بهترین اقتصاد‌های جهان در سال 2020 را بشناسید

به گفته تحلیل گران، در سال 2020 تغییرات بزرگی در تقسیم قدرت های اقتصادی جهان ایجاد خواهد شد که قطب های اقتصادی جهان را تغییر خواهند داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به گفته تحلیل گران، در سال 2020 تغییرات بزرگی در تقسیم قدرت های اقتصادی جهان ایجاد خواهد شد و بسیاری از کارشناسان به وجود آمدن تعادل جدیدی در اقتصادهای نو ظهور را پیش بینی کرده اند که در واقع قرار است به قطب های جدید اقتصاد در جهان تبدیل شوند.

گفته می شود در این میان، چین بر اساس معیار تولید ناخالص داخلی (GDP)، نقطه قوت این لیست در بین برترین اقتصاد های جهان قرار خواهد گرفت.

اقتصادهای کنونی جهان

از سال 2015 تاکنون همواره کشورهایی مانند: ایالات متحده، چین، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه، هند، برزیل، ایتالیا و روسیه بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را تشکیل داده اند که اکثر آنها جزو کشورهای غربی توسعه یافته هستند و در این میان کشورهای چین، هند، روسیه و برزیل از اعضای جدید اقتصادهای نوظهور این فهرست هستند.

اقتصاد برتر سال 2020

اهمیت به موضوع رشد اقتصادهای نوظهور در سال 2020 پیامدهای گسترده ای در حوزه تخصیص سرانه مصرف، تجارت، سرمایه گذاری و منابع زیست محیطی در جهان خواهد داشت. با این روند، بازارهای عمده جهانی در اقتصادهای نوظهور بر پایه بازار اولیه فرصت های زیادی را برای کسب و کارهای داخلی و بین المللی فراهم می کنند. اگر چه درآمد سرانه بیشتر کشورهای توسعه یافته در جهان یک محدوده تقریبا با ثباتی دارد؛ اما نرخ رشد درآمد سرانه در بازارهای نوظهور چین و هند بسیار بالاتر خواهد بود.

با توجه به پیش بینی میزان تولید ناخالص داخلی در سال 2020 ، برترین اقتصاد های جهان مربوط به کشورهایی همچون چین، ایالات متحده، هند، ژاپن، روسیه، آلمان، برزیل، فرانسه و مکزیک خواهد بود. یکی از دلایل اصلی رشد اقتصادهای نوظهور این است که معیارهای استاندارد جهانی را کسب کرده اند و بازارهای تجاری شان در حال رشد و پیشرفته تر شدن هستند. از دهه 1990، اقتصادهای نوظهور مانند هند و چین در مقایسه با اقتصاد های پیشرفته رشد چشمگیری داشته اند همچنین بحران مالی جهانی در سالهای 2008 تا 2009 در میان اقتصادهای توسعه یافته یا در حال توسعه روندی کاهشی داشته است.

به عنوان مثال، در سال 2000 ایالات متحده، اقتصاد شماره یک در جهان، 24 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داد. این رقم در سال 2010 به حدود 20 درصد کاهش یافت. بحران مالی و سرعت رشد اقتصادی سریع تر توسط اقتصادهای نوظهور عامل اصلی در کاهش رشد اقتصاد ایالات متحده نسبت به این کشورها بوده است. در اواسط سال 2000، اقتصاد ژاپن پس از یک دوره طولانی عدم فعالیت، شاهد بهبود اندکی بود که آن دوران رکود تا حدی به سرمایه گذاری های ناکارآمد و افزایش حباب قیمت دارایی ها منجر شد. رکود اقتصادی جهان تا حد زیادی به دلیل کم رونقی اقتصادی طولانی مدت و وابستگی شدید کشورها به موضوع تجارت، تاثیر مهمی داشته است همچنین از عوامل موثر دیگر می توان به افزایش متوسط ​​سن جمعیت و افزایش نرخ بیکاری در این کشورها اشاره کرد.

اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا که شامل فرانسه، ایتالیا و آلمان هستند، تقریبا بیش از 20 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند. این رقم نسبتا بزرگ از سال 2000 شروع شده است و در حال حاضر بیش از 25 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند.

صندوق بین المللی پول قبل از اینکه در اواخر ژوئن در رأی گیری Brexit شرکت کند، گزارش اخطاری را به انگلستان درباره پیامدهای اقتصادی خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرد. صندوق بین المللی پول تخمین زده است که اثر منفی بر تولید ناخالص داخلی پس از رأی دادن می تواند در هر نقطه بین 1-9.5٪ باشد.

