هشتمین نشست آسیایی و دومین نشست تخصصی ابتکار بین المللی خشکسالی در مشهد برگزار می‌شود

هشتمین نشست آسیایی G-WADI و دومین نشست تخصصی برنامه ابتکار بین المللی خشکسالیIDI از 19 تا 21 آذر ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در این حاشیه این نشست که به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) و برنامه بین المللی آبشناسی یونسکو برگزار می‌شود، کارگاه آموزشی "سازگاری با کم آبی و ارتباط شهرها با حوضه‌های آبریز" نیز پیش‌بینی شده است.
هدف اصلی این رویداد آموزشی تبادل اطلاعات به روز در زمینه راهکارهای جدید سازگاری با کم آبی، همسو با ایده ارتباط شهرها و حوضه‌های آبریز است، که منجر به مدیریت هوشمند آب در شهرها خواهد شد.
اثرات کم آبی بر سایر بخش‌ها به‌ویژه از منظر آب، غذا و انرژی، آشنایی با مفاهیم و تفاوت‌های مقابله، تاب آوری و یا سازگاری، ملزومات سازگاری با کم آبی، مبانی آمایش سرزمین آب محور و تجربیات جهانی، ملاحظات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سازگاری با کم آبی، روش‌های نوین و فنی سازگاری با کم آبی و طراحی شهری آب محور و تجربیات جهانی از جمله محورهای این کارگاه آموزشی به‌شمار می‌رود.
در این نشست که نمایندگان بیش از 15 کشور خارجی حضور خواهند داشت، آخرین دستاوردها، فنون و روش‌های سازگاری با خشکسالی به همراه تجربیات و مطالعات موردی موفق در زمینه مدیریت منابع آب در مناطق خشک و نیمه خشک و ارتباط شهر و آب مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.
یکی از برنامه­ های تحت پوشش یونسکو با هدف توسعه شبکه جهانی جمع­ آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات آب و توسعه برای مناطق خشک و نیمه­خشک است. از ایران علاوه بر کشف رود، طالقان نیز به عنوان حوضه­ های پایلوت G-WADI معرفی شده است. برنامه ابتکار بین­ المللی خشکسالی IDIدر نوزدهمین اجلاس شورای بین­ الدول برنامه بین ­المللی آبشناسی یونسکو در ژوئیه سال 2010 میلادی در پاریس به تصویب رسید. پس از ابلاغ رسمی برنامه مذکور مرکز منطقه ­ای مدیریت آب شهری – تهران تحت پوشش یونسکو از طرف وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان دبیرخانه این برنامه انتخاب شد. هدف این برنامه ایجاد پایگاهی برای به اشتراک گذاری و توزیع و تبادل دانش و اطلاعات مرتبط به موضوع خشکسالی بین نهادهای بین ­المللی فعال در این زمینه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 974306

وب گردی

وب گردی