هم‌فکری بزرگ دانشجویی برای کم‌کردن از رنج‌های محیط‌زیست

"چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و منابع طبیعی" به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کشور برای هم‌فکری و کم‌کردن از بعضی آسیب‌های محیط زیست برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی با محوریت «مدیریت آب و پسماند»، 24 و 25 مهرماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کشور و با همکاری جهاددانشگاهی مازنداران در محل دانشگاه مازندران واقع در بابلسر برگزار شد.
این گردهمایی با حضور دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور، محمد هادی عسگری مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ژیلا مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و مهدی کاظمی رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کشور و با پیام دکتر عیسی کلانتری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست همراه بود.
گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و منابع طبیعی با هدف معرفی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست و مهیا کردن فضا برای ارتباط هر چه بیشتر این گروه‌ها با یکدیگر و هم‌چنین تبیین راهکارهای مناسب به‌منظور ایجاد سیر بهبود در بخشی از معضلات محیط‌زیستی و با حضور دبیران منتخب گروه‌های دانشجویی در قالب هشت منطقه از سراسر کشور برگزار شد.
نشست شوراهای مرکزی مناطق، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات «روش‌شناسی فعالیت در تشکل‌های دانشجویی» و «مدیریت پسماند»، برپایی کارگروه‌های «مدیریت پسماند، کارگروه آب و اکوتوریسم»، برگزاری پنل «نقش تأثیرگذاران در مدیریت بحران آب»، پاکسازی ساحل و ... بخشی از برنامه‌های این گردهمایی دو روزه خواهد بود.

حضور پرشور دانشجویان حامی محیط‌زیست از 8 منطقه‌ی کشوری و در قالب 181 گروه
در چهارمین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست و منابع طبیعی، مدعوین از باشگاه «منطقه یک» با حضور گروه‌های دانشجویی از استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی و استان سمنان. «منطقه دو» با حضور گروه های دانشجویی از استان‌های تهران، قم، مرکزی، قزوین، البرز، «منطقه سه» با حضور گروه‌های دانشجویی از استان‌های گیلان، گلستان و مازندران، «منطقه چهار» با حضور گروه‌های دانشجویی از استانهای آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان، «منطقه پنج»، با حضور گروه‌های دانشجویی از استانهای خوزستان، بوشهر، فارس، کهکلویه و بویراحمد، «منطقه شش» با حضور گروه‌های دانشجویی از استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، «منطقه هفت» با حضور گروه‌های دانشجویی از استان‌های کردستان، همدان، کرمانشاه، ایلام و لرستان و «منطقه هشت» با حضور گروه‌های دانشجویی از استان‌های اصفهان، یزد، چهار محال و بختیاری بودند.
باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، مرکزی برای شناسایی، جذب، هدایت و هم‌افزایی دانشجویان علاقه‌مند و فعال در زمینه‌ فعالیت‌های حمایتی و حفاظتی از محیط زیست و منابع طبیعی است.
این باشگاه، متشکل از انجمن‌های علمی ـ دانشجویی رشته‌های مختلف دانشگاهی، تشکل‌ها، کانون‌ها و گروه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجوییِ ثبت شده است که در عرصه محیط زیست، منابع طبیعی و توسعه پایدار فعالیت داشته باشند.
باشگاه برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ در دومین گردهمایی با حضور ۷۳ گروه دانشجویی در تهران شکل گرفت و پس از آن با وقفه‌ی به وجود آمده در سال ۱۳۹۵ در سومین گردهمایی در لرستان با حضور ۹۷ گروه و در این گردهمایی با 181 گروه فعالیت‌های خود را پیگیری کرد.

