تاثیر ورزش های رزمی بر رشد و توسعه فرهنگ ورزش

رئیس انجمن کیک بوکسینگ و موی تای دانشگاه پیام نور گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با برخی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی، ورزش‌های رزمی به‌عنوان دفاع شخصی برای دانشجویان و کارمندان از دوره ابتدایی تا دوره مربیگری آموزش داده خواهد شد.

تورج عنصری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در زمینه تأثیر ورزش‌های رزمی در رشد و توسعه فرهنگ ورزش گفت: این سوال را می توان از دو نظر جواب داد؛ یکی اینکه ورزش‌های رزمی تا چه اندازه می تواند بر توسعه فرهنگ همگانی ورزش و فرهنگ سلامتی تاثیر گذار باشد و دیگر اینکه تاکنون تا چه اندازه ای توانسته است تاثیر گذار باشد؟

وی افزود: اگر از نگاه حرفه ای بخواهیم سوال ابتدایی را مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت از دیدگاه جنبه مذهبی و دینی دفاع از خود در دوران ادیان پیش از اسلام و حتی پس از اسلام بسیار مورد اهمیت و توجه بوده است. حضرت امیرالمومنین علی (ع) که اسوه مردانگی و فتوت و جوانمردی بوده است، در قدرت و قابلیت های جسمانی و مهارت در شمشیر زنی آنچان در جایگاه برجسته ای قرار گرفته بوده اند که حضرت جبرئیل در جنگ احد از طرف پروردگار بر حضرت خاتم (ص) نازل شده و می فرماید: بخوان «نادعلیا مظهر العجائب تجده عونا لک فی النوائب و...» که باعث قوت و قدرت و اعتماد پیغمبر باشد.

رئیس انجمن کیک بوکسینگ و موی تای دانشگاه پیام نور ادامه داد: اگر بخواهیم توجه و ارزش به این مبارزه و اخلاقیات جنگ را نیز از مظهر امیرمومنان علی (ع) بررسی کنیم خواهیم دید ایشان در نهج البلاغه فرموده اند در جنگ ها همواره دشمنانتان را از بین دو ابرو نگاه کنید. این نکته در تمام رشته های مبارزاتی آزاد به عنوان یک اصل در استراتژی استقرار مورد توجه قرار گرفته است.

عنصری اظهار داشت: در زمان حاضر و نه چندان دور ما شاهد رویکرد فراگیری هنرهای رزمی را در 2 عرصه بزرگ که تاکنون کمتر متوجه مسئولان و همچنین اصحاب فرهنگ و قلم شده است،‌ هستیم که بر اساس آن بسیاری از فرماندهان بزرگ و نظامیان ما در زمان جنگ تحمیلی در نبردهای تن به تن نیز مهارت داشتند، آیا فراموش کرده ایم حاج احمد متوسلیان ها که از ورزشکاران رشته بوکس بوده است؟ آیا فراموش کرده ایم ابراهیم هادی‌ها و ضرغامی ها که از اعضای تیم ملی کشتی بوده اند؟ تا زمان حاضر و جنگ با داعش و دفاع از حرمین معصومین (ع) کم نیستند قهرمانان و استادان رزمی که بی نام و نشان و بی ادعا جان خود را فدای آرامش و امنیت کرده اند. در همین راستا خالی از لطف نیست از دو دوست و هم باشگاهی عزیز به نام‌های شهید امین کریمی و شهید روح الله قربانی یادی کنم که از شهدای مدافع حرم هستند.

وی تصریح کرد: قطعا ورزش های رزمی افرادی بسیار منظم، قانون مند، مطیع، صادق، عاشق و پاکیزه تربیت کرده است . حتما توجه داشته باشید که اگر شخصی به درستی در باشگاه رزمی و زیر نظر استاد مجربی تعالیم رزمی را فرا گیرد با یک ارتشی عاشق و وفادار وطن فرقی نخواهد داشت.

عنصری خاطرنشان کرد: «همچون ببری خشمگین باش ولی از کنار آهوی بی آزاری به آرامی گذر کن» این جمله را تمام استادان قدیمی ورزش‌های رزمی شنیده اند و می شناسند و همیشه این را اصل تمرین کرده اند که دست ضعیفی را بگیرند و کمک محتاجان باشند و همواره مدافع حقوق مظلومین باشند حتی تا پای جان.

وی ادامه داد: اما اگر از نگاه و نظر دوم بخواهیم بررسی کنیم که تاکنون چه اندازه ورزشهای رزمی به توسعه فرهنگ ورزشی کمک نموده است می توانیم بگوییم نگاه بسیاری از اهل کتاب و روحانیون این است که چون در تمرینات و مسابقات ورزش‌های رزمی خطر و احتمال این وجود دارد که جسم‌مان آسیب ببیند پس این ورزش ها را متاسفانه توصیه و تایید نمی کنند و به تبع آن نیز رسانه ها هم از ما فاصله می گیرند و در انتهای اهمیت قرار می گیریم؛ اما من دو سوال از شما دارم. آیا غیر این است که در زمان پیغمبر هم اصحاب با شمشیر‌هایشان تمرین می کردند که در روز واقعه افتخار اسلام باشند؟ آیا خطر آسیب نبوده، یا کسی به هیچ وجه آسیب نمی دید؟ یا به نوعی سوال دوم را مطرح کنم اگر ما در شرایط واقعی در یک جنگ تمام عیار تن به تن قرار نگیریم می توان با تمرین با حریفان خیالی و فرضی روزی مدافع امنیت کشورمان باشیم؟

تورج عنصری از آموزش دفاع شخصی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر خبرداد و گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با برخی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی، ورزش‌های رزمی به‌عنوان دفاع شخصی برای دانشجویان و کارمندان از دوره ابتدایی تا دوره مربیگری آموزش داده خواهد شد. برای شروع این کار، صحبت‌های اولیه انجام‌شده و در واحد اسلامشهر این طرح به اجرا درآمده است.

وی در پایان تاکید کرد: امیدورام دفاع از خود روزی به عنوان یک درس مهم و ضروری از دوران مدرسه تا انتهای دانشگاه به صورت یک واحد اجباری آموزش داده شود تا خانواده ها ببینند با آموزش این هنر نه تنها فرزندانشان آرام تر خواهند شد بلکه مطیع تر،مهربانتر، باگذشت تر و با اعتماد به‌نفس بهتری در سایر امور زندگی‌شان گام بر خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 974297

وب گردی

وب گردی