سمینار تخصصی با موضوع پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر برگزار شد

سمینار تخصصی با موضوع پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر با حضور اعضای شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر اساتید، کارشناسان این حوزه و دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ابتدای این سمینار یدالله رشیدی معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان و عضو شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان بوکان ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین، به بیان اهداف سمینار و اهمیت پیشگیری از اعتیاد پرداخت.

در ادامه سمینار بیانه عبدالله زاده از اساتید هیئت علمی گروه روانشناسی در خصوص عوامل فیزیولوژی و شناختی مرتبط با اعتیاد اشاره نمود و افزود: تا کنون نزدیک به هزار ماده مخدر اعتیاد آور محرک زا و آرام بخش شناسایی شده است که با روش های مختلفی چون خوردن، تدخین (دود کردن)، تزریق و استنشاق مورد استفاده قرار می گیرد.

عبدالله زاده افزود: اعتیاد یک پدیده فردی، روانی و اجتماعی است و جنبه‌های مختلفی از وضعیت فیزیولوژی، زیستی و اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عبدالله زاده در ادامه گفت: مصرف مواد روانگردان خود باعث تشدید بیماری اعصاب می گردد و بیمارهای اعصاب در فرد معتاد ناهنجارهای زیادی را به وجود خواهد آورد.

در ادامه گلاویژ علیزاده از اساتید گروه روانشناسی به افزایش اعتیاد در زنان اشاره نمود و افزود: اعتیاد زنان، علاوه بر بیماریهای سو ء تغذیه باعث بیماری های خطرناکی چون هپاتیت و ایدز قرار میدهد.

وی در ادامه به مقایسه اعتیاد در بین زنان و مردان اشاره نمود و افزود: زنان معتاد در مقایسه با مردان معتاد احتمال بیشتری دارد دچار ایدز و دیگر بیماری های ناشی از روابط جنسی شوند.

علیزاده در این سمینار ضمن اشاره به بر افزایش چشمگیر اعتیاد در زنان به عنوان یک چالش جدی، بر اهمیت پیشگیری از اعتیاد بانوان و آشناسازی زنان با مضرات ابتلا به مواد مخدر وخطرات و عواقب اعتیاد تاکید نمودند.

سپس در ادامه حامد صالحی از کارشناسان نیروی انتظامی پیرامون انواع مواد، عوارض آن ها و موادی که مورد سوء مصرف زنان است سخنانی ایراد نمود.

وی در ادامه به معرفی گیاه گل اشاره نمود و افزود: گل یک ماده روانگردان است که در چند سال گذشته بروز و ظهور پیدا کرده و در این بین جوانان که آگاهی کافی در این زمنیه ندارند به مصرف این ماده گرایش پیدا کرده اند.

به گفته این کارشناس نیروی انتظامی: متاسفانه هم‌اکنون در بین جوانان چنین تصور می‌شود که این ماده اعتیادآور نیست در صورتی‌ که مصرف این ماده دارای عوارض متعددی است.

صالحی در ادامه افزود: گیاه توهم زای گل یکی از مخدرهای صنعتی رواج یافته است که این مواد روانگردان صنعتی بسیاری از خانواده ها را نگران کرده است.

در ادامه دکتر کامران احمدی از اساتید گروه روانشناسی در خصوص روشهای درمان اعتیاد اشاره نمود و افزود: درمان اعتیاد آمیزه ای از، علم، تجربه، هنر، عشق، صبر، تعهد، همدلی و همکاری می باشد.

وی به انواع روشهای درمانی اعتیاد اشاره نمود و افزود: در درمان اعتیاد میتوان به روشهای درمان دارویی، روانشناختی، کمپهای میان مدت و بلند مدت و خود درمانی استفاده نمود که مهمترین پروتکل درمانی‌ برای درمان بیماری اعتیاد و ترک مواد مخدر‌، اراده شخصی شخص بیمار است و چنانچه این عنصر ضروری در شخص بیمار وجود نداشته باشد، انجام هر روش و سیستم درمانی با شکست مواجه خواهد شد.

احمدی در ادامه افزود: حتماً تمامی ما این نکته را میدانیم که کسی که اعتیاد دارد خودش هم میداند، اگر اراده ای قوی برای ترک اعتیاد خود داشته باشد و فکر خودش را کنترل کند، به راحتی می تواند مواد را کنار بگذارد.

لازم به ذکر است در ادامه این سمینار یک نفر از معتادان بهبود یافته به بیان مشکلات زمان اعتیاد و علت گرایش و انگیزه درمان خود پرداختند.

سپس در پایان سمینار جلسه پرسش و پاسخ برگزارشد و سوالاتی از طرف دانشجویان مطرح و کارشناسان مربوطه به سوالات پاسخ دادند.

کد خبر: 973998

وب گردی

وب گردی