باتلاق پرونده خاشقجی، بن سلمان را می بلعد

با پذیرش قتل «جمال خاشقجی» توسط عربستان، جهان یک صدا علیه ولیعهد جوان این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پس از هجده روز از ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی دولت عربستان در 20 اکتبر مسئولیت قتل وی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول را برعهده گرفت. این اعتراف باعث ایجاد موجی از واکنش های جهانی علیه ریاض و به ویژه سیاست های اقتدار طلبانه ولیعهد جاه طلب این کشور «محمد بن سلمان» شد. دولت آلمان با صدور بیانیه‌ای کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول را به شدت محکوم کرد و توصیحات ریاض درباره این قتل را ناکافی خواند. صدراعظم آلمان «آنگلا مرکل» و وزیر خارجه این کشور «هایکو ماس» اعلام کردند: « از عربستان سعودی انتظار می‌رود شرایط و پس‌زمینه قتل جمال خاشقجی را شفاف‌سازی کند، توضیحات ارائه شده پیرامون حوادث کنسولگری کافی نیست و عاملان این اقدام باید در برابر قانون پاسخگو باشند». وزیر خارجه فرانسه «ژان ایو لودریان»، رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه نیز ضمن محکوم کردن قتل خاشقجی، خواستار بررسی جدی درباره این پرونده شد. لودریان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه این قتل را به شدت محکوم می‌کند». وی افزود: تایید کشته شدن خاشقجی گامی نخست به سمت مشخص شدن حقیقت محسوب می‌شود اما با این حال بسیاری از پرسش‌ها بدون پاسخ باقی مانده است.

هشدار شدید اللحن نماینده کنگره
یک مقام عالی‌رتبه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات تأکید کرد، توضیحات عربستان درباره مرگ روزنامه‌نگار مخالف سعودی معتبر و قابل قبول نیست. «آدام شیف» در پیامی توئیتری نوشت: «اگر جمال خاشقجی درگیر یک مجادله فیزیکی شده است، آن جنگ برای ادامه زندگی‌اش بوده است». او همچنین از کنگره خواست تا در صورت عدم اقدام دولت ترامپ، خود وارد عمل شود. در همین ارتباط «فدریکا موگرینی»، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه خواهان انجام تحقیقات و بررسی کامل، معتبر و شفاف درباره پرونده قتل جمال خاشقجی است. او در بیانیه‌ای تأکید کرد: شرایط به وجود آمده در پی مرگ جمال خاشقجی بسیار مشکل‌ساز بوده و شامل نقض حیرت‌آور کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در خصوص روابط کنسولی می‌شود.

قتل خاشقجی ترسناک است
وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیه ای تاکید کرد، پس از اعتراف ریاض به قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول، در حال بررسی اقدامات جدیدی در قبال این موضوع است. وزارت خارجه انگلیس ضمن ابراز همدردی با خانواده خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی تاکید کرد، در حال بررسی بیانیه منتشر شده از سوی ریاض است و اتخاذ اقدامات جدیدی را بررسی می‌کنید. در این بیانیه به نقل از جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس آمده است، قتل خاشقجی حادثه‌ای ترسناک بود که لازم است مسئولان آن را پیگیری کنند. همچنین نخست وزیر هلند با محکوم کردن این قتل تاکید کرد، هنوز ابعاد بسیاری در پرونده خاشقجی مبهم هست. مدیرکل یونسکو نیز قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی را به شدت محکوم کرد.

اخطار ترکیه
رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این‌باره و در خطاب به دولت ریاض تاکید کرد: «عربستان باید تمامی ابهامات درباره سرنوشت این روزنامه‌نگار را مشخص کند». وی اعلام کرد: «ترکیه هر آنچه وظیفه‌اش باشد در روشن ساختن سرنوشت خاشقجی و نحوه ناپدید شدنش انجام خواهد داد و تمام موسسات دولتی مربوطه در این پرونده شبانه روز کار می‌کنند و نمی‌توان در این باره اهمال‌کاری کرد. ما تنها به ادعای کشته شدن این روزنامه نگار در نتیجه زد و خورد با نیروهای امنیتی داخل کنسولگری عربستان در استانبول بسنده نخواهیم کرد.

هراس آمریکا و اسرائیل
اما خبر اعتراف سعودی ها به قتل خاشقجی بیش از همه آمریکا و اسرائیل را نگران ساخته است در همین باره سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو تصریح کرد، قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی فاجعه‌ای برای اسرائیل است و این جنایت نشان می‌دهد نمی‌توان به عربستان درحالی که بن سلمان در راس حکومت است،‌ به عنوان یک شریک استراتژیک اطمینان کرد. «دان شاپیرو»، سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو معتقد است، قتل خاشقجی، عبور از خطوط قرمز و حتی عدم پایبندی به اخلاق است و نشان می‌دهد نمی‌توان به عربستان با حاکمیت محمد بن سلمان به عنوان یک شریک استراتژیک اعتماد کرد. قتل خاشقجی فاجعه‌ای برای اسرائیل است، این مسئله سوالات مهمی را درباره رویکرد استراتژیک کلی تل‌آویو و واشنگتن در خاورمیانه مطرح می‌کند. بسیاری براین باور هستند سناریو پذیرش قتل خاشقجی و مرتبط دانستن آن به گروهی خودسر در ساختار امنیتی و اطلاعاتی عربستان ساخته و پرداخته اتاق های فکر اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بوده است؛ اما با این وجود آنان همچنان از پس لرزه های رسوایی دولت عربستان در قتل خاشقجی نگران هستند و این احتمال وجود دارد باتلاق پرنده خاشقجی سرمایه گذاری آنان بر روی ولیعهد کم تجرجه سعودی را از بین ببرد.
انتهای پیام /

کد خبر: 974276

وب گردی

وب گردی