بیشتر مردم نمی دانند کبدشان چرب  است/ 30 درصد ایرانی ها کبد چرب دارند

این روزها نام بیماری کبد چرب و افزایش تعداد افراد مبتلا به این بیماری و روش های درمان، بیشتر شنیده می شود و نکته قابل تامل اینکه به گفته پژوهشگران و پزشکان بسیاری از بیماران از ابتلای خود به بیماری کبد چرب اطلاع ندارند.

به گزارش ایسکانیوز به اعتقاد پزشکان در چند سال اخیر سبک زندگی نامناسب باعث افزایش ابتلا به کبد چرب شده است. ابتلا به کبد چرب دلایل مختلفی دارد؛ اما از مهم ترین دلایل کبدچرب، مصرف چربی بیش از حد، چاقی، تنبلی و نداشتن تحرک است و از آنجایی که کبد یکی از اعضای بسیار مهم بدن است در صورت آسیب، مشکلات زیادی برای انسان به وجود خواهد آورد.

چندی پیش عضو پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایرنا گفته بود که وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است؛ اما اگر کبدی دارای5 تا 10 درصد چربی باشد، به آن کبد چرب می گویند که به رغم عوارض خطرناکی که دارد، هیچ علامت هشداردهنده‌ای در مراحل اولیه ابتلا ندارد.

به گفته مهدی صابری، بیماری کبد چرب همراه با التهاب است که این التهاب با از بین رفتن سلول های کبدی همراه می شود و اگر درمان نشود، سیروز (سرطان) کبد را به دنبال دارد و اگر کبد چرب به نارسایی کبد منجر شود، علایمی مانند شکم متورم و پر از مایع، زردی پوست و چشم، گیجی و خونریزی را ایجاد می کند.
به اعتقاد دکتر صابری با وجود اینکه بیشتر بیماران کبد چرب، اضافه وزن دارند ولی 10 تا 20 درصد آنها در محدوده وزن طبیعی هستند.

آیا می دانید:

10 تا 20 درصد مردم آمریکا مبتلا به کبد چرب هستند و این آمار برای ایرانیان چیزی بالغ بر 40 درصد است و این هشدار بزرگی برای مردم ایران محسوب می‌شود.

در این گزارش سعی شده تا کبد چرب و دلایل ابتلا و روش های پیشگیری از آن را به زبان ساده و بسیار کوتاه بیان کنیم.

کبد چرب به زبان ساده

هر گاه 5 درصد حجم کبد آلوده به چربی شود، بیماری کبد چرب آغاز شده است.

علل کبد چرب؟

- عدم تحرک بدنی کافی

- زیاده روی در خوردن غذاهای چرب.

- افزایش وزن.
- زیاده روی در خوردن کربوهیدرات های تسویه شده مانند برنج سفید، نان، شیرینی، ماکارونی و بیسکویت های درست شده از آرد سفید.

انواع کبد چرب

سه نوع کبد چرب وجود دارد، کب چرب غیرالکلی، کبد چرب الکلی و کبد چرب بارداری.

عوارض داشتن کبد چرب

- اختلال در سوخت و ساز بدن.
- ضعف جسمانی.

پیشگیری از ابتلا به کبد چرب؟

- کنترل وزن و جلوگیری از چاقی.

- کاهش چشمگیر مصرف انواع چربی.


- خوردن کربوهیدرات های کامل مانند غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای و نان سبوس دار.


- ورزش به ویژه ورزش های هوازی مانند پیاده روی تند، دوچرخه سواری و شنا.

کبد چرب چگونه درمان می شود؟

برای درمان کبد چرب ٤ راه پیشگیری به علاوه داروهای تجویزی پزشک ، توصیه می شود اما خبر بد این است که حتی در بهترین شرایط کبد به حالت قبل بر نمی گردد و عمده تلاش علم پزشکی حال حاضر، معطوف به کنترل بیماری است.

کبد چرب چگونه تشخیص داده می شود؟

کبد چرب هیچ علامتی ندارد؛ اکثر افرادی که متوجه بیماری خود شده اند، به دلیل دیگری به آزمایشگاه و سونوگرافی مراجعه کرده اند و به طور اتفاقی فهمیده اند که کبدشان چرب است. بهتر است برای یک بار تست سلامت دهیم تا کبد چرب غافلگیرمان نکند.

زمان ابتلا به کبد چرب چه سنی است؟

همه سنین حتی کودکان!

کم تحرکی در کودکان خطرناک است

به اعتقاد پزشکان کم تحرکی و ابتلای کودکان به کبدچرب منجر می شود و بسیاری از کودکان به دلیل استفاده از وسایلی مانند موبایل، تبلت و تماشای زیاد برنامه های تلویزیونی تحرک بدنی کمتری دارند و خطر ابتلا به کبد چرب در آنها بیشتر است.

گفتنی است، نوشیدن 8 لیوان آب در روز، پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده و آماده و نوشابه ها، افزایش مصرف سبزی ها و میوه های خام، مصرف محدود مواد نشاسته ای، کاهش مصرف کربوهیدرات ها از جمله قند ساده، نان، ماکارونی، کیک‌ها و استفاده از منابع غنی ویتامین C را از مواردی است که برای پیشگیری و درمان کبد چرب بسیار موثر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 973789

وب گردی

وب گردی