واکنش روزنامه های عرب زبان به ربوده شدن خاشقجی

از زمان ربایش "جمال خاشقجی " منتقد سرشناس سیاست های منطقه ای و بین المللی عربستان و مخصوصا جنگ یمن تاکنون، روزنامه های عرب زبان از این مساله تنهابه طور گذرا عبور کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رویکرد روزنامه های عرب زبان به طور کلی همگامی با عربستان و تطهیر چهره این کشور از اقدامات تروریستی بوده است و در یک حرکت معنادار خبری سعی کردند تا انتشار این خبر را ادعای رسانه ای و کذب دانسته و عربستان را متعهد به قوانین بین المللی نشان دهند. البته روزنامه های دیگری هم مانند برخی از روزنامه های لبنان بوده اند که رویکردی دیگر نسبت به این مساله داشته و به انتقادات خاشقجی از عربستان و دشمنی این کشور با وی پرداخته اند . در زیر به رویکرد برخی از این روزنامه ها اشاره می شود.

روزنامه "المصریون" مصر از قول مقامات عربستان و وزیر کشور آن نقل کرده که این مساله از سوی این کشور تا به نتیجه رسیدن تحقیقات در حال پی گیری است. اگر چه مسئولان عربستانی اعتقاد دارند که مساله ربودن "خاشقجی" بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و عربستان ضمن رد این اتهامات به قوانین بین المللی احترام گذاشته و با تشکیل کمیته ای مشترک با ترکیه و همکاری این کشور، آن را پی گیری می نماید. این روزنامه، همچنین از قول اردوغان نقل کرده که مساله ربودن خاشقجی یک مساله عادی نیست که از کنار آن بگذریم و ترکیه نمی تواند در قبال آن سکوت نماید. این روزنامه به نقل از اردوغان تاکید کرد، با توجه به این که این حادثه در ترکیه اتفاق افتاده بنابراین ترکیه نسبت به آن مسئولیت دارد.

روزنامه" الشرق الاوسط" عربستان نیز در یک موضع کاملا مشخص و واضح این اخبار را رسانه ای دانسته که به دنبال تشویش اذهان می باشند. این در حالی است که عربستان بدون توجه به نقش این رسانه ها حقایق مربوط به ربایش خاشقجی را دنبال می کند. این روزنامه، همچنین از قول مقامات ترکیه نقل کرده که این کشور به درخواست عربستان برای تشکیل کمیته ای مشترک در این خصوص جواب داده و این مساله گامی مثبت در جهت روشن شدن حقایق می باشد. روزنامه الشرق الاوسط همچنین از قول" محمد بن نواف بن عبد العزیز "سفیر عربستان در انگلیس که با رادیو انگلیس مصاحبه کرده آورده است که عربستان بیشتر از همه نگران ربایش خاشقجی می باشد و این ربایش پیچیده و در هاله ای از ابهام قرار دارد.

روزنامه " الحیات" این کشور نیز به حضور هیات بلندپایه عربستان در ترکیه برای بررسی این موضوع اشاره داشته و تاکید کرده که از نظر عربستان حفظ امنیت و سلامت شهروندانش از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

روزنامه " الوطن" کویت هم از قول مقامات عربستان، منتسب نمودن قتل خاشقجی به این کشور را دروغ دانسته و اشاره داشته است که این کشور حقایق را پیگیری و روشن خواهد نمود.

روزنامه " الانباء" این کشور نیز به ورود مسئولان عربستانی به ترکیه و تشکیل کمیته مشترک برای بررسی این موضوع پرداخته است.

روزنامه « النهار» و « السیاسه » کویت هم به این مساله اشاره و اعلام کرد که مسئولان دو کشور طی نشست مشترکی نتایج را اعلام خواهند نمود.

روزنامه " الایام" بحرین نیز همگام با عربستان از قول وزیر کشور عربستان اتهامات علیه این کشور را دروغ خوانده و این اتهامات را فقط متوجه نظام سیاسی عربستان ندانسته بلکه آن را متوجه مردم این کشور نیز دانسته است. این روزنامه همچنان پایبندی عربستان به قوانین بین المللی و میثاق نامه ها را متذکر شده و آن را بیشتر بازی رسانه ای دانست که نمی توانند بر نتیجه تحقیقات تاثیر بگذارند.

روزنامه " الانباء" لبنان در مقاله ای به سابقه خاشقجی در آمریکا و مقاله هایی که در روزنامه واشنگتن پست آمریکا به چاپ می رسانده اشاره داشته است. این روزنامه اشاره داشته که خاشقجی از منتقدان عربستان در تحریم قطر و به راه انداختن جنگ علیه یمن بوده است. الانباء در این راستا افزوده که خاشقجی به علت انتقاداتش از عربستان همیشه نگران سلامت خانواده اش از سوی عربستان بوده است. وی همچنین در ترکیه دوستانی در سطوح مشاور ریاست جمهوری این کشور داشته که با آنان روابط دوستانه ای برقرار نموده بود.

روزنامه " العهد" لبنان نیز خاشقجی را افسر اطلاعاتی عربستان دانسته که زمانی علیه شیعیان فعالیت می کرده است.

کد خبر: 973442

وب گردی

وب گردی