تفاهمنامه جدید ایران با دولت عراق درباره اربعین/هشدار درباره صدور ویزاهای جعلی

رئیس ستاد مرکزی اربعین از امضا تفاهمنامه با دولت عراق در زمینه راهپیمایی اربعین خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، صبح امروز یکشنبه (22 مهر) نشست خبری حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین، با موضوع تشریح آخرین شرایط راهپیمایی شکوهمند اربعین حسینی برگزار شد.

ذوالفقاری در این نشست ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی، اظهار داشت: مراسم اربعین حسینی مراسم بزرگی است و مدیریت آن هم بزرگ و منحصر به فرد است. در طول سال هیچ مناسبتی را نداریم که در طول 15 روز دو میلیون و 500 هزار نفر از کشور خارج شوند، ضمن آنکه بدانیم این افرادی چه برنامه‌هایی در کشور مقصد دارند و به طور دقیق چه موقعی برمی‌گردند.

وی با اشاره به تسهیلات موجود برای زائران تصریح کرد: 20 دستگاه و 15 کمیته در ایران، در ستاد عراق نیز 12 کمیته کار هماهنگی و سازماندهی را انجام می‌دهند. این یک تجربه خاص و ویژه‌ای است که بین بخش دولتی و خصوصی سازماندهی شده و از مردم هم بابت همکاری تشکر می‌کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین ایران و عراق، گفت: بین ایران و عراق تفاهم نامه‌ای در 9 ماده امضا شده و تمام جزئیات کار بین این دو کشور نهایی و همه موضوعات به صورت شفاف مشخص شده است. این تفاهم‌نامه در زمینه مشکلات سال گذشته در بخش روادید و خدمات مواردی را حل و فصل کرده است.

ذوالفقاری ابراز امیداوری کرد همه بخش‌هایی که در سنوات گذشته در حوزه اربعین فعالیت داشتند به کار خود ادامه دهند.

وی گفت: شهرداری تهران هم برنامه‌های سال گذشته را دارد و امیدواریم در شورای شهر برنامه روز اربعین در تهران به تصویب رسد.

ذوالفقاری با اشاره به ترمیم محورهای مواصلاتی به مرزهای کشور گفت: در بحث زیرساختها از سال گذشته تاکنون در محورهای مواصلاتی 84 کیلومتر به جاده‌ها اضافه شده و گیت‌ها برای سهولت رفت و آمد تقویت شده است. در سه مرز 200 گیت مرزی داریم و در مرز خسروی هم 60 گیت در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه تصریح کرد: بخش‌های خدمات بهداشتی تقویت شده و پارکینگها نیز در مرزها تکمیل شدند و اکنون 400 هکتار پارکینگ در شهرهای مرزی داریم. خدمات دیگری از جمله خط لوله آب چذابه گسترده شده و می‌تواند برای 300 هزار نفر آب را تصفیه کند البته ما به تصفیه و بسته‌بندی آب در مرزها نیاز داریم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در مناطق مرزی با توجه به مشکلاتی که به دلیل تاریکی در شب‌ها بوجود می‌آمد، برج‌های نوری در پایانه‌های مرزی نصب شده و همچنین کنارگذرها برای اتوبوسهایی که زائران را حمل و نقل می‌کنند، آماده شده است.

وی با اشاره به محل قرارگیری موکب‌ها تصریح کرد: موکب‌ها در مکان‌های به‌خصوصی جانمایی شده تا هم خدمات درمانی نزدیک آنها باشد و هم باعث ایجاد ترافیک نشوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ثبت نام موکب‌ها و ساماندهی شدن آنها گفت: تعداد موکب‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. در داخل خاک عراق هزار و 945 موکب شناسنامه‌دار و مستقر هستند.

ذوالفقاری با اشاره به مدت زمان خدمات‌دهی تصریح کرد: خدمات دهی ما از نظر اسکان و تغذیه از 10 تا 23 صفر یعنی سه روز بعد از اربعین ادامه می‌یابد. برنامه‌ریزی ما با موکب داران در این ایام است اما زائران توجه داشته باشند که ممکن است بعد از اربعین با توجه به کم شدن فعالیت موکب‌های عراقی با کاهش خدمت‌رسانی‌ها روبرو شوند.

وی در ادامه در خصوص صدور روادید تأکید کرد: در حوزه صدور روادید سال گذشته 12 دفتر و 4 کنسولگری داشتیم که امسال این تعداد به 20 دفتر افزایش یافته است. این کار در شهرهای تهران،کرمانشاه، مشهد، اهواز، اصفهان، همدان، اراک، کرمان، یزد، هرمزگان، قم، بوشهر، شیراز، ایلام، سوسنگرد، آبادان، اردبیل، بیرجند، گلستان، تبریز، کرج و ساری انجام می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه با بیان اینکه امسال هم مثل سال گذشته ویزا به صورت انفرادی صادر می‌شود،گفت: بیش از 550 هزار نفر ثبت‌نام داشتیم و تا امروز 464 هزار ویزا صادر شده که 300 هزار ویزا ارسال و مابقی امروز ارسال می‌شود.

