شرکت های دانش بنیان، حلقه های اتصال صنعت و دانشگاه هستند

مخترع و نخبه علمی گفت: شرکت های دانش بنیان، حلقه های اتصال صنعت و دانشگاه هستند. مقام معظم رهبری نیز بر توسعه شرکت های دانش بنیان تأکید کرده اند؛ اما در عین حال فرموده اند این شرکت ها نباید صوری باشند چون در این صورت خروجی نخواهند داشت.

ابوذر سیفی در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دیدار نخبگان جوان علمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: بنیاد نخبگان، اسامی افرادی که صلاحیت حضور در این دیدار را داشتند اعلام کرد و این سعادت نصیبم شد تا یکی از افرادی باشم که از محضر رهبر معظم انقلاب بهره می برد.

وی با اشاره به سوابق علمی خود ادامه داد: بنده مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی صنایع دریافت کردم و در حال حاضر مسئول توسعه آینده پژوهی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، مدرس دانشگاه پیام نور و پژوهشگر نیز هستم. تألیفات متعددی در زمینه آینده پژوهی دارم و چندین اختراع در حوزه های صنعتی به صورت رسمی ثبت کرده ام.

مخترع و نخبه علمی تصریح کرد: هر ساله نخبگان علمی کشور به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند، من نیز از سوی سازمان مرکزی پیام نور برای حضور در دیدار امسال معرفی شدم. یکی، دو روز قبل از برنامه با من تماس گرفتند و اطلاع دادند. من در همان ساعت برگزاری دیدار با مقام معظم رهبری، جلسه کاری مهمی داشتم که به سرعت لغوش کردم و با ذوق و شوق آماده شدم تا این فرصت گران‌بها از دست نرود.

سیفی با تأکید بر تغییر ماهیت دانشگاه‌ها در آینده گفت: ما در تلاش هستیم به نسل دانشگاه های کارآفرین نزدیک شویم، این در حالی است که نسل چهارم دانشگاه‌ها در راه است و در آینده شاهد دانشگاه های «حکمت محور» و «خِردورز» خواهیم بود. ما در حال جهش از تولید دانشِ صِرف به سمت محصول یا خدمت مخصوصا محصولات دانش بنیان هستیم که این محصولات در زنجیره تولید می توانند خوراک مؤسسات دیگری باشند.

وی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان، حلقه های اتصال صنعت و دانشگاه هستند. حضرت آقا هم بر توسعه شرکت های دانش بنیان تأکید کردند؛ اما در عین حال فرمودند این شرکت ها نباید صوری باشند چون در این صورت خروجی نخواهند داشت.

مدرس دانشگاه و مسئول توسعه آینده پژوهی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در ادامه گفت: خداوند در قرآن می فرماید: «إن الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بأنفسهم». تمام انبیا و ائمه معصومین هم نذیر و بشیر بودند. رهبر معظم انقلاب نیز سال هاست راه را نشان می دهند و در دیدار با نخبگان بر مسیرهای راهبردی و افق های بلندمدت تأکید می کنند.

سیفی در خصوص تبین چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 از سوی رهبر معظم انقلاب و فراخوان ایشان در راستای افق 50 سال آینده، تصریح کرد: ایشان فضای روشنی را ترسیم کردند. در این سند، چشم انداز بسیار خوبی دیده شده؛ اما نیازمند کار و تلاش بی‌وقفه نخبگان، صنعتگران و تمام ارکان کشور است تا بتوانیم به مطلوب مورد نظر رهبر معظم انقلاب برسیم.

وی در زمینه ارزیابی وضعیت علمی ایران گفت: شرکت های دانش بنیان ما نقاط ضعف و قوت زیادی دارند. بسیاری از آن‌ها، در نمایشگاه های بین المللی «های‌تِک»، «آی‌تی بِیس» و نانو تکنولوژی و در واقع نمایشگاه های مبتنی بر فناوری نوین، خوش درخشیده‌اند، اما نباید فراموش کنیم در شرایط تحریم هستیم و بسیاری از آزمایشگاه های ما در زمینه تهیه تجهیزات و ملزومات و نیازهای اولیه با مشکل مواجه می شوند. در این شرایط عده‌ای هم به دنبال سودجویی هستند و از امکانات در جهت منافع شخصی استفاده می کنند. در مجموع توجه به شرکت ها و محصولات «دانش بنیان» برای کشور ما که در حال گذار است، اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974296

وب گردی

وب گردی