تدوین سیاست های اجرایی اشتغال دانش آموختگان

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تاکید اخیر رئیس جمهوری بر استفاده از دانشگاه ها و نخبگان در حل مسائل کشور گفت: کمیسیون پژوهش، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این ستاد تشکیل می شود‌.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، منصور کبگانیان سه شنبه شب در پایان جلسه یکصدودهم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه سه محور اساسی مطرح شد؛ مهم ترین بحث گزارشی از جلسه هفته گذشته (سه شنبه/ 17 مهر) شورای عالی انقلاب فرهنگی در حضور رئیس جمهوری بود.
وی ادامه داد: در این جلسه گزارشی از پیشرفت های علم، فناوری و‌ چالش های آن در کشور ارائه شد و در پی آن رئیس جمهوری جدی و مستحکم بر ایفای نقش نخبگان و مراکز دانشگاهی در حل مسایل کشور تاکید کردند.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: رئیس جمهوری همچنین در جلسه افتتاحیه دانشگاه ها بر همان مساله تاکید کردند و به نظر می رسد هیات دولت این سیاست را جدی در دستور کار قرار داده است که برای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخبگان و دانشگاه ها فرصت است؛ زیرا همیشه مطرح می شد دانشگاه ها توانایی حل مسایل کشور را دارند ولی به دلایل مختلفی ممانعت وجود دارد.
وی اظهار داشت: برای اجرا شدن مطالبات اخیر ریاست جمهوری؛ یعنی استفاده از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری در حل مسائل کشور و عبور از موانع تحریم، مقرر شد کمیسیون پژوهش، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور دستگاه های ذیربط تشکیل شود.

*تاکید بر استفاده از تولیدات داخلی
وی ادامه داد: رئیس جهاد دانشگاهی در همین راستا در جلسه امروز پیشنهاد کر‌د خرید های کلان دولتی از محصولات داخلی انجام شود، که این امر به رغم تاکید رهبری هنوز رعایت نمی شود.
کبگانیان اظهار داشت: همچنین وزیر علوم گزارشی از جلسه دیروز (23 مهر) شورای عالی عتف با حضور معاون اول رئیس جمهوری ارائه داد که در این جلسه نیز بر استفاده از توان نخبگان دانشگاهی تاکید شد.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: همچنین مدتی است انجام طرح های پژوهشی و طرح های کلان ملی با آسیب مواجه شده است، باید تقویت شود و در نهایت به ستاد ماموریت داده شد با دعوت از تمام بازیگران این حوزه از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همه بازیگران در قسمت عرضه و تقاضا دعوت کرده و این موضوع را در دستور کار قرار دهیم تا هماهنگی های لازم برای استفاده از توان نخبگان دانشگاهی انجام شود. زیرا به خصوص در شرایط تحریم دانشگاه ها باید نقش خود را بیشتر ایفا کنند.

* تدوین سیاست های اجرایی اشتغال دانش آموختگان
وی در ادامه به دستور جلسه دیگر پرداخت و گفت: هر جلسه گزارشی از وضعیت علم و فناوری در کشور ارائه می شود، در جلسه امروز رئیس جهاد دانشگاهی گزارشی از دستاوردهای این نهاد شامل مته های حفاری، بازوی رباتیک بارگیری دریایی ارائه شد.
استاد دانشگاه امیرکبیر گفت: بحث اصلی امروز ادامه بحث جلسه قبل در زمینه اشتغال دانش آموخته های دانشگاهی بود، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه معاون اشتغال این وزارتخانه حضور داشتند. وی با اشاره به پیشنهادها در این زمینه گفت: کاراموزی های دانشگاه ها باید جدی گرفته شود، خیلی از رشته ها کاراموزی دارند ولی استقبال خوبی از آنها نمی شود، کاراموزی در رشته های پزشکی هم هست ولی در رشته های صنعتی و فنی از طرف میزبان خوب استقبال نمی شود.
وی گفت: مشکلات عرصه کسب و کار نیز دیگر دستور این جلسه بود، این مشکلات باعث شده در زمینه تبدیل فناوری به محصول وضعیت خوبی بر اساس آمارهای جهانی نداشته باشیم.
کبگانیان در ادامه به گزارش وزیر علوم در زمینه اشتغال دانش آموخته ها اشاره کرده و افزود: بر اساس رایزنی ها در جلسه مقرر شد ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور آماری از وضعیت اشتغال دانش آموخته ها کامل تهیه کند تا از جلسه بعد بتوانیم بعد از گزارش های متعدد، مرحله تدوین سیاست های اجرایی بهبود وضعیت اشتغال دانش آموخته ها را آغاز کنیم.
نقشه جامع علمی کشور از دی ماه 1389 (زمان تصویب در شورای عالی نقلاب فرهنگی) و خرداد 1390 زمان انتشار رسمی به عنوان مهمترین سند مرتبط با حوزه علم و فناوری در چشم انداز 1404 در راستای طراحی راهبردهای مشخص برای اهداف علمی و فناوری، اقتصاد و صنعت در افق چشم انداز 20 ساله کشور ابلاغ شد؛ تدوین این سند به دنبال بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشگاهیان در سال های 84 و 85 آغاز شده بود.
ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مسئولیت اصلی پیگیری اجرای این نقشه، نظارت بر روند اجرای اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری و وضعیت کلی آموزش عالی و عمومی را برعهده دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 973862

وب گردی

وب گردی