طنین صدای دانشجویان از شیپور نقد روحانی

نقد و انتقاد از جمله مباحث مهم در دولت روحانی، همواره با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده به طوری که امروزه رئیس جمهور به خاطر القاب ناپسندی که به منتقدان خود منتصب کرده با مشکلات زیادی در حوزه آزادی بیان مواجه است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ همیشه دیدارهای روحانی با دانشجویان پر از حواشی جذابی بوده که بعضا طعنه به برخی خبرهای اصلی روز هم زده است. این حواشی بیشتر معطوف به انتقاد پذیر نبودن دولت و به خصوص رئیس جمهور است. نقدنپذیر بودن دولت روحانی در طول 5 سالی که بر سرکار آمده است واضح و روشن است به طوری که می توان با جست و جویی ساده در سخنان رئیس جمهور موارد زیادی از القاب ناپسندی را پیدا کرد که نسبت به منتقدان دولت روا داده است. این رویه بر خلاف سخن رئیس جمهور است که در روز تنفیذ خود گفت: «خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان. یاری‌ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای تو باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است.»؛ اما رفتار پنج سال گذشته روحانی خلاف صحبتش را در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری اش ثابت می کند. با این حال باید گفت طی دیدارهایی که روحانی با دانشجویان در چند سال اخیر داشته حواشی جالبی روی داده که توجه به آنها خالی از لطف نیست. این حواشی به روز 16 آذر در سال اخیر مربوط می شود که در ادامه به آنها می پردازیم.

معترضان خارج از سالن :

اولین حضور روحانی به‌عنوان رئیس جمهور در 16 آذر سال 92 در دانشگاه شهید بهشتی رقم خورد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 4 ماه از حضور وی در جایگاه ریاست جمهوری گذشته بود. کمی آنطرف‌تر سالن ابوریحان در دانشگاه شهید بهشتی و حین و پیش از سخنرانی حسن روحانی، آن دسته از دانشجویانی که کارت ورود نداشتند و نتوانسته بودند خود را به داخل سالن برسانند در فضای باز دانشگاه شهید بهشتی اعتراضات خود را بیان می‌کردند. گروه‌های بزرگ دانشجویی که با حرکت در فضاهای دانشگاه می‌خواستند از فرصت حضور مسئولان حاضر در دانشگاه بیشترین استفاده را ببرند.

تحویل کتبی متن سخنرانی به روحانی
روحانی دومین حضور خود در کسوت رئیس جمهور را 16 آذر سال 93 در جمع دانشجویان پزشکی دانشگاه ایران تجربه کرد. این جلسه نیز با حواشی خاص این روز همراه بود. نماینده بسیج دانشجویی در اعتراض به عدم دعوت از سایر تشکل‌های دانشجویی اصولگرا از سخنرانی در این مراسم انصراف داد و متن سخنان خود را به‌صورت کتبی به رئیس جمهور داد.

اهدای جاکلیدی:

دانشگاه صنعتی شریف سومین مقصد رئیس جمهور در 16 آذر سال 94 بود. این مراسم در سالن ورزشی این دانشگاه برگزار شد. هرچند دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف قبل از این برنامه به امنیتی شدن فضای دانشگاه قبل از مراسم انتقاد داشتند؛ اما تقریباً همه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این روز در حضور رئیس جمهور سخنرانی کردند.

یکی از حاشیه‌های جالب این مراسم هدیه بسیج دانشجویی دانشگاه به رئیس جمهور بود. ایرانمنش نماینده بسیج دانشجویی در این مراسم در اعتراض به عدم پرتاب ماهواره دانشجویی دانشگاه شریف یک جاکلیدی با عکس ماهواره شریف به رئیس جمهور اهدا کرد.

