سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه " الوطن "عمان در یادداشتی بدون نام با عنوان " تعهد غیر قابل تغییر "به بررسی تعهدات آمریکا به اسرائیل از زمان شکل گیری این رژیم پرداخته و آن را تعهدی غیر قابل تغییر برای این کشور دانسته است، به گونه ای که تغییر روسای جمهور آمریکا در این اصول ثابت تاثیرگذار نیست. این روزنامه می نویسد: " در طی گذشت دهه ها از وقوع نزاع و درگیری میان کشورهای عربی با اسرائیل، آمریکا هیچ گاه موضع ثابتش را در قبال اسرائیل ترک ننموده و تاکید کرده که به هم پیمان استراتژیکش تعهد و وفاداری مطلق دارد. اگر در گذشته آمریکا به دلایلی تلاش می کرد تا برخی از مواضعش را آشکار نکند اما اکنون به وضوح از تعهد غیر قابل تغییرش نسبت به این رژیم و اقدامات غیرانسانی آن در قبال مردم فلسطین و ملت های منطقه دفاع می کند و به پنهان نمودن آنها نیز می پردازد. این در حالی است که بسیاری از ابزارهای قتل، کشتار و ویرانگری که اسرائیل علیه مردم استفاده می کند، ساخت آمریکا بوده و در مجتمع های تسلیحاتی این کشور ساخته می شود".

"مصطفی سعید"در روزنامه" الاهرام" مصر در یادداشتی با عنوان "پوتین میان ایران و اسرائیل " به چالش میان اسرائیل و روسیه پرداخته و در آن اشاره داشته که نتانیاهو تلاش می کند تا از تحویل موشک اس 300 به سوریه خودداری نموده و نقش ایران را در این کشور کاهش دهد؛ اما روسیه با علم به توانمندی های نظامی ایران نمی تواند از هم پیمان راهبردی اش در منطقه چشم پوشی نماید. نویسنده در این زمینه می نویسد: " نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار آینده اش از روسیه تلاش می کند تا روابط به هم ریخته این رژیم را با روسیه از زمانی که موشک اس 300 را به سوریه تحویل داد، اصلاح نماید. بر همین اساس سعی می کند به روسیه فشار وارد کند تا از تصمیم تحویل این موشک صرف نظر نماید اما پاسخ روسیه برای این رژیم کاملا ناامید کننده بود و روسیه اعلام کرد که نه تنها این موشک ها را به سوریه تحویل داده بلکه به آموزش آن نیز برای نظامی های سوریه از روسیه اقدام شده است. این موشک ها به رادارهایی مجهز شده اند که می توانند اهداف دوست و دشمن را به خوبی تشخیص دهند. علاوه بر سوریه، اسرائیل تلاش می کند تا با وارد شدن از در دوستی با روسیه، میان روسیه و ایران قرار گیرد اما پوتین در دام نقشه ای که نتانیاهو برای روسیه کشیده است، قرار نمی گیرد".

روزنامه "​ الرای " اردن در مقاله ای با عنوان " آمریکا میان انزوا و بازگشت دوباره سلطه" به قلم "ناصر السعدی" به سیاست خارجی آمریکا اشاره می کند. این نویسنده سیاست های کلی آمریکا را از ابتدا تاکنون میان انزواگرایی و سیطره طلبی قرار داده و در این زمینه نوشته است: "سیاست خارجی آمریکا یک روز هم ثابت نبوده بلکه از ابتدا تا الان بر اساس موقعیت های داخلی و خارجی اش تغییر کرده است. این کشور از زمان استقلالش تا جنگ جهانی اول سیاست انزواگرایی را در پیش گرفت و برای اتخاذ این سیاستش هم انگیزه های امنیتی و اقتصادی در نظر داشت. در جنگ جهانی دوم نیز نسبت به کشورهای هم ردیفش با برتری نظامی و اقتصادی خارج شد و فضای باز بیشتری به رویش در جهان دید به گونه ای که بعد از فروپاشی شوروی، هیمنه و سیطره اش بر جهان تا حادثه یازده سپتامبر به حد اعلای خودش رسیده بود . این حادثه سبب گردید تا بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد به عراق حمله نماید. آمریکا هم اکنون تلاش می کند تا سیطره اش را بر جهان از طریق گسترش پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی اش نشان دهد".

روزنامه " الحیات "عربستان در مطلبی با عنوان " چه کسی مسئول افزایش قیمت نفت است؟" به قلم "ولید خدوری" به علت یابی افزایش قیمت پرداخته است. از نظر وی اقدام اوپک سبب افزایش این قیمت شده است. وی می نویسد: "قیمت نفت در هفته گذشته به 83 دلار در هر بشکه رسید و ما شاهد صف های طولانی ماشین ها جلوی ایستگاه های سوخت نبودیم اما در عوض مشاهده کردیم که ترامپ به روش هالیوودی و در میان جمهوری خواهان تغییرات در بازار نفت را بر عهده کشورهای عربی انداخت که بر آمریکا هزینه های مالی تحمیل کردند. این افزایش قیمت زمانی است که اوپک تولیداتش را از 31 میلیون بشکه در روز به 33 میلیون افزایش داد."

انتهای پیام/

کد خبر: 973592

وب گردی

وب گردی