دانشگاه آزاد به دنبال تحول در ورزش است/ وضعیت بحرانی سلامت در ایران

استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص چرایی ناکامی در به‌کارگیری علوم ورزشی صحبت کرد.

دکتر محمدرضا برومند در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، در مورد پیشرفت علوم ورزشی در کشور اظهار داشت: علوم ورزشی در چند سال گذشته پیشرفت زیادی داشته و به جرئت می گویم دانشمندان علوم ورزشی در ایران هم‌ردیف کشورهای توسعه یافته هستند. ما به سطح بالایی از تجربه، علم و مهارت در ورزش رسیده ایم؛ اما مسئله مهم در این میان، بحث به کارگیری علوم در ورزش است.

* چرا توفیقی در به‌کارگیری علوم ورزشی نداشته‌ایم؟

وی ادامه داد: زمانی تعداد متخصصان ورزشی در کشور ما انگشت شمار بود. نخستین افراد فعال در این حوزه مربوط به دهه 20 شمسی هستند. «گیبسون» آمریکایی در آن زمان حدود صد معلم ورزش تربیت کرد که در استان های مختلف پخش شدند. در ادامه دارالفنون و دانش‌سرای عالی ورزش به تربیت معلم ورزش پرداختند؛ ولی جوابگوی نیازهای کشور نبود. بعد از انقلاب اسلامی، رشد چشمگیری در علوم ورزشی داشتیم. در حال حاضر هم 65 هزار دانشجوی تربیت بدنی در دانشگاه های سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند که تعداد قابل توجهی از آنها در دانشگاه آزاد اسلامی درس می خوانند.

* 140 هزار متخصص ورزشی داریم

استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در 10 سال گذشته، 75 هزار فارغ التحصیل در رشته علوم ورزشی داریم و در واقع نزدیک به 140 هزار متخصص ورزشی از مقطع لیسانس تا دکتری تربیت کرده ایم؛ اما همان طور که گفتم مسئله مهم این است که از ظرفیت موجود استفاده نکرده ایم. رشته تربیت بدنی، زمانی «دبیری تربیت بدنی» نام داشت و تنها به تربیت معلمان ورزش خلاصه می شد اما در حال حاضر حدود 140 هزار متخصص داریم که جایگاه شغلی شان به درستی تعریف نشده است، در حالی که تأکید می کنم دانش آنها شانه به شانه متخصصان کشورهای توسعه یافته است. وقتی متخصصان خارجی در کنفرانس های ما شرکت می کنند یا مقالات دانشمندان ما را در ژورنال های علمی معتبر دنیا می بینند، بر دانش متخصصان ایرانی صحه می گذارند. مطالعات میدانی ما هم ثابت می کند متخصصان ایرانی به هیچ عنوان از علم روز دنیا عقب نیستند.

* آمار نگران‌کننده بیماری‌ها در ایران

برومند خاطرنشان کرد: وضعیت سلامت در کشور ما بحرانی است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، 6 میلیون بیمار دیابتی داریم که تا چند سال آینده، تعدادشان به 9 میلیون نفر می رسد و این موضوع نشان می دهد نتوانسته ایم دیابت را کنترل کنیم. همچنین 14 میلیون نفر در کشورمان به پر فشاری خون مبتلا هستند. طبق آمار رسمی بیش از 40 درصد شهروندان ایرانی هم اضافه وزن دارند. متأسفانه در یکی از استان های کشور، 80 درصد دچار ناهنجاری اسکلتی هستند که ناشی از فقر حرکتی است. اگر بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها را هم اضافه کنیم، به آمار بسیار تلخی می رسیم.

* علوم ورزشی می‌تواند نقش پیشگیرانه ایفا کند

وی افزود: نرخ شیوع بیماری هایی که ذکر کردم افزایشی است و نشان از این دارد که وزارت بهداشت نتوانسته مشکلات را مهار کند. اینجاست که نقش علوم ورزشی بیش از پیش به چشم می آید و می تواند نقش پیشگیرانه ایفا کند. رهبر معظم انقلاب بارها بر اقتصاد مقاومتی تأکید کردند. اگر قرار باشد بر یک مقوله تمرکز کنیم، آن ورزش است؛ چرا که حوزه سلامت بسیار هزینه‌بر و مستلزم بودجه زیادی است. به عنوان مثال هزینه یک بیمار دیابتی برای کشور در طول سال به طور متوسط حداقل یک میلیون تومان است، یعنی سالانه 6 هزار میلیارد تومان هزینه صرف بیماران دیابتی می شود، این در حالی است که وزارت بهداشت اعلام کرده 70 درصدش قابل پیشگیری است.

* سیاست جدی در حوزه ورزش تعریف نکرده‌ایم

استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: متأسفانه سیاستی جدی در این حوزه تعریف نشده است. متخصصان علوم ورزشی، دانش و مهارت پیشگیری از بیماری های غیر واگیردار را دارند، مثل بیماری های قلبی و عروقی، مفاصل، پر فشاری خون و غیره که با فعالیت بدنی می توان جلوی ابتلایش را گرفت. وزیر بهداشت اعلام کرده سن امید به زندگی در ایران در سطح خوبی (73 سال) قرار دارد؛ اما این افراد در 10 تا 15 سال پایانی زندگی، بهره‌وری زیادی ندارند. در واقع در این برهه از زندگی به طور مستقل نمی توانند کارهای خود را انجام دهند و «وابسته» می شوند. وقتی یک نفر مسئول رسیدگی به سالمند باشد، عملا از چرخه اقتصاد خارج می شود. فشار روانی و مالی وارد بر فرد وابسته هم جای خود دارد و می تواند سلامت جامعه را تهدید کند. اینجاست که نقش علوم ورزشی و متخصصین ورزشی بیش از پیش به چشم می آید.

* دانشگاه آزاد در حوزه ورزش، قدم‌های بزرگی برمی‌دارد

برومند در پایان گفت: متأسفانه بی تدبیری موجود در حال ادامه دار شدن است؛ اما این نوید را می‌دهم که اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. دکتر طهرانچی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال اجرایی کردن برنامه‌ای برای تحول در ورزش دانشگاه و حتی کشور است؛ هم در حوزه ورزش همگانی و سلامت و هم در حوزه ورزش حرفه ای و قهرمانی. یک تیم هم به همین منظور شکل گرفته است. دانشگاه آزاد با توجه به پراکندگی و گستردگی دایره اثرگذاری در سیاست های اصلی ورزش می تواند قدم های بزرگی بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 973766

وب گردی

وب گردی