پرونده «جمال خاشقجی»  در دربار آل سعود اولین و آخرین نیست

پرونده قتل «جمال خاشقجی» تنها یک قسمت و سکانسی از سریال طولانی و ادامه دار سرکوب و خشونت در عربستان است که «محمد بن سلمان» کارگردانی آن را برعهده دارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ؛ براساس سنت پادشاهی عربستان و وصیت «ملک عبدالعزیز» بنیانگذار این کشور، سلطنت براساس یک فرمول افقی از برادر بزرگتر به بردار کوچک تر منتقل می شد. اما با فوت بخش اعظم فرزندان عبدالعزیز این کشور با بحران جانشینی و گذار به عصر فرا عبدالعزیز روبرو شد. این فقدان و بحران جانشینی باعث ظهور و تقویت حضور فرزند ملک «سلمان» در ساختار قدرت سعودی ها شد. از مارس 2015 و همزمان با ورود «محمد بن سلمان» به ساختار قدرت و برعهده گرفتن پست وزارت دفاع، وی اولین گام بزرگ خود را برای تبدیل شدن به پادشاه آتی عربستان و خداحافظی با سنت عبدالعزیز را آغاز کرد. بلافاصله وی برای تحکیم اقتدار خود، حمله به یمن و نیروهای مردمی این کشور را آغاز کرد و برای اولین بار عربستان را به صورتی همه جانبه وارد درگیری ها و وزن کشی های منطقه ای کرد. اما سیاست های بلندپروازنه محمد بن سلمان در این اقدامات اولیه خلاصه نشد. بن سلمان و تیم مشاوران پدرش به این نتیجه رسیده بودند مسیر پادشاه شدن محمد بن سلمان نیازمند اقدامات دیگری به ویژه در عرصه داخلی این کشور و حذف رقبا، شاهزادگان و نیروهای منتقد است. این گام در اواخر خرداد 1396 با برکناری «محمد بن نایف» از ولیعهدی عربستان سعودی کلید خورد. از آن دوره تاکنون ماشین سرکوب عربستان سعودی به رهبری محمد بن سلمان مشغول قلع و قمع مخالفان و حذف آنان از سپهر سیاست و قدرت در این کشور است.

شروع سریال سرکوب و آدم ربایی های منطقه ای :

در ژانویه 2018 محمد بن سلمان با بازداشت 11 شاهزاده سعودی، صدها تاجر و روشنفکر و زندانی کردن آنان این پیام را به مخالفان خود منتقل کرد که هرگونه مخالفت با پادشاهی در حال تشکیل وی، آینده ای جزء سرکوب و نابودی در پی نخواهد داشت. در موج اول بازداشت شاهزدگان مشهوری همچون میلیاردر سعودی «طلال بن عبدال»له و شاهزاده «متعب بن عبدالله» نیز به چشم می خوردند. بنابر برخی گزارش ها در پایان بن سلمان با مصادره بیش از 800 میلیارد دلار از سرمایه این شاهزداگان و بازرگانان، آنان را آزاد کرد. پیش از این نیز بن سلمان برای تثبیت قدرت خود در سطح منطقه نخست وزیر لبنان را در روز دوم نوامبر 2017 بازداشت کرده بود. سعد الحریری با بازداشت در عربستان مجبور به قرائت متن استعفای خود نیز شد. بسیاری این اقدام عربستان را به عنوان آدم ربایی تلقی کردند آدم ربایی که نشان داد عربستان در پیگیری سیاست های خود حتی مبانی حقوقی و عرف های بین المللی را زیر پا خواهد گذاشت.

بازداشت فعالان مدنی، روشفکران و علمای دینی :

انتخاب فرزند «ملک سلمان» به عنوان ولیعهد جدید همچنین موجی از مخالفت ها راجامعه روشنفکری و حتی مذهبی عربستان ایجاد کرد. این مساله باعث شد روند گذار و انتقال قدرت از پدر با پسر با اختلالاتی مواجه شود بنابراین تیم جدید وابسته به ولیعهد برای مقابله با صداهای مخالف و نیروهای منتقد ماشین سرکوب خود را بیش از پیش روشن ساخت. از یک سال پیش شاهد سرکوب نویسندگان، روشنفکر، روزنامه نگار، حقوقدان، اساتید دانشگاه و حتی مبلغین دینی در عربستان هستیم و اکنون حتی بسیاری از شخصیت ها و مبلغین دینی عربستان در زندان هستند و برای برخی از آنها دادستانی این کشور درخواست حکم اعدام کرده است. رژیم سعودی در همین راستا موج بازداشت به بازداشت مخالفان مدنی، روشنفکران مذهبی و حتی مدافعان حقوق زنان پرداخت. آنان در اولین روز از ماه رمضان امسال اقدام به دستگیری «محمد المحیسنