ماهنامه زیست فناوری ایران منتشر شد + دانلود

یکی از رسالت‌های بسیار مهم و البته مغفول همه ما فعالان اکوسیستم علم‌و فناوری، آگاهی‌بخشی به اجتماع در خصوص راه حل‌های فناورانه چنین مسائلی است؛ و شاید حتی عقب‌تر، اینکه اساسا می‌توان و باید به این راه حل ها امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، کشور ما در سال های گذشته با مسائل و بحران هایی روبرو بوده است که زندگی مردم را به نوعی تحت تاثیر خود قرار داده است. این مسائل در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رخ نمایی می‌کنند. برخی حوزه‌ها نیز طبیعتی چند زیست دارند و با شئون مختلف زندگی ما درگیر هستند. یکی از این حوزه های چند زیست که انصافا وسعت شمول و عمق قابل توجهی دارد، محیط زیست است. آلودگی هوا، خشکسالی، گرد و غبار، از بین رفتن جنگل‌ها و ... مسائلی از این سنخ هستند که زندگی تقریبا همه ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده اند.

یکی از رسالت‌های بسیار مهم و البته مغفول همه ما فعالان اکوسیستم علم‌و فناوری، آگاهی‌بخشی به اجتماع در خصوص راه حل‌های فناورانه چنین مسائلی است؛ و شاید حتی عقب‌تر، اینکه اساسا می‌توان و باید به این راه حل ها امیدوار بود. راه حل‌هایی که نسبتا پایدارتر و جامع ترند، اساسا هزینه‌ای جز اعتماد به ذهن و فکر جوانان متخصص داخلی ندارند و گاهی مفر دیگری جز آنها نمی‌توان یافت! بیایید باور کنیم و تلاش کنیم مردم را به این باور برسانیم که برای حل مسائل این مملکت باید به سراغ مغزهای جوانان و متخصصان دانشگاه شریف و تهران و اصفهان و کردستان و ایلام و زابل و خرمشهر رفت! اگر مردم باور کردند، آنگاه مسئولان نیز باور خواهند کرد یا مجبور خواهند شد باور کنند که نسخه ما دست خود ماست نه فلان شرکت فرانسوی و فلان کمپانی بریتانیایی... امروز که معضل ریزگرد، یک نگرانی ملی ایجاد کرده است، باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد تا راه حل‌های نوآورانه را پالایش و تقویت نموده و برای توسعه آن‌ها بکوشیم. یکی از همین راه حل‌ها، استفاده از آب‌های نامتعارف جهت بیابان زدایی و تولید ثروت است که تجربیات مشابهی از آن در کشورهای مختلف نیز موجود است. در همین راستا، ستاد توسعه زیست فناوری، پایلوت شورورزی خود را در حوالی هویزه و در یکی از 7 کانون گرد و غبار این منطقه دایر نموده است تا با توسعه فناوری و به ثمر رسیدن پایلوت، آن را به عنوان مدلی در سطح ملی مطرح نماید.

بیوتکنولوژی قهوه ای؛ فناوری در خدمت احیای بیابانها، توسعه چابک و امیدبخش فناوری با مشارکت بخش خصوصی در پرسیس، ده برابر شدن صادرات دارویی ایران، کارسوق مهندسی ژنتیک، ارزیابی تانیک اسید در تصفیه فاضلاب و عایق حرارتی توسط سنتز فوم اپوکسی ترموست زیست‌پایه، همکاری جدی متخصصان پزشکی و فناوری، حلقه مفقوده زیست فناوری در ایران، بحران آب سیستان؛ در انتظارات اقدامات علمی و غیرسیاسی و مطالب خواندنی دیگر در خصوص آخرین تحولات زیست فناوری در ایران و جهان را در این ماهنامه می‌توانید بخوانید.

گفتنی است صاحب امتیاز این ماهنامه گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری است.

برای دانلود فایل ماهنامه اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 974267

وب گردی

وب گردی