ذوالفقاری تصریح کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی یکی از مسائل امسال، موضوع ویزا بود که نهایتا مکاتباتی با وزیر کشور و رئیس جمهور صورت گرفت. با کمک بانک مرکزی و سایر مراجع مقرر شد در ابتدا با عرض ثانویه و در مرحله دوم ویزا با یک تخفیف صادر شود.

وی با اشاره به مبلغ دریافتی برای ویزا گفت: مبلغ ویزا برای عراق 41 دلار است که مجموعا 199 هزار و 875 تومان است. این موضوع کمک بسیار خوبی برای کاهش هزینه زائران اربعین خواهد بود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: در بحث عوارض خروج از کشور زائرانی که زمینی سفر می‌کنند هزینه عوارض خروج از کشور که 12 هزار و 500 تومان بود، حذف شد.هزینه کارگزاری از 100 هزار تومان به 15 هزار تومان کاهش یافت. همچنین هزینه بیمه درمان، اتفاقات تروریستی و خدمات درمانی سرپایی در شرایط عادی 33 هزار تومان بود که در اربعین به 20 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این خدمات بیمه‌گذار افزایش یافته است.

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به افزایش تدابیر امنیتی نسبت به سال گذشته گفت: در داخل ایران با توجه به حادثه تروریستی اهواز تدابیر امنیتی ویژه‌‌ای داریم تا هم در مسیرهای منتهی به مرز و هم در پایانه‌های مرزی ناامنی نداشته باشیم.

وی با اشاره به صدور ویزا برای توابع افغانستانی گفت: طبق هماهنگی‌ها برای زوار افغانستانی در افغانستان ویزا صادر می‌شود. همچنین دفترچه‌هایی منتشر شده تا از طریق آن بتوانند در دفاتر صدور ویزا، ویزای خود را دریافت کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در مورد اینکه آیا امکان تردد در مرز شیلات در دهلران وجود دارد یا خیر،گفت: طرف عراقی تاکنون در این پایانه مرزی اعلام آمادگی نکرده است. در شرایط اضطراری اگر طرف مقابل اعلام آمادگی کند امکان بازگشایی مرز وجود دارد اما با توجه به عدم آمادگی عراق به نظر می‌رسد که مرز شیلات آماده نشود.

ذوالفقاری در مورد مرز خسروی نیز گفت: بدون پذیرش مسئولیت و اعلام آمادگی عراق نمی‌توانیم از مرز خسروی زائر عبور دهیم. تلاش ما این است که این اتفاق بیفتد. امیدواریم دولت عراق اعلام آمادگی کند چرا که ما هیچ مشکلی برای فعال کردن مرز خسروی نداریم و گیت‌های ما در این مرز فعال است. منتظر اعلام موافقت عراق برای تأمین امنیت زائران هستیم.

وی در مورد انسداد مرزها نیز گفت: با توجه به اینکه سال‌های گذشته افرادی سعی داشتند از راه‌های غیرمرزی از کشور خارج شوند ما کنترل مرزها را در مرز مهران افزایش دادیم. اکنون در طول 10 کیلومتر در دو سمت مرز کنترل فیزیکی برقرار است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: توصیه می‌کنیم زائران براساس نیازشان دینار یا ارزهای رایج عراق تهیه کنند البته با بانک ملی توافقاتی صورت گرفته تا تمهیداتی برای تبدیل ریال صورت گیرد.

ذوالفقاری در ادامه اضافه کرد: تأکید داریم زائران به هیچ عنوان بدون ویزا از کشور خارج نشوند، افرادی که به صورت غیرمجاز وارد خاک عراق شوند 6 ماه زندانی خواهند داشت. تدابیر امنیتی در این مسئله نیز افزایش یافته است. تقاضا داریم به هیچ وجه بدون ویزا وارد مرز مهران نشوند.

وی تصریح کرد: از نظر ثبت‌نام افراد یک مقداری با تأخیر روبرو شدیم افرادی که قصد سفر دارند در سامانه سما ثبت‌نام کنند. تا الان بیش از 550 هزار نفر ثبت‌نام کردند. با توجه به دفاتر صدور ویزا امسال معطلی نداریم و در ظرف سه یا چهار ساعت ویزا صادر می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: تسهیل جدیدی هم امروز قطعی شد و آن این است کسانی که برای صدور گذرنامه به دفاتر پلیس +10 در تهران مراجعه می‌کنند، مدارک صدور ویزا را هم آنجا تحویل می‌دهند تا همزمان با گذرنامه ویزا هم به درب منازلشان صادر شود. مدت زمان صدور ویزا حداکثر تا 48 ساعت مقرر شده است.

ذوالفقاری با اشاره به صدور برخی از ویزاها با قیمت کمتر از مبلغ اعلام شده گفت: اینگونه ویزاها جعلی است. افرادی که از این ویزاها تهیه می‌کنند در مرز به مشکل برخواهند خورد؛ لذا مردم به افراد غیرمسئول مراجعه نکنند و از طریق سامانه سما برای ثبت‌نام اقدام نکنند.

وی با بیان اینکه از همه زائران تقاضا داریم که با اخذ بیمه وارد خاک عراق شوند، گفت: امسال بدون بیمه ویزا صادر نمی‌کنیم تا مردم با مشکل مواجه نشوند و خدای نکرده افرادی که دچار بیماری، حادثه رانندگی و تروریستی می‌شوند، بیمه باشند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 973557

وب گردی

وب گردی