نگرش تک‌بُعدی آفت اجتماع نخبگانی است

عضو هیات علمی گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اشاره به لزوم توجه به سلامت روان، گفت: مستعدان‌برتر نباید به صورت تک‌بعدی رشد کند.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، بنیاد نخبگان چهارمحال‌و‌بختیاری در راستای فعالیت‌های تربیتی و آموزشی و به منظور اجرایی‌­سازی گام نخست نظام مشاوره و با رویکرد توانمندسازی اجتماع نخبگانی در مواجهه با مسائل گوناگون، اولین جلسه کارگاه «تکنیک ارتقاء سلامت روان برای مخترعان و مستعدان برتر استان» را، برگزار کرد.

فریبا کیانی؛ عضو هیات علمی گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در این کارگاه با اشاره به تعریف سلامت روان، گفت: رفاه کامل جسمی، روحی و اجتماعی، قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی، اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طورمنطقی، عادلانه و مناسب، سلامت روان نامیده می‌شود.

وی به برخی از دیدگاه انسان‌گرایان سلامت روانی پرداخت و افزود: بهداشت روانی؛ یعنی داشتن احساس آرامش و امنیت درون و به دور بودن از اضطراب، افسردگی و تعارض‌های مزمن روانی.

کیانی در ادامه خاطرنشان کرد: درصد قابل‌توجهی از بیماری‌های جسمانی، ریشه روان شناختی دارند و بهره‌مندی از بهداشت روان می‌تواند بر سلامت جسم اثر مثبتی داشته باشد. از سوی دیگر، سلامت جسم نیز بستر مناسبی برای رسیدن به احساس امنیت درون و سلامت ذهن و روان است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اشاره به سطوح پیشگیری در بهداشت روان، اظهار داشت: کاهش میزان بیماری در جامعه، ایجاد تغییراتی در عوامل سبب‌ساز و قبل از بیماری‌زایی، شناخت سریع و به موقع بیماری و درمان فوری آن و کاهش اثرات و ناتوانی‌های ناشی از بیماری بخشی از پیشگیری در بهداشت روان است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به شاخصه‌های ارتقاء سلامت روان، گفت: واقع‌بینی، توانایی لذت بردن از زندگی، اصل تعادل در زندگی، داشتن انعطاف‌پذیری، توانایی مُدارا با استرس‌ها، مسئولیت‌پذیری، داشتن ارتباطات سالم با دیگران می‌تواند تا حدودی سلامت روان را ارتقاء دهد.

کیانی در بخشی دیگر به نگرش تک بُعدی بودن برخی از مستعدان برتر اشاره داشت و افزود: متأسفانه چنین نگرشی در بین نخبگان یک آسیب محسوب می‌شود زیرا انسانی که فقط برای یک رشته و یک ساحت ساخته شده است، انسان تک بعدی است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی، صبر، استقامت، انعطاف‌پذیری و پشتکار را از ویژگی نخبگان دانست و افزود: بزرگ‌ترین دغدغه نخبگان نداشتن جایگاه متناسب با شأن و شخصیتشان در جامعه است که ایجاد چنین توقعی عامل اصلی استرس، نگرانی و ناامیدی در بین آنان است؛ در حالی‌که نخبه باید انعطاف‌پذیر و تلاشگر باشد و بتواند خود را با شرایط کنونی وفق دهد.

لازم به ذکر است، در پایان این کارگاه نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974168

وب گردی

وب گردی