پیام معاون رییس‌جمهور به گردهمایی/ گنجاندن دروس عمومی اجباری درباره‌ی محیط‌زیست
در پیام دکتر عیسی کلانتری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست به گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست جهاددانشگاهی آمده است: «قرن‌ها پیش بشر یکی از موجودات تابع طبیعت و برای گذران زندگی با سخاوتمندی طبیعت همزیستی داشته است. به‌تدریج در سایه دانش و فناوری ناشی از تفکرش، طبیعت و محیط‌ زیست را برای آسان‌تر شدن زندگی به محیط مصنوع تغییر داد. با زیاده‌طلبی و استفاده هر چه بیشتر از فناوری‌ها، نه‌تنها محیط‌ زیست را برای اعتلای زندگی ساماندهی نکرد بلکه طبیعت و بستر محیط‌ زیست خود را با سرعتی خارج از قدرت‌ ترمیم تخریب کرده و حتی حقوق نسل‌های آینده را نادیده گرفته است و غافل از این بود که روزی زباله‌های حاصل از پیشرفت فناوری‌ها تاحد بحران و مسموم‌کننده‌ای می‌تواند افزایش یابد، به‌علاوه عدم حکمرانی و مدیریت اصولی از مصرف آب، موجب خشکانیدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و نهایتاً به سونامی گرد وغبار تبدیل شود و آلودگی هوا در شهرها نفس‌گیر و هوای شهرها غیرقابل استنشاق شود».
در ادامه‌ این پیام آمده است: «اگرچه بعد از پیروزی انقلاب، به‌طور جسته‌ و گریخته پیشنهادهایی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق سازمان حفاظت محیط‌ زیست، برخی رسانه‌ها و در متون تحقیق دانشجویان رشته محیط‌ زیست و مقالات علمی محققان و اندیشمندان محیط‌زیست، میان‌رشته‌ای شدن دروس عمومی محیط‌زیست (مثل شناخت و اهمیت حفظ محیط‌زیست) در کلیه رشته‌های غیر مرتبط دانشگاهی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شده است، لیکن به دلیل نامعلومی مؤثر واقع نشده است ولی کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تنها به تولید و تأسیس انبوه دانشکده‌های محیط‌زیست پرداختند و به‌تبع آن، درصد بیکاران رشته‌های محیط‌ زیست در صدر دیگر رشته‌های بیکار کشور قرارگرفته، انتظار و توقع همه بر این روال است که در سازمان حفاظت محیط‌ زیست استخدام و به کار گرفته شوند».
وی می‌افزاید:« مع‌هذا از آنجائی که سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی و باشگاه دانشجویی حامی محیط‌ زیست و منابع طبیعی که علاقه‌مندی وافر، خلاقیت، نوخواهی و روح پیشرفت و جهادگری در حفاظت از محیط‌زیست دارند، بی‌تردید ایجاد چنین هسته‌های فعال زیست‌محیطی دانشجویی خودجوش، بازوی پرتوان در فرهنگ‌سازی محیط‌ زیست برای سازمان حفاظت محیط‌زیست خواهد بود و از جهتی اینکه قشر جوان و دانشجو نزدیک‌ترین قشر به جبهه کار و مسئولیت‌پذیر در آینده کشورند و در آغاز اندیشیدن و اندیشه‌سازان جامعه فردا هستند، به‌یقین برای جهاد فرهنگی (ارتقاء فرهنگ زیست‌محیطی در تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی) آمادگی، شرایط مستعد و فراگیری بیشتری خواهند داشت. انتظار دارد، در عصر انقلاب دانائی که کشور عزیزمان در چنبره معضلات زیست‌محیطی اشاره‌شده در بالا گرفتارشده است، در این نشست، با همکاری و هم‌اندیشی، راهکار مناسبی اتخاذ شود.»
دکتر کلانتری با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات تطبیقی و الگوبرداری از برخی کشورهای پیشرفته و موفق (نظیر فنلاند، ژاپن، سوئد و کانادا و...) مبنی بر اینکه حفظ محیط‌ زیست بایستی از مهارت‌های اجتماعی آحاد جامعه در خیابان زندگی قرار گیرد، ضروری است دروس عمومی محیط‌ زیست (شناخت و اهمیت محیط‌زیست) به‌صورت میان‌رشته‌ای در تمام رشته‌های غیر مرتبط در دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی (حتی نظامی و انتظامی) در حد شناخت و اهمیت محیط‌ زیست به‌عنوان دروس عمومی اجباری گنجانیده شود.»
وی در پایان پیام خود آورده است: «پیشنهاد می‌شود این مهم
از طریق سازمان دانشجویی جهاددانشگاهی در حوزه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نحو مقتضی و جهادگرانِ اعلام و محقق شود. ناگفته نماند، علیرغم انجام اقدام مورداشاره در این مقطع زمانی نباید از کار بنیادی غافل بود. آموزش پایدار محیط‌ زیست بایستی به فراخور سن و سال از مهدکودک، کودکستان، دبستان و دبیرستان به‌صورت فعالانه شروع شود تا این تبلور فرهنگ زیست‌محیطی در کشور ارتقاء و عجین شود.»

