بومی‌سازی تولید یک قطعه نیروگاهی در سد شهید عباسپور/ 100 میلیارد ریال صرفه‌جویی برای هر واحد نیروگاهی

قطعه نیروگاهی انتقال انرژی پس از ایجاد تغییرات اساسی در ساختار اولیه و با گذر از تست‌های فنی مورد نظر توسط کارشناسان و متخصصان داخلی در نیروگاه سد شهید عباسپور، طراحی و بومی‌سازی شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مدیرعامل سد و نیروگاه شهیدعباسپور ، گفت: ساخت داخلی این قطعه فرانسوی که ارتباط بین شینه و سیم‌پیچ روتور را فراهم کرده و انتقال انرژی الکتریکی را انجام می‌دهد، برای هر واحد نیروگاهی در مقایسه با خرید خارجی آن 100 میلیارد ریال صرفه‌جویی به‌همراه دارد.
"سید حمید صالحی" ادامه داد: این قطعه برای نخستین بار است که در کشور طراحی و ساخته می‌شود و با دستیابی به این فناوری، زمان ساخت در مقایسه با خرید خارجی آن از شش ماه به دو ماه کاهش یافته است.
او علت انجام این پروژه و طراحی نمونه بومی‌سازی شده فلکس‌ایبل (flexible) خروجی ژنراتور را فرسودگی و کافی نبودن میزان مقاومت در برابر جریان بالا و عدم قابلیت تعمیر و تامین این قطعه در نمونه اولیه عنوان کرد.
مدیرعامل سد و نیروگاه شهیدعباسپور تصریح کرد: این قطعه فنی می‌بایست توان انتقال انرژی الکتریکی با ولتاژ 15.7 کیلوولت را تحت جریان 9220 آمپر دارا بوده و همچنین از نظر ابعاد ظاهری قابلیت استفاده در ژنراتورهای نیروگاه اول را داشته باشد.
صالحی خاطرنشان کرد: عملیات ساخت نمونه مشابه و بومی فلکس‌ایبل ژنراتور پس از ارائه و تایید طرح کاملاً بومی شده آن در این شرکت، با استفاده از توان شرکت‌های سازنده داخلی آغاز و قطعه نهایی پس از انجام آزمایش و تست‌های فنی روی چند واحد نیروگاه اول سد شهید عباسپور با موفقیت به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 973676

وب گردی

وب گردی