ابتلای 8800 نفر در کشور به  بیماری سل

 رئیس اداره مبارزه با سل وزارت بهداشت، گفت: از تعداد 8 هزار و 819 فرد مبتلا به سل کشور در سال 1396، حدود 46 درصد زن و 14.7 درصد غیر ایرانی (اغلب افغانی) هستند و بیشترین میزان بروز سل در گروه سنی 65 سال به بالاست که نشانه موفقیت ایران در کنترل این بیماری است.

به گزارش ایسکانیوز مهشید ناصحی در آستانه 23 مهر روز ملی مبارزه با سل افزود: در سال 1396 در کشورمان میزان بروز گزارش شده سل ریوی با اسمیرخلط مثبت 5.46 مورد در یکصد هزار نفر جمعیت بوده است.
رئیس اداره مبارزه با سل وزارت بهداشت بیان کرد: در میان استان ها، سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین میزان بروز و شیوع را در کشور دارا هستند. همسایگی ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان که در زمره 22 کشور High Burden دنیا هستند. همچنین عراق (با بحران های چند ساله اخیر آن) و کشورهای تازه استقلال یافته شمال کشور (با شیوع بالای سل مقاوم به چند دارو) ضرورت توجه بیش از پیش ما را به این بیماری متذکر می کند.
ناصحی گفت: امروزه یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی جهان، بیماری سل است. حدس زده می شود که از هر سه نفر جمعیت جهان، یک نفر به باسیل سل آلوده بوده و در هر ثانیه یک نفر به تعداد آنان افزوده می شود. مساله نگران کننده این است که طبق برآوردهای موجود، 50 میلیون نفر از این افراد، به باسیل سل مقاوم به چند دارو (MDR-TB) آلوده هستند.
وی گفت: این بیماری که بزرگترین علت مرگ ناشی از بیماری های عفونی تک عاملی در جهان است (حتی بیشتر از ایدز، مالاریا و سرخک)، دارای مرتبه نهم در بار جهانی بیماری هاست و پیش بینی می شود تا سال 2020 همچنان جایگاه کنونی خود را حفظ کند یا تا رتبه هفتم ارتقا یابد.
رئیس اداره مبارزه با سل و جذام وزارت بهداشت، افزود: بیش از 90 درصد موارد بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد، کشورهایی که 75 درصد موارد بیماری در آنها به فعالترین گروه سنی به لحاظ اقتصادی (یعنی 15 تا 54 سالگی) تعلق دارد.
وی ادامه داد: در این کشورها یک فرد بزرگسال مبتلا به سل به طور متوسط 3 تا 4 ماه قادر به کار کردن نیست بنابراین20 تا 30 درصد درآمد سالانه خانواده وی از دست می رود. این در حالی است که با مرگ چنین فردی به طور متوسط 15 سال درآمد خانواده به طور یکجا از بین خواهد رفت.
ناصحی بیان داشت: سل به جز لطمات اقتصادی، اثرات منفی غیرمستقیم دیگری نظیر طرد شدن زنان مبتلا از خانواده هایشان به دلیل نگرش های غلط موجود یا ترک تحصیل فرزندان بیماران به دلایل مختلف، بر کیفیت زندگی بیماران یا افراد خانواده آنها دارد.
وی با اشاره به اینکه حاصل تقسیم فراوانی مطلق موارد سل کشورها به جمعیت آنها میزان بروز سل نامیده می شود، اظهار داشت: در سال 2016 میلادی در جهان، حدود 10.4 میلیون نفر جدید به سل فعال مبتلا شده (5.9 میلیون نفر مرد، 3.5 میلیون نفر زن و یک میلیون نفر کودک) که برآورد می شود حدود 1.67 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان می سپارند.
رئیس اداره مبارزه با سل گفت: میزان بروز سل در سال 2016 در جهان 140 مورد در صد هزار نفر جمعیت تخمین زده شده است. متاسفانه فقط 61 درصد از موارد سل تخمینی در سال 2016 از سوی کشورهای جهان شناسایی و به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده اند.
