خلق هنر دچار وقفه شده است/ نیاز به تغییر ساختار آموزشی در راستای تربیت هنرمند خلاق

سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان گفت: خلق هنر ما در برخی موارد دچار وقفه شده است. به همین جهت نیازمند تغییر ساختار آموزشی بودیم که بتواند پاسخگوی نیازهای ما باشد و بتوانیم هنرمند خلاق و حکیم تربیت کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ نشست خبری آیین گشایش دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان صبح امروز برگزار شد. بهمن نامور مطلق، سرپرست و مسئول راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی و محمد حسین ایمانی خشخو سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ در این جلسه حضور دارند.

بهمن نامور مطلق، سرپرست و مسئول راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان در ابتدای این مراسم گفت: متاسفانه با حضور مدرنیته در ایران، معرف بودن خود را در بسیاری از مسائل مانند دانشگاه از دست دادیم. تقلید ساختار دانشگاه غربی اگرچه دارای امتیازات و دستاوردهای قابل تقدیری بود؛ اما نواقصی نیز در این زمینه وجود داشت،‌ به گونه ای که هر امری با فرهنگ ما مرتبط بود،‌ دچار وقفه شده و ظاهر خود را از دست داد.

وی ادامه داد: هنرمندان ما سال هاست که نسبت به تضعیف خلق هنری نگران هستند،‌ در همین راستا دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان،‌ برای رفع یکی از حلقه‌های گمشده نظام آموزشی ما تأسیس می‌شود.

سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان گفت: امروزه،‌ بسیاری از عمارت های تاریخی و باستانی ما فاقد مرمت‌گر مناسب هستند. خلق هنر ما دچار برخی وقفه ها شده است به همین جهت نیازمند تغییر ساختار آموزشی بودیم که بتواند پاسخگوی نیازهای ما باشد تا بتوانیم هنرمند خلاق و حکیم تربیت کنیم.

وی اضافه کرد: در همین راستا نیازمند دانشگاهی بودیم که ریشه در خاک این سرزمین داشته باشد،‌ به همین جهت طرح دانشگاه استاد فرشچیان 20 سال پیش برای اولین بار در فرهنگستان هنر رقم خورد و طرح آن در گروه هنرهای سنتی نوشته شد.

نامور مطلق بیان کرد: این دانشگاه در دولت های نهم و دهم به فراموشی سپرده شد، در دولت یازدهم، دورباره طرح دانشگاه در صحن علنی شورای انقلاب فرهنگی مطرح و موجب شد که نهاد های مختلف نسبت به تاسیس آن داوطلب شوند.

وی افزود: یکی از نهادها، میراث فرهنگی بود و بنا بر آن شد که دانشگاه استاد فرشچیان در این سازمان افتتاح شود،‌ اما به دلیل فراهم نبودن شرایط، احداث این دانشگاه به تعویق افتاد. پس از 4-5 سال، تاسیس این دانشگاه بار دیگر در صحن علنی مطرح شد این بار دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از دانشگاه استاد فرشچیان اعلام آمادگی کرد.

سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان گفت: این دانشگاه به حمایت فضایی،‌ مالی،‌ آموزشی و پشتیبانی نیاز داشت، دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه اعلام آمادگی کرد. ساختمانی که در حال حاضر در آن حضور داریم، از طرف دانشگاه آزاد اسلامی به این امر اختصاص داده شد.

وی اظهار داشت: این دانشگاه در اصل با نگرانی های استادان بزرگ این سرزمین گره خورده بود، در برخی موارد اساتیدی مانند دکتر فرشچیان نسبت به آینده هنرهای این کشور ابزار نگرانی می کردند به همین جهت این دانشگاه با نام استاد فرشچیان،‌ سبک کارها و دل نگرانی های وی عجین شده است.

نامور مطلق بیان کرد: پس از آنکه در شورای انقلاب فرهنگی قرار شد که این دانشگاه تحت حمایت دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شود، استاد فرشچیان گروهی را به عنوان هیات امنا معرفی کرد که در میان آن ها دکتر ایمانی،‌ گلکاری و غیره حضور داشتند.

وی ادامه داد: پس از دو ماه، استاد فرشچیان مشاهده کرد کارها جدی تر دنبال می شود، مرا به عنوان سرپرست این دانشگاه پیشنهاد داد. خوشبختانه تمامی این پیشنهادات از سوی دانشگاه آزاد اسلامی خصوصا دکتر طهرانچی مورد تایید قرار گرفت.

سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان گفت: در ادامه روند فعالیت ها در راستای تاسیس این دانشگاه شدت گرفت، امروز ما شاهد نخستین گام راه اندازی یک دانشگاه بومی هستیم، قصد ما ارائه یک الگوی بومی دانشگاه علی الخصوص در حوزه هنر است،‌ امیدواریم در این دانشگاه با ساختار استاد شاگردی بتوانیم هنرمندان سنتی ایرانی-اسلامی پرورش دهیم و از هنرهای خود صیانت کنیم.

وی بیان کرد: امروزه، شاهد آن هستیم که نقوش و طرح های ایرانی به نام برخی کشورهای همسایه مصادره و پخش می‌شود،‌ ما نیازمند کارگاه هایی هستیم تا از چنین مواردی صیانت کند. میراث هنری، فرهنگی و زیبایی شناسی ما نیازمند پایگاهی در راستای حمایت است.

نامور مطلق افزود: دانشگاه ما قرار است بر اساس نظام سنتی خود راه اندازی شود؛ اما قرار نیست به گذشته برگردیم،‌ بلکه قرار است تجربیات گذشته را با تجربیات جدید امروز درآمیزیم و نظام و الگویی تازه برای پرورش و تربیت استادان هنر ایرانی ارائه دهیم.

ادامه دارد.

کد خبر: 974141

وب گردی

وب گردی