بحران عزل و نصب‌های برق‌آسا در سایپا

پیش از این برخی منابع خبری از نامه‌نگاری کارکنان سایپا با رییس جمهور برای تغییر مدیریت این شرکت خبر داده بودند و این موضوع می‌تواند تاثیرگذار در برکناری جهرودی و جایگزینی آن با سروش باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز ؛ همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، سرانجام اختلاف بین هیات مدیره سایپا و وزارت صنعت خود را به حادترین شکل ممکن نشان داد و مدیرعامل این شرکت از مقام خود برکنار شد. محسن قاسم جهرودی 28 آبان ماه سال گذشته جانشین جمالی در این سمت شده بود.
اگرچه این رفت و آمد از سوی هیات مدیره و به‌ویژه سازمان گسترش به‌عنوان سهام‌دار اصلی سایپا طراحی شد ولی کیست که ندارد جهرودی از همان ابتدا نیز سر ناسازگاری با سیاست‌های کلان وزارت صمت داشت؟ در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل قدیم و جدید،‌ منصور معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش از همه‌چیز سخت گفت غیر از آنچه باید بگوید. اظهاراتی که از تحریم و نفت شروع شد و سپس به حجم تولید و واسطه‌ها رسید. به گفته معظمی: این مجموعه با تمام احترامی که برای قطعه‌سازان قائل است، ولی همکاری با آن‌ها رضایت‌بخش نیست.
سخنان سروش و جهرودی در روز ورود و خروجشان نیز خالی از لطف نبود. مدیرعامل جدید سایپا تمرکز بر بنگاهداری حرفه‌ای را ضامن پویایی اقتصاد و ایجاد تولید بهره‌ور برشمرد و اظهار امیدواری کرد این شرایط در سایپا بیش از پیش فراهم آید. جهرودی هم که به نظر می‌رسید روغن ریخته را نذر امام‌زاده کرده، گفت: به تولید در شرایط فعلی مانند نوعی عبادت می‌اندیشم و اشتغال ناشی از تولید را باقیات صالحات و آورده اصلی فعالان عرصه صنعت برشمرد. سروش در همین روز اول گربه را دم حجله کشت و اظهار کرد بنگاه اقتصادی یک بنگاه خیریه نیست و نمی‌توان محصولی تولید کرد و آن را زیر قیمت تمام‌شده به فروش رساند. البته آقای مدیرعامل بعد از آن کمی فضا را تلطیف کرد و گفت: قانون تجارت را شخم زدیم و در ساختاری که بالا و پایین آن مشخص نیست نمی‌توان به دنبال قیمت تمام‌شده بود. اگر نگران وضع مردم هستیم باید خود را تغییر دهیم. تا یک سوزن به خود نزنیم نمی‌توان به مردم جوالدوز زد.
گفته می‌شد تصمیم نهایی این عزل و نصب در جلسه نیمه‌شب پنج‌شنبه که توسط هیات مدیره در وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شد تا شاید پیشرفت‌های گروه بهمن به شرکت خودروسازی سایپا نیز منتقل شود. حال‌آنکه سیستم مدیریتی گروه بهمن به‌نوعی خصوصی است ولی سایپا از تکنیک‌های دولتی بهره می‌برد.
البته پیش از این برخی منابع خبری از نامه‌نگاری کارکنان سایپا با رییس جمهور برای تغییر مدیریت این شرکت خبر داده بودند و این موضوع می‌تواند تاثیرگذار در برکناری جهرودی و جایگزینی آن با سروش باشد. گفته می‌شود که در نامه کارکنان گروه خودروسازی سایپا در رابطه با فساد این مجموعه نوشته بودند و پس از بی اعتنایی به نامه نخست، خطاب به جهانگیری نامه نوشته و بخش‌های بزرگ‌تری از فساد رخ داده در گروه خودروسازی سایپا را منتشر کردند و همین موضوع باعث شد تا معاون اول رئیس جمهور پیگیر این موضوع شده و در نهایت حکم برکناری برای مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و مجموعه آن صادر شود. این نامه‌نگاری و دستورات بعدی آن هنوز تأیید نشده است.
سروش کیست؟
دانش‌آموخته مهندسی مکانیک از دانشکده فنی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع (مدیریت سیستم‌ها و بهره‌وری) از دانشگاه صنعتی شریف و دارنده دکترای مدیریت مالی استراتژیک (DBA) است. او از سال ۷۴ تا ۷۶ معاون توسعه ساخت داخل گروه بهمن، ۷۶ تا ۸۶ مدیرعامل گروه بهمن و از سال ۹۰ تا ۹۴، مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه بهمن بوده است. سروش در پرونده کاری خود دو دوره مدیرعاملی هلدینگ بهمن و نائب رییس بورس کالا را ثبت کرده است.

کد خبر: 973939

وب گردی

وب گردی