صنعت، بهترین موقعیت برای فرصت‌های مطالعاتی داخل کشور است

عباسعلی حیدری در جلسه بحث و تبادل نظر درباره بخشنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، موانع و راهکارهای ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: دانشگاه و صنعت باید تعامل خود را بیش از پیش گسترش دهند.

یه گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک، جلسه بحث و تبادل نظر پیرامون بخشنامه ها، موانع و راه کارهای ارتباط دانشگاه و صنعت با حضور دکتر عباسعلی حیدری رییس و دبیر هیأت امناء و رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، دکترسیدحاتم مهدوی نور مدیر پژوهش های کاربردی توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاداسلامی، دکترشهاب خاقانی رییس کمیته پژوهش و فناوری استان مرکزی و معاونان پژوهشی واحد ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی در سالن جلسات حضرت امام خمینی(ره) واحد اراک برگزار شد.

حیدری با بیان عوامل محقق‌نشدن ارتباط بین صنعت و دانشگاه افزود: نبود شناخت کافی و اعتماد بین دو قشر صنعتگر و دانشگاهی از مشکلات این حوزه است.

وی تصریح کرد: صنایع و دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته به این روند عادت کرده‌اند و شاید تغییر مسیر کمی دشوار باشد؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی اراک آمادگی دارد دلایل این نواقص را بررسی کند.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اعضای تمام‌وقت هیأت علمی دانشگاه به‌ویژه همکارانی که در عرصه‌های فنی و صنایع فعالیت دارند، متأسفانه در این راستا موفق عمل نکرده‌اند که باید هم دانشگاهیان و هم مدیران صنایع در بخش‌های مقابل حضور داشته تا از نزدیک مشکلات را لمس کنند.

رئیس واحد اراک، صنعت را بهترین موقعیت برای فرصت‌های مطالعاتی داخل کشور دانست و تأکید کرد: مراکز علمی و صنایع بزرگ و کوچک داخلی کشور می‌توانند جایگزین مناسبی برای فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور باشد.

سیدحاتم مهدوی‌نور مدیر پژوهش‌های کاربردی توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی نیز هدف از برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه را تغییر، تحول و تحرک در این زمینه قلمداد و اظهار کرد: منظور از ارتباط بین دانشگاه و صنعت این است که هم موارد و مشکلات صنعت و هم جامعه مورد بررسی قرار گیرند که در این راستا دانشگاه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی گفت: مشکلات موجود در جامعه در بخش‌های مختلف فقط ناشی از نبود توسعه و فناوری نیست؛ بلکه علت اصلی عدم توسعه‌یافتگی جامعه، مشکلات اخلاقی در کار حرفه‌ای است.

مدیر پژوهش‌های کاربردی توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استان مرکزی از استان‌هایی است که ظرفیت بسیار خوبی در زمینه صنعت دارد؛ البته رشته‌های علوم انسانی نیز می‌توانند به‌خوبی در صنایع نقش‌آفرینی کنند.

مهدوی‌نور با بیان اینکه صنایع بزرگ و مادر در استان مرکزی چون ایرالکو، هپکو، ماشین‌سازی، صنایع نفت و پتروشیمی و صنایع ریلی از مزایای این استان است، اضافه کرد: در خوشه ریلی استان مرکزی ۱۲۰ شرکت فعال بسته به ظرفیت و نوع تولیدات در قراردادهای کلان ریلی دخالت دارند.

وی وجود ۱۱۲ معدن مختلف سنگ آهن، روی، مس،گچ و حدود ۲۰ شهرک صنعتی در استان مرکزی را از مزیت‌های دیگر این استان عنوان و اظهار کرد: اعضای هیأت علمی می‌توانند با هریک از این صنایع و معادن ارتباط گرفته و آنها را به فرصت تبدیل کنند.

مهدوی‌نور تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی حدود ۳۴۸ استادیار به بالا فعالیت دارند که اگر از این تعداد فقط ۱۰ درصد طرح‌های برون‌دانشگاهی را پیگیری کنند به نتیجه تقریباً مطلوب و ایده‌آل خواهیم رسید.

مدیر پژوهش‌های کاربردی توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آزمایشگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته در دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی اشاره و عنوان کرد: انتظار داریم از تجهیزات و آزمایشگاه‌های پیشرفته موجود در استان در راستای ارائه خدمات طبق توافق‌نامه درآمدزایی استفاده شود که این موضوع نیاز به تلاش و همت اعضای هیأت علمی و مسئولان دارد.

شهاب خاقانی رئیس کمیته پژوهش و فناوری استان مرکزی نیز علاوه بر ارائه گزارش عملکرد پژوهشی واحدهای استان مرکزی به توافق‌نامه پژوهشی این استان اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون بسیاری از بندهای توافق‌نامه طبق برنامه زمان‌بندی انجام شده و در برخی نیز کل تعهدات سال ۹۷ به‌طور کامل به انجام رسیده است.

وی درباره موانع موجود در دانشگاه‌های استان مرکزی برای نیل به اهداف و تعهدات واحدها در قبال سازمان مرکزی توضیحاتی ارائه کرد و خواستار مساعدت بیشتر مسئولان برای برطرف‌شدن موانع شد.

کد خبر: 973964

وب گردی

وب گردی