پرندگان امروزی، دایناسورهایی تکامل یافته

پرندگان امروزی بقای خود را مدیون ریه های تکامل یافته اجدادشان هستند؛ ویژگی که از دایناسورها به ارث برده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان برای نخستین بار، حضور آنچه را که معتقدند بافت ریه است، در فسیل یک دایناسور پرنده کشف کردند.

محققانی از چین و آفریقای جنوبی، فسیلی را در چین کشف کردند که جزییات نتایج تحقیق بر روی آن حاکی از حضور بافت ریه در دایناسورهای پرنده شد. این نخستین بار است که شواهدی دال بر وجود بافت ریه در فسیل پرنده های عصر حجر به دست آمده است.

یافته های تحقیق به توضیح این امر می پردازند که چرا گروهی از دایناسورهای پرنده به نامOrnithumorpha » »که فسیل کشف شده مربوط به همین گروه است، توانسته اند از انقراض نجات یابند و به صورت پرندگان امروزی تکامل پیدا کنند.

براساس مقاله ای که در نشریه Proceedings of the National Academy of Scientists به چاپ رسیده است، پرندگان در میان مهره داران، پیچیده ترین و کارآمدترین سیستم تنفسی را دارند.

دستگاه تنفسی در پرندگان به گونه ای سازش یافته که در هنگام پرواز نیاز شدید به اکسیژن آن ها را تأمین نماید. ویژگی منحصر به فرد پرندگان این است که علاوه بر شش ها، دارای 9 کیسه هوا هستند که با شش ها و با یکدیگر نیز ارتباط دارند و انشعابات باریکی از آنها به استخوان های بدن می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 974179

وب گردی

وب گردی