صرفه‌جویی 700 مگاواتی برق خوزستان در تابستان 97

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: مدیریت شبکه و اقدامات مدیریت مصرف برای عبور از تابستان 97 در خوزستان کاری ماندگار و به یاد ماندنی بوده است که باید همه از آن حراست کنیم و در دیگر استان‌ها نیز آن را نهادیه کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، همایون حائری شامگاه جمعه در شورای پایایی منطقه‌ای برق خوزستان در استانداری با تشکر از مجموعه استانداری و مدیران صنعت برق اظهار کرد: اسفند 96 نگران بودیم که با توجه به رشد مصرف و کمبود تولید نیروگاه‌های برق آبی چه اتفاقی خواهد افتاد که با کارهای مدیریت مصرف و 700 مگاوات صرفه جویی شده به سلامت از پیک عبور کردیم.
وی با اشاره به صرفه جویی 700 مگاواتی برق خوزستان در تابستان 97 بیان کرد: به ازای تولید هر کیلو وات برق باید هزار یورو سرمایه گذاری در بخش نیروگاه و خطوط انتقال فوق توزیع شود که با مدیریت مسئولان خوزستان 700 میلیون یورو صرفه جویی صورت گرفته است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در تابستان سال 97 در کل کشور حدود 2 هزار مگاوات برق صرفه جویی صورت گرفته، افزود: پیک مصرف در تابستان سال 96 نسبت به مدت مشابه سال 95 حدود 5.2 درصد رشد داشته است درحالی که پبک مصرف در تابستان 97 نسبت به 96 رشد 2.8 درصدی را تجربه کرده است، در این مدت شاهد کاهش مصرف انرژی نیز بوده‌ایم به طوریکه مصرف انرژی از 20 خرداد تا 20 مهرماه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال پیش هفت درصد رشد داشته و در سال جاری نسبت به سال 96 تنها 1.8 درصد افزایش صورت گرفته است.
حائری در خصوص صرفه جویی‌های صورت گرفته، تاکید کرد: این صرفه جویی‌ها در کاهش هزینه‌های جاری، استهلاک نیروگاه‌ها، هزینه سوخت و سرمایه گذاری نیز تأثیر گذار بوده و باید این شیوه مدیریت مصرف نهادینه شود.
وی ادامه داد: این جلسه اولین جلسه کمیته تولید و مصرف برق استان است تا بتواینم برنامه‌های عبور از پیک تابستان 98 را جلو ببریم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر کاهش وابستگی تولید برق به نیروگاه‌های آبی به ویژه در خوزستان، گفت: در تابستان سال 97 نیروگاه‌های حرارتی نقش مهمی در تولید برق داشتند و در 6 ماه نخست سال، تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد رشد داشته است که باید از آنها نیز تشکر بکنم.
حائری اضافه کرد: با حضور مدیرعامل شرکت برق حرارتی از نیروگاه غرب کارون و اندیمشک بازدید می‌کنیم تا بتواینم دو واحد از نیروگاه غرب کارون را برای تابستان سال 98 در شبکه داشته باشیم و نیروگاه اندیمشک آخر سال 98 وارد مدار شود.
معاون وزیر در امور برق و انرژی ضمن قدردانی از مدیران استان، اظهار کرد: در تابستان 97 باوجود تمام مشکلات هیچ برنامه خاموشی برای خوزستان اعمال نشد که این امر نیز نتیجه مدیریت صحیح مسئولان اجرایی خوزستان بوده است.

افتتاح واحد گاز نیروگاه غرب کارون قبل از پیک تابستان 98
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی سخنران دیگر این جلسه، اظهار کرد: دو واحد گاز نیروگاه غرب کارون قبل از پیک تابستان 98 آماده بهره برداری می‌شود و واحد گاز نیروگاه اندیمشک پس از پیک مصرف سال آینده وارد مدار خواهد شد.
محسن طرزطلب ادامه داد: تمهیدات لازم برای آغاز عملیات اجرایی نیروگاه 900 مگاواتی طرح توسعه رامین (ویس) اندیشیده شده و از هفته آینده آغاز خواهد شد.
وی یادآور شد: سرمایه گذار بخش خصوصی نیروگاه امیدیه نتوانست وثایق مورد نیاز را تأمین کند از همین رو آل سی برای این پروژه گشایش نیافت، دیگر نیروگاه‌ها هم به نحوی مشکلاتی دارند که باید برطرف شوند.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اظهار امیدواری در تأمین برق مورد نیاز استان، افزود: استفاده از نیروگاه‌های سیار به دلیل راندمان پایین و هزینه‌های بالا تجربه ناموفقی بوده است و برای جایگزینی آنها نیروگاه‌های دیجی را پیش بینی کرده‌ایم.

حدود3.6 درصد کاهش پیک در خوزستان
رئیس شورای پایایی منطقه‌ای برق خوزستان نیز در این جلسه، گفت: برای اولین بار در صنعت برق خوزستان رشد بار نسبت به سال قبل منفی بوده و نسبت به سال 96 حدود3.6 درصد کاهش پیک داشته‌ایم، بر این اساس نسبت به 8 هزار و 220 مگاوات سال گذشته 7 هزار و 917 مگاوات مصرف کرده‌ایم.
محمود دشت بزرگ با بیان آنکه برای عبور از پیک تابستان 98 نیازمند مساعدت و همکاری استانداری و وزارت نیرو در تأمین اعتبارات مورد نیاز هستیم، بیان کرد: بعد از پشت سر گذاشتن پیک 97 آمادگی جهت توسعه شبکه را برای سال 98 در دستور کار قرار داده‌ایم و پروژه‌هایی را آغاز کرده‌ایم.
وی ادامه داد: اگر سناریوی رشد 4.6 درصدی را برای سال 98 بدون در نظر گرفتن مدیریت مصرف در نظر بگیریم نیازمند 8 هزار و 944 مگاوات خواهیم بود که باید از همین لحظه به فکر آماده سازی شبکه باشیم.
رئیس شورای پایایی منطقه‌ای برق خوزستان اضافه کرد: 9 هزار و 573 مگاوات تولید برق نیروگاهی در استان مصوب است که از این رقم 2 هزار و 372 مگاوات (نیروگاهای امیدیه، غرب کارون، اندیمشک و توسعه رامین) در دست اجراست، امیدواریم این سفر که با حضور مدیرعامل شرکت برق حرارتی است کمک کند بخشی از این ظرفیت به شبکه برق استان تا قبل از پیک 98 اضافه شود.
دشت بزرگ ثقل بار مصرفی استان را شهر اهواز دانست و افزود: باید در شهر اهواز نیروگاه‌های حرارتی به ظرفیت هزار و 200 مگاوات اجرایی شود تا مشکل بار این شهر را برطرف کند، همچنین امیدواریم که مشکلات مربوط به احداث نیروگاه‌های سیار 25 مگاواتی شمال استان و واحدهای زیر 10 مگاوات برای اهواز برطرف شود تا بتوانیم در قسمت‌هایی که لازم است از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: برنامه ریزی شده تا پایان سال 98 بیش از هزار مگاوات به ظرفیت پست‌ها و 500 کیلومتر به طول شبکه با هزینه‌ای بالغ بر 600 میلیارد تومان اضافه شود که نیازمند تخصیص منابع برای اجرایی کردن و بهره برداری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 974117

وب گردی

وب گردی