20 نکته کوچک؛ اما مهم در تعامل با نابینایان

ناگفته پیداست که معلولیت حد و مرز معینی ندارد و مختص به کشورخاصی نیست. همه کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه به نوعی با این پدیده اجتناب ناپذیر مواجه هستند. در این میان اختلالات بینایی از جمله مواردی است که مشکلات زیادی را برای خود فرد نابینا ، اطرا فیان و جامعه در پی دارد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، اختلالات بینایی و پیامد های آن می تواند معضلات فراوانی را بر جامعه تحمیل کند. بنابراین ضروری است با توجه به امکانات و تسهیلات موجود در هر جامعه ای راهکارهای مناسبی در مورد کاهش و یا کنترل آن در نظر گرفت.

در همین راستا واکنش افراد در برخورد با نابینایان در عین اینکه شاید نکته کم اهمیتی به نظر برسد اما بهتر است در رفتار و کنش تک تک ما در برخورد و کارکردن با این گروه مورد توجه قرار گیرد.

همه ما در برخورد و تعامل با نابینایان باید به چند نکته و توصیه توجه داشته باشیم:

1- هیچ زمانی فکر نکنید افراد نابینا لزوما صدای شما را به خاطر می آورند. شایسه است در هنگام برخورد با آنان ابتدا خود را معرفی کرده و پس از اتمام گفت‌وگو از آنها خداحافظی کنید و از طرح این سؤال که آیا شما صدای مرا به خاطر می آورید؟ جداٌ خودداری کنید.

2- به خاطر داشته باشید او قادر به دیدن سر تکان دادن شما نیست برای برقراری ارتباط با او از کلام استفاده کنید.

3- هرگز بدون خداحافظی، او را ترک نکنید، مطمئن شوید که او به شما احتیاج خاصی ندارد.

4- در برخورد با آنان تن صدای عادی داشته باشید.

5- در هنگام گفت‌وگو با آنان از گفتن کلماتی مانند ببین، نگاه کن و هراس نداشته باشید.

6- لزومی ندارد با افراد نابینا بلندتر از حد معمول صحبت کنید.

7- ضمن رعایت احترام و حرمت آنان ، با تماس سبک دست خود به شانه و یا دست نابینا موقعیت خود را برای او مشخص کنید.

8- در هنگام راهنمایی افراد نابینا برای نشستن ، دست او را به آرامی به پشت مبل و یا دسته صندلی هدایت کنید.

9-سؤال یا درخواست خود را مستقیم با شخص نابینا مطرح کنید و بدون هماهنگی با همراه او در میان نگذارید.

10- به صورت خلاصه موقعیت و محیط اطراف را برای فرد با اختلال نابینایی توضیح دهید برای مثال میز در وسط اتاق قرار دارد در حدود یک متر جلوی شما و یا میز چای طرف چپ در ورودی قرار گرفته است.

11- هیچگاه بدون اجازه و بدون نظر و مشورت با فرد نابینا، محل قرار گرفتن وسایل و لوازم آنان را تغییر ندهید.

12- در صورتی که فرد با اختلال بینایی تمایل به دریافت کمک دارد، در هنگام حرکت در کنار او به صورت عادی حرکت کنید و قبل از رسیدن به موانع او را مطلع سازید.

13- اگر شخص نابینا کمک شما را نپذیرفت از رفتار او دلخور نشوید و در کمک کردن به او سماجت نکنید.

14- بخاطر داشته باشید سگ راهنما به عنوان حیوانی تعلیم دیده عمل می کند. با او مانند سایر حیوانات دست آموز خانگی رفتار نکنید، هیچ گاه بدون اجازه و هماهنگی به سگ او غذا ندهید، او را لمس نکنید و تمرکز او را به هم نزنید.

15- هرگز عصای او را نگیرید و یا با عصا او را هدایت نکنید. فیلدهای اطلا عاتی مورد نیاز او را مشخص کنید . این فیلدها معمولا شامل بریل ، ضبط صوت یا دیسک کامپیوتر و غیره است.

16- اگر برای فرد نابینا می خواهید مطالبی را بخوانید، ابتدا رئوس مطالب را برای او مشخص کنید ، اجازه دهید تا او موضوع مورد علاقه خود را انتخاب و سپس به خواندن آن اقدام کنید، مطالب را با صدای صاف و طبیعی بخوانید، مطالب را بر اساس علاقه و تمایل او بازگو کنید و از خلاصه کردن مطالب جدا خودداری کنید.

17- اگر برای امضای متن دچار مشکل است پس از کسب اجازه، دست او را در محل مورد نظر قرار دهید.

18- اگر چه اشخاص کم بینا به نور کافی نیاز دارند ولی نباید مقدار آن بیشتر از اندازه باشد. در حقیقت اشیاء براق باعث انعکاس شدید نور برای آنها می شود.

19- موانع موجود در مسیر رفت و آمد او را در صورت امکان برطرف کنید.

20 - هنگام عبور کردن از عرض خیابان توجه او را به پیاده روی مقابل و موانع موجود جلب کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 973652

وب گردی

وب گردی