آغاز فصل بارش و افزایش احتمال طغیان رودخانه‌ها و سیلاب در تهران

دبیر کمیته مدیرت بحران و پدافند غیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از افزایش احتمال بارش ها در استان تهران باتوجه به شروع فصول پاییز و زمستان و خطر طغیان رودخانه‌ها و سیلاب‌ها خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، هژیر باقرنژاد با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی کشور مبنی بر احتمال بارش بیشتر از حد نرمال خصوصاً در فصل پاییزضرورت دارد اقدامات لازم به صورت جدی توسط واحدهای همکار و متولی حوزه رودخانه‌ها اعم از دفتر مهندسی رودخانه‌ها و امور تابعه، سایر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان و به‌ویژه شهروندان، مسافران و گردشگران مد نظر قرار گیرد.
باقرنژاد با اشاره به لزوم هوشیاری واحدهای همکار و متولی رودخانه‌ها گفت: این واحدها ضمن آمادگی کامل، به جهت پیشگیری از وقوع سیلاب‌های مخرب و عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی نسبت به رصد وکنترل وضعیت رودخانه‌ها، مسیل‌ها و سایر مجاری آب تحت پوشش شرکت آب منطقه‌ای تهران و انجام اصلاحات احتمالی مورد نیاز اقدام نمایند.
او افزود: ضمن بروز رسانی نقاط حادثه خیزوسازه های متقاطع غیراصولی ساخته شده در مسیرجریان آب توسط سایر دستگاه ها و سازمان‌ها، باید اطلاع رسانی عمومی و اعلام به دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط و مرتبط در اسرع وقت صورت پذیرد.
باقرنژاد با بیان اینکه تابلوهای هشدار و آگاه سازی منصوبه درحاشیه رودخانه‌ها، کانال‌ها و مخازن سدها در صورت نیاز بازسازی و درصورت عدم کفایت تعداد تابلوها نسبت به نصب تابلوهای جدید اقدام شود، تصریح کرد: تیم‌های گشت و بازرسی آب‌های سطحی با حساسیت و دقت کامل اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی و همچنین اطلاع رسانی‌های داخلی را مد نظر داشته و ضمن اطلاع رسانی به ساکنین حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها، کانال‌ها و سایر مجاری آب و مسافران و گردشگران حوادث احتمالی را در اسرع وقت به مسئولین مربوطه گزارش می‌نمایند.
او یادآور شد: توصیه می‌شود دستگاه‌ها و سازمان‌هایی (اداره راه استان تهران، شهرداری‌ها و...) که دارای سازه‌های متقاطع (پل، آبراهه و..) با رودخانه‌ها و سایرمجاری آب استان هستند، نسبت به پاکسازی و درصورت نیاز اصلاح اصولی آنها بمنظور عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی و جلوگیری از عدم انسداد آنها در زمان وقوع سیلاب اقدام نمایند.
دبیر کمیته مدیرت بحران و پدافند غیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: همچنین شایسته است منابع طبیعی استان نسبت به تعیین، اطلاع‌رسانی واعلام عمومی درخصوص پهنه‌های لغزشی مشرف به رودخانه‌ها، مسیل‌ها و سایر مجاری آب که احتمال ریزش و لغزش حین بارندگی و انسداد مسیر طبیعی رودخانه‌ها، مسیل‌ها و سایر مجاری آب را دارند اقدام نماید.
اوبا تاکید بر اینکه شهروندان ساکن درحاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و کانال‌ها و گردشگران و مسافران به‌منظور پیشگیری ازافزایش تلفات وصدمات جانی ازاسکان، برپاکردن چادر وتوقف در حاشیه محل‌های ذکرشده بخصوص حریم و بستر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و کانال‌های انتقال آب جداً خودداری نمایند، گفت: شهروندان در صورت وقوع سیلاب و حضور در منطقه سیل زده ازمسیرهای ایمن به سمت ارتفاعات مجاورحرکت کنند.
باقرنژاد همچنین ادامه داد: تأکید می شودکه عدم بارش در منطقه محل استقرار مسافران و گردشگران به منزله عدم وقوع سیلاب و طغیان رودخانه نیست. رودخانه‌ها خط القعر حوزه های آبریزچند صد کیلومترمربعی بالادست خود هستند و رواناب حاصل ازبارش ها را به پایین دست منتقل می‌کنند. بنابراین ممکن است چندکیلومتر بالاترازموقعیت ما بارشی باشدت زیاد اتفاق افتاده باشد و سیلاب حادث شده ما را با خطر بسیارجدی مواجه کند.
اودرپایان خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود شهروندان عزیز از نزدیک شدن و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها در مناطق درگیر بارش خودداری نمایند و نسبت به هشدارهایی که از سوی سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود، توجه جدی داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 973437

وب گردی

وب گردی