بلیت کنسرت :

روحانی سال 95 در روز دانشجو به دانشگاه تهران رفت. حضور وی در دانشگاه تهران نیز همراه با حاشیه بود. دیداری که متفاوت بود و فضای بیرون سالن داغ‌تر از درون آن بود. حاشیه های حضور رئیس جمهوری در دانشگاه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران عنوان کرده است که تیم امنیتی رئیس جمهوری مانع از رساندن هدیه این تشکل به رئیس جمهوری شده‌اند. در همین رابطه دبیر این تشکل با انتقاد از رفتار امنیتی تیم حفاظت رئیس جمهور گفت: «صبح امروز آقای روحانی در همین سالن حضور داشتند و ما هم بنابر رسم مهمان‌نوازی خواستیم هدیه‌ای به ایشان تقدیم کنیم که تیم همراه رئیس جمهور نگذاشت؛ لذا از این فرصت استفاده می‌کنیم و به ایشان از همین تریبون هدیه را تقدیم می‌کنیم. وی سپس با خواندن نامه‌ای خطاب به روحانی گفت: نظر به دغدغه شما در امور کنسرت برای شما یک عدد بلیت کنسرت روز شنبه برای قسمت بالکن صندلی شماره ٣ رزرو شده است که بتوانید به تالار وحدت بروید و از این کنسرت لذت ببرید.»

پدر صنعت ایران در آمده!

دانشگاه تهران در آذرماه سال 96 میزبان آقای رئیس جمهور برای مراسم روز 16 آذر بود. برنامه‌ای که با سخنرانی‌های پر شور و منتقدانه دانشجویان جذاب شد. مهم‌ترین بخش صحبت‌های روحانی و دانشجویان منتقد درباره برجام بود. این برنامه هم خالی از حاشیه نبود. مرادی نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان خطاب به رئیس جمهور گفت: «شما تمام توانتان را برای قراردادی گذاشتید که آمریکا مثل آب خوردن آن را نقض کرد.» بخش بعدی سخنرانی او که با استقبال خوبی هم مواجه شد، انتقاد از عادی شدن فساد در دولت یازدهم بود اما آنجایی که گفت: «آقای روحانی کسی را که پدر صنعت ایران خوانده بودید؛ به حق، پدر صنعت ایران را درآورد.» اوج هیجان را در شنوندگان ایجاد کرد.

اما امسال رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید سخنان تازه‌ای گفت. این مراسم درتالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. روحانی در این مراسم خاطرنشان کرد: «الان استادان در کشور داریم که از لحاظ اقتصادی، مقاله می‌نویسند، مصاحبه و نقد می‌کنند، عده‌ای از استادان هم داریم که اصلا ً‌ندیدم مصاحبه کنند و در روزنامه حرف بزنند ولی مرتب برای من نامه می‌نویسند. این تأثیرگذارتر است. استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد،‌برای من مستقیم نامه می‌نویسد من هم به دقت می‌خوانم و پیام تشکر برایش می‌فرستم. می‌گویم نامه شما رسید، خواندم، متشکرم. یکی هم مصاحبه می‌کند آن را هم می‌شنوم، گاهی وقت‌ها نقد به اندازه بسیار مفید است، نقد بیش از حد مثالش همان نمک است. نمک طعام به اندازه باشد لازم است، و اگر زیاد باشد، نمی‌شود غذا را خورد.»

با این اوصاف باید توجه کرد که دولت و به خصوص شخص رئیس جمهور علی رغم سخنانی که درباره تکریم منتقد داشته اند؛ اما رفتارشان خلاف گفتارشان را ثابت می کند.

«بی‎دین»، «افراطی»، «بی‎شناسنامه»، «جیب‎بر»، «مستضعف فکری»، «منتقدان فاسد»، «عقب مانده»، «مخلوقات ترسو»، «عصر حجری»، «هوچی باز»، «لبوفروش» تنها گوشه ای از القاب ناپسندی هستند که رئیس جمهور نسبت به منتقدان خود روا داشته است. چنین القاب ناپسندی که رئیس جمهور نسبت به منتقدان خودش روا داشته پیش از همه نشان می دهد روحانی باید سعه صدر بیشتری در قبال منتقدان خود داشته باشد؛ زیرا اخلاق خوب و مدارا با مردم و منتقدان زینت رفتار مسئولان است که اگر چنین زینتی را مسئولی نداشته باشد از چشم مردم خواهد افتاد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 973700

وب گردی

وب گردی