نقش دانشجویان در فرهنگ سازی و حل مشکلات محیط زیست
دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز با تاکید بر این‌که شاید یکی از دلایل مهم وضعیت نابسامان محیط زیستی کشور، مواجهه و بهره‌برداری غیر اصولی و عدم توجه به ریشه‌های اصلی این بحران است، گفت:‌ نبود نگاه بلندمدت به برنامه‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با موضوعات مختلف در چند دهه اخیر، مهم‌ترین عامل مشکلات امروز در حوزه محیط زیست کشور است.
دکتر علیزاده همچنین اظهار کرد: دانشگاهیان و دانشجویان در عرصه پاسداشت و حفظ محیط زیست نقش انکارناپذیری دارند چون همین گروه باید بار فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ آشتی و دوستی با محیط زیست و منابع طبیعی را به دوش بکشند.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر گروه‌های دانشجویی با توجه به دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایی که در حوزه محیط زیست دارند؛ نقش خوبی را ایفا کرده‌اند. همچنین سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی امید دارد که با برگزاری چهاردهمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست با محوریت آب و مدیریت پسماند نقش موثری را در حرکت به سوی بهبود مشکلات این حوزه ایفا کند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تاکید کرد: ‌از جمله اهداف مهم گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، هم‌اندیشی و همکاری جوانان دانشجو در تحلیل و شناخت مشکلات و همچنین مهارت‌افزایی و هم‌افزایی لازم در جهت فرهنگ‌سازی و ارایه راهکار برای حل مشکلات محیط زیستی است.

احیای زیست بوم کشور با همکاری جهاددانشگاهی و وزارت علوم
در ادامه، دکتر میرنیا رییس دانشگاه مازندران نیز با اشاره به این‌که هنوز اهمیت محیط زیست در اذهان مردم و مسوولان به خوبی جا نیفتاده است، گفت: مدت‌ها است که تخریب محیط زیست همانند قاچاق خاک، سال‌ها در صدر خبرها قرار دارد و کسی نسبت به آن واکنش نشان نمی دهد.
وی با بیان اینکه قاچاق خاک موجب تخریب محیط زیست می شود و صدمه‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد می کند، تصریح کرد: تا به امروز کسی با پدیده برداشت زیاد از حد آب‌های زیر زمینی برخورد نکرده است، پدیده‌ای که موجب تخلیه شدن لایه‌های آبیشده است و رطوبت را از بین برد و موجب چسبیدگی ذرات به یکدیگر شد.
رییس دانشگاه مازندران با بیان اینکه در مازندران توان جلوگیری از تخریب جنگل وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگر توان جلوگیری از تخریب جنگل وجود ندارد، آیا نمی توان درختان مقاوم به کمبود آب کاشت و جلوی فرسایش و نابودی را گرفت.
دکتر میرنیا افزود: اینکه جهاددانشگاهی با درک حفظ محیط زیست، دانشجویان حامی این امر را دور هم جمع کرده تا این کار فرهنگی شکل گیرد، بسیار شایسته است و می توان کاری برای جلوگیری از تخریب محیط زیست کرد چرا که این امور موجب فرهنگ سازی بیشتر در میان مردم می شود.
وی با بیان اینکه از بین بردن محیط زیست آثار زیان‌باری را به دنبال دارد، گفت: با در کنار هم قرار گرفتن جهاددانشگاهی، دانشجویان محیط زیست و وزارت علوم می توان محیط زیست را درک و گامی محکم برداشت و زیست بوم خود را احیا کرد.

امکان گسترده‌ی فعالیت‌های استانی جهاددانشگاهی در حوزه‌ی محیط‌زیست
هم‌چنین مهدی کاظمی رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی اظهار کرد: مهم‌ترین دلیلی که باعث ورود جهاددانشگاهی و سازمان دانشجویان این نهاد به حوزه محیط زیست شده است، اجرای مسوولیت اجتماعی است اما افزون بر این موضوع، محیط زیست یک مساله بین حوزه‌ای و بین رشته‌ای به حساب می‌آید و همه ما در هر رشته و حوزه‌ای باید درگیر آن باشیم و موضوع محیط زیست را به ساختار دانشگاه محدود نکنیم.
وی ادامه داد: شاید قالب‌های موجود دانشگاهی اجازه فعالیت به گروه‌های مختلف محیط زیستی را در استان‌ها و شهرستان‌ها ندهد اما بزرگ‌ترین ظرفیت جهاد دانشگاهی این است که امکان فعالیت استانی و فرا دانشگاهی را در حوزه محیط زیست فراهم می‌کند و همچنین این مجموعه اجازه فعالیت با شرکت‌ها و بخش‌های مختلف کشور را دارد.
رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: باشگاه دانشجویان جهاد با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست شکل گرفته است و جهاددانشگاهی برای رفع مسایل محیط زیستی و همچنین ترویج و آموزش محیط زیست در کنار همه گروه‌های دانشجویی قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 973944

وب گردی

وب گردی