تشکل ها و کانون های فرهنگی دانشگاه آزاد، توانمندتر می شوند/ سفر به عتبات برای خودسازی دانشجویان است

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: از یک سال و نیم پیش راهی را شروع کرده ایم و در حال توانمندسازی تشکل ها و کانون های فرهنگی هستیم و زمینه های مختلفی را مد نظر قرار داده ایم.

حجت الله ذاکر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره وضعیت کانون های فرهنگی دانشگاه ها مخصوصا دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: طبیعتا تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم؛ اما می توانیم بگوییم وضعیت فرهنگی در دانشگاه ها بهتر از جامعه است. متأسفانه فرهنگ، سال‌های سال دغدغه دانشگاه آزاد نبود؛ اما در یک سال و نیم اخیر وضعیت تغییر کرده و مدیران کنونی درک درستی از مقوله فرهنگ دارند. از یک سال و نیم پیش راهی را شروع کرده ایم و در حال توانمندسازی تشکل ها و کانون های فرهنگی هستیم و زمینه های مختلفی را مد نظر قرار داده ایم.

* همایش‌ها در گذشته، جنبه تشریفاتی داشتند

وی ادامه داد: اردوهایی که در گذشته برگزار می شد، جنبه گردشگری داشتند؛ اما در حال حاضر بیشتر جنبه معرفتی داشته و برای این اتفاقات از قبل برنامه‌ریزی می شود. همایش هایی که در گذشته برگزار می شد مخصوصا در واحد علوم تحقیقات، جنبه تشریفاتی داشتند و با تعطیل کردن کلاس و کشاندن کارکنان، مخاطب جمع می کردند؛ اما اکنون به هیچ وجه از این روش استفاده نمی شود، یعنی هیچ کلاسی تعطیل نمی شود و جذابیت برنامه، مخاطب را به سمت خود می کشاند.

* ساعت‌ها روی برنامه‌های ما فکر می‌شود

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: برای برنامه های فرهنگی که در حال طرح و برنامه ریزی است، اتاق های فکر متعددی در قالب ها و زمینه های مختلف شکل می گیرد و ساعت ها برای یک برنامه، فکر می شود تا اثربخشی خود را داشته باشد. برای سند راهبردی و همچنین دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی-رفتاری دانشگاه هم ساعات متعددی زحمت کشیده، الحمدالله ابلاغ شده و در حال اجراست. خیلی از واحدها از جمله واحد علوم و تحقیقات روی این مسائل برنامه ریزی می کنند. جلسات متعددی با استادان، کارشناسان و دانشجویان درباره نحوه اجرای این دستورالعمل برگزار کردیم و برنامه ها در حال انجام است.

* اساس کار فرهنگی، حرکت انقلابی است

ذاکر در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه فرهنگی دانشگاه، کفاف تغییر و تحولات فرهنگی را می دهد یا خیر، گفت: اساس کار در رابطه با بحث فرهنگ، بودجه نیست بلکه اساس کار، جهاد و حرکت انقلابی است تا کسانی که می خواهند، کار فرهنگی خود را انجام دهند. کار فرهنگی با ریخت و پاش، اثربخشی ندارد. شما می بینید بعضی از سازمان ها، بودجه های کلانی و گاهی بیش از دویست، سیصد میلیون تومان برای برگزاری یک همایش، هزینه می کنند؛ اما مراسمی تشریفاتی و نمایشی اجرا می شود. مشکل ما، بودجه نیست بلکه در گذشته، مشکل فکر و دغدغه فرهنگی بوده است. اگر دغدغه باشد و متخصصین راجع به برنامه ها بیندیشند، با بودجه کم هم می شود کارهای فاخر و اثربخشی انجام داد.

* مطلوب ما، راهبری معنوی در دانشگاه است

وی درباره اینکه چه اقداماتی انجام شده تا میان تشکل ها، بسیج های دانشجویی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، موازی کاری ایجاد نشود، خاطرنشان کرد: قبل از این که شورای فرهنگی تشکیل شود، برنامه های فرهنگی تشکل ها، بسیج و سایر قسمت ها گرفته می شود. اگر در برنامه های آنها موازی کاری باشد، با نظر خودشان ادغام خواهد شد. همه این موارد در قالب یک چشم انداز است؛ یعنی یک پازل فرهنگی تعریف شده که هر تکه از آن را بخش های مختلف تشکیل می دهند. ما می خواهیم در نهایت به یک مطلوبی دست پیدا کنیم و آن راهبری معنوی در دانشگاه است.

* سفر به عتبات عالیات برای خودسازی دانشجویان است

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به انتقادات مطرح شده از هزینه های صرف شده برای اعزام دانشجویان به عتبات عالیات، تأکید کرد: از چند جنبه می توان به این موضوع نگاه کرد؛ اول خودسازی دانشجویان است که وقتی مشرف می شوند، خودشان به نورانیت دست پیدا می کنند. وقتی هم برمی گردند، نفس و دعای آنها و تقوایی که حاصل شده، قطعا در مراودات شان روی دیگر دانشجویان و استادان اثر می گذارد.

* دستاوردهای اربعین شامل حال دانشجویان دانشگاه آزاد خواهد شد

ذاکر در پایان گفت: باید برای این خودسازی هزینه شود، مثل راهیان نور که هیچ فرقی با این اتفاق ندارد. نکته دوم این است که در دنیا، حرکاتی برای ظهور امام زمان (عج) در حال رخ دادن است و تمام نهادها و ارگان ها باید در این قضیه، نقش آفرینی کنند. ما هم به عنوان یکی از سازمان ها و نهادهای علمی ایران که می خواهد در زمینه سازی مقدمات ظهور حضرت ولیعصر (ع) فعالیت کند، باید در این حرکت عظیم نقش خود را ایفا کنیم. اگر هزینه ای صرف می شود، قطعا اثربخش و ثمربخش خواهد بود چون دستاوردهای اربعین و زیارت سیدالشهدا (ع) شامل حال همه انسان ها از جمله دانشجویان دانشگاه آزاد خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974154

وب گردی

وب گردی