وی افزود: آلودگی همزمان به ویروس ایدز، خطر ابتلا به بیماری سل را به طور معناداری افزایش می دهد. کشورهای با شیوع بالای HIV به ویژه کشورهای واقع در افریقای زیر صحرا، شاهد افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به سل و افزایش 2 تا 3 برابر میزان های بروز گزارش شده سل در دهه 90 بوده اند.
ناصحی ادامه داد: در سال 2016، میزان شیوع عفونت HIV در میان بیماران مبتلا به سل در جهان 10 درصد تخمین زده شده است. همزمان، مقاومت چند دارویی، که نتیجه مدیریت ضعیف درمان سل است مشکلی جدی و روبه فزونی در بسیاری از کشورهای جهان است.
رئیس اداره سل وزارت بهداشت افزود: اهمیت و اولویت سل و برنامه های کنترلی آن در حدی است که در سال 1993 این بیماری از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان اورژانس جهانی مطرح و اعلام شد و براساس اجلاس ماه می سال 2014 سازمان جهانی بهداشت و تعیین Post 2015 Strategy به ترتیب کاهش 90 و 95 درصدی بروز و مرگ و میر ناشی از سل تا سال 2035 (نسبت به سال 2015) برای کشورهای جهان هدفگذاری شد.
وی بیان کرد: از آنجایی که لازمه دستیابی به چنین هدفی، کشف هر چه بیشتر موارد موجود سل مسری و درمان موفقیت آمیز حداقل 90 درصد آنهاست. لازم است فعالیت هایی که به افزایش کشف به موقع و درمان موثر بیماران در هر کشور می انجامد، در استراتژی های برنامه کنترل سل کشورها گنجانده شود.
رئیس اداره مبارزه با سل وزارت بهداشت، گفت: بررسی آماری میزان بروز گزارش شده بیماری سل در کشور، نشان دهنده کاهش 13 برابری این مقدار طی 53 سال اخیر از 142 مورد در صد هزار نفر جمعیت در سال 1343 به 10.88 در یکصد هزار نفر جمعیت در سال 1396 است.
ناصحی افزود: به موازات این تغییر، مقایسه میزان بروز مورد انتظار سل و مرگ و میر ناشی از آن بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال های 1990 تا 2016 به ترتیب کاهش 2.3 و 4.5 برابری را نشان می دهد. براساس آخرین گزارش ارسالی به WHO میزان موفقیت درمان در کل بیماران (جدید و عود) 87 درصد بوده است.
وی اهم اقدامات انجام شده در زمینه کنترل سل و جذام در کشور را برشمرد و افزود: شروع استفاده از درمان کوتاه مدت سل (1362)، ادغام برنامه کنترل سل در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور (1369)، اجرای استراتژی جهانی داتس (1374)، راه اندازی وب سایت اداره کنترل سل (1393) و افزودن سامانه آزمایشگاه های آنتی بیوگرام و کشت سل به آن (1394) از جمله این اقدامات است.
ناصحی اضافه کرد: برگزاری 25 دوره کنگره پژوهشی سراسری سالانه/ دوسالانه در کشور همزمان با روز ملی مبارزه با سل (23 مهر)، موفقیت در پذیرفته شدن پروژه 5 ساله پیشنهادی برای تقویت برنامه های کنترل سل جمهوری اسلامی ایران برای جذب 21 میلیون دلار از محل صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا (2008)، راه اندازی 30 آزمایشگاه کشت سل با سطح بالای ایمنی زیستی در کشور طی سالهای (2014 تا 2008) و آماده سازی پنج مرکز بستری سل مقاوم به درمان (شیراز ، مشهد، تبریز، گرگان و کرمانشاه) در سال های 1390 تا 1396 از جمله این اقدامات است.
رئیس اداره سل وزارت بهداشت گفت: راه اندازی هشت آزمایشگاه مرجع منطقه ای سل با سطح ایمنی زیستی B2 تبریز، اصفهان، مشهد، کرمانشاه، شیراز، زاهدان، گرگان، اهواز و تهران در سال های 1390 تا 1393، ایجاد شبکه سطح بندی شده آزمایشگاهی رایگان سل کشور در بطن نظام شبکه (مجموعا شامل 381 آزمایشگاه دید مستقیم، 41 آزمایشگاه کشت و 9 آزمایشگاه مرجع منطقه ای و یک آزمایشگاه مرجع کشوری) از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه محسوب می شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 973614

وب گردی

وب گردی