اختراع فناوری میرا کننده زلزله به دست دانشمند ایرانی

پژوهشگر کشورمان پس از ده سال تحقیق، پژوهش و تلاش مستمر موفق به طراحی و اختراع چهار سامانه مستهلک کننده زلزله شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، حجازی استاد و پژوهشگر کشورمان در دانشگاه « یو پی ام » مالزی به همراه تیمش ، پس از ده سال تحقیق ، پژوهش و تلاش مستمر موفق به طراحی و اختراع چهار سامانه مستهلک کننده زلزله شد.

در مراسم عقد قرارداد فروش حق امتیاز تجاری سازی این اختراع، پروفسور «عینی ادریس» رئیس دانشگاه «یو پی ام» مالزی گفت: با همکاری این دانشگاه و صاحب این اختراع حجازی، حق امتیاز تجاری سازی سامانه های چهارگانه میراکننده زلزله به یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی داخلی واگذار شد تا انحصار این فناوری که در دست ژاپن و آمریکا است با نبوغ، ابتکار، دانش و هوش ایرانی شکسته شود.
حجازی گفت: هر چهار سامانه مستهلک کننده زلزله می تواند در ساختمان ها استفاده شود تا آثار تخریبی نیروی زلزله با هر ریشتری را بر روی آن ها کاهش دهد.
وی افزود: در ساخت و طراحی این دستگاهها از لاستیک مالزی استفاده شد، زیرا ظرفیت خوبی برای کاهش اثر لرزه بر روی سازه های مختلف دارند.
حجازی گفت: این دستگاه‌ها به راحتی قابل حمل و نقل است و در هر سازه ای می تواند نصب شود تا از آثار تخریبی زلزله در مناطقی که دچار زلزله های زیاد می شوند، جلوگیری کند.
این مخترع ایرانی تاکید کرد: هزینه ساخت این دستگاه‌ها در مقایسه با نمونه های آمریکایی و ژاپنی 70 درصد کمتر است و کارایی این دستگاه در جذب، کاهش و مهار 30 تا 70 درصدی قدرت تخریبی زلزله به مراتب بیشتر است.

حجازی از تولید انبوه این تجهیزات پیشرفته خبر داد و افزود: بنگلادش 30 دستگاه را برای ایمن سازی پل های شهری سفارش داده است.

وی گفت: با توجه به زلزله خیز بودن کشورمان در طی این ده سال مهمترین هدف مبنایی ما طراحی و ساخت این فناوری به روشی مقرون به صرفه بود تا همه مردم به راحتی بتوانند با هزینه ارزان از آن برای ایمن سازی ساختمان هایی که در آن زندگی می کنند؛ استفاده نمایند.

وی همچنین از انتقال این تکنولوژی با جذب سرمایه گذاران خارجی در قالب تاسیس یک شرکت دانش بنیان به ایران در کمتر از دو ماه آینده خبر داد.
مهدی محمدی دانشجوی ایرانی مقطع دکترا و از اعضای این گروه نیز درباره این فناوری گفت: از این اختراع می توان در سازه های مختلف مانند پل ها، ساختمان های مختلف و برج ها استفاده کرد؛ زیرا دستگاههای ساخته شده قابلیت تطابق خود با شرایط سازه های مختلف را دارند.
اسماعیل ابراهیمی دانشجوی ایرانی مقطع دکترا و دیگر عضو تیم تحقیقات این نوآوری هم افزود: در ساخت دستگاه میراکننده زلزله از لاستیک طبیعی استفاده شده که قدرت بسیار بالایی برای جذب و میراگری نیروی زلزله دارد.
عبدالحسین فریدون رایزن علمی ایران در شرق آسیا و استرالیا نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: خوشحالم که یکی از استادان ایرانی موفق شد در دانشگاههای مالزی در زمینه زلزله و ارتعاشات ، اختراع خود را ثبت و به مرحله تجاری سازی رسانده است.
وی افزود: استادان و دانشجویان ایرانی نشان دادند درهر دانشگاهی که حضور یابند، از نظر علمی می درخشند و همواره توانایی های علمی خودرا به منصه ظهور رسانده اند.
رایزن علمی ایران در جنوب شرق آسیا و استرالیا از استفاده این فناوری با ارزش در داخل کشور خبر داد.

انجمن بتن هم به جناب آقای دکتر فرزاد حجازی و همکارانش تبریک عرض نموده و پیشرفت روز افزون این تکنولوژی را در کشور عزیزمان آرزومند است.

انتهای پیام/

کد خبر: 974295

وب گردی

وب گردی