علاوه بر Brexit، صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند اقتصادهای پیشرفته در سال 2020 رشد کمتر از 3 درصد را تجربه خواهند کرد و با کاهش بدهی های عمومی و کسری بودجه دولتی مواجه خواهند بود. همچنین صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که رشد اقتصادهای آسیایی به میزان قابل توجهی بالاتر می رود و به حدود 9.5 درصد خواهد رسید. از سال 2015، رشد اقتصادی کشورهای آسیایی یکی از عواملی است که باعث بهبود وضعیت اقتصادی در سراسر جهان می شود.

پیشرفت کشورهای در حال توسعه

پیش بینی می شود که تا سال 2020 بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت تبدیل به یک کشور پیشرفته شوند و اهداف بلند مدت خود را محقق کنند. این امر موجب تغییر قابل توجه تعادل در قدرت های اقتصادی سراسر جهان خواهد شد. سهم چین در کل تولید ناخالص داخلی جهان از سال 2000 تا 2010 بیش از 6 درصد افزایش یافته است. تحلیلگران و صندوق بین المللی پول پیش بینی می کنند که در آینده ای نزدیک چین به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در همه ی عرصه ها معرفی شود و چین بتواند در اوایل سال 2017 آمریکا را سرنگون کند اگر چه در حال حاضر هم چین به عنوان بزرگ؟‌ترین اقتصاد جهان شناخته شده است.

از سال 2015 تا کنون، هند دارای دهمین اقتصاد جهان است. بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که هند در مسیر رشد و توسعه با موفقیت گام بر می دارد و تا سال 2020 سومین اقتصاد جهان خواهد شد. برخی معتقدند که هند ممکن است حتی سریع تراز این هم رشد کند و حتی خود را به مقام دوم و ایالات متحده را به مقام سوم برساند. تحلیلگران بر این باورند که جمعیت جوان و سرعت رشد بالا در کشورهند به عنوان عوامل کلیدی در نرخ رشد اقتصادی این کشور موثر واقع شده است.

پتانسیل رشد روسیه و برزیل نیز در چند سال اخیر بسیار موفقیت آمیز بوده است، چرا که هر دو کشور از بزرگ‌ترین صادرکنندگان منابع طبیعی و انرژی جهان هستند. با این حال، در آینده، فقدان تنوع اقتصادی در روسیه احتمالا باعث ایجاد مشکل در رشد این کشور خواهد شد.

تحلیلگران همچنین انتظار دارند که تا سال 2020، مکزیک با رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، در رده هفتم اقتصادی قرار دارد و نسبت به ایالات متحده آمریکا، تجارت رو به رشدی داشته است همچنین جمعیت رو به افزایش این کشور در توسعه اقتصادی آن بی تاثیر نبوده است.

با افزایش درآمد خانوار و افزایش جمعیت، بازار خدمات و کالاهای مصرفی متنوع تر و فرصت های نمایشی جدیدتر در بازارهای نوظهور ارائه می شود. به طور خاص، کالاهای لوکس فرصت هایی را در این بازارها به دست خواهند آورد؛ زیرا خانواده های بیشتری به طبقه متوسط و بالای جامعه ​​خواهند رسید.

یکی دیگر از بزرگ‌ترین دلایل توسعه اقتصادی را می توان اهمیت دادن به مصرف کنندگان جوان معرفی کرد. اگرچه در بعضی کشورهای درحال ظهور، از جمله چین، جمعیت سالخورده است؛ اما جمعیت بازارهای نوظهور به طور کلی به مراتب جوان تر از افراد در اقتصادهای پیشرفته است که این نقطه ی عطفی برای این کشورها محسوب می شود. مصرف کنندگان جوان همچنین نشان دهنده قدرت خرید بیشتر و بهتر به ویژه دراقلام بزرگ مانند اتومبیل ها، خانه ها و همچنین اقلام مورد نیاز برای تهیه خانه و زندگی است.

در آینده ای نزدیک کشورهای در حال توسعه به سرمایه گذاران خارجی مهم تبدیل خواهند شد. سرمایه گذاری های خارجی کشورها معمولا برای افزایش نفوذ خود در اقتصاد جهانی است که به راحتی در کشورهای در حال توسعه جریان می یابند و اقتصاد خود را به سوی رشد و توسعه هدایت می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 973477

وب گردی

وب گردی