طرح پایلوت تولید محصولات فناورانه از جلبک به زودی آغاز می شود

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تولید محصولات فناورانه را یکی از اولویت های این موسسه دانست و گفت: طرح پایلوت تولید محصول از جلبک، به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد پورکاظمی با اشاره به ظرفیت ۲۰ میلیون تنی جلبک و گیاهان آبزی در دنیا گفت: تاکنون پژوهش های فراوانی در این عرصه توسط محققان علوم شیلاتی، اساتید دانشگاه و محققان کشور انجام گرفته که پیامد آن تدوین سند ملی مشتمل بر ۶ برنامه راهبردی جلبک و گیاهان آبزی است.

او­ افزود: اکنون تحقیقات در رابطه با این موضوع به جایی رسیده که می توان همراستا با سیاست های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی برای تولیدات متنوع جلبک، برنامه ریزی کرد. بر همین اساس، تولید علوفه، روغن و آلژینات سدیم می تواند در صدر فهرست محصولات فناورانه از جلبک قرار گیرد. البته ­­مواد مختلف دارویی و بهداشتی و غیره از پتانسیل های دیگر جلبک به شمار می رود که می توان در مراحل بعدی تولید، آنها را نیز مد نظر قرار داد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور­ معتقد است که با توجه به پژوهش های متعدد در عرصه جلبک، اکنون تولید پایلوت تحقیقاتی و ترویجی از طرح ها فرا رسیده است. بنابراین نیاز است که در این مرحله طرح های پایلوت آغاز و زمینه برای تولید محصول و تجاری سازی آن آماده شود.

به گفته این مقام مسئول، به زودی فراخوانی از طرف موسسه منتشر می شود تا افرادی که در بحث تولید محصولات فناورانه از جلبک آمادگی دارند، ورود کرده و در این زمینه سرمایه گذاری کنند. ضمن اینکه موسسه نیز ۵۰ درصد اعتبار را مشروط بر ارائه محصول نهایی متقبل خواهد شد.

پورکاظمی تاکید کرد: با توجه به حمایت های جدی وزیر جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از پروژه های اولویت دار، تولید محصول حاصل از جلبک در سطح وسیع، توجیه اقتصادی خواهد داشت.

او در پایان بیان کرد: تا زمانی که پروژه ها و تحقیقات ارزشمند محققان به صورت عینی مشاهده نشود، نمی توان آنها را اثربخش و مفید دانست. به همین دلیل لازم است که تولید محصولات فناورانه از جلبک تا کمتر از یک ماه آینده شروع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 973570

وب گردی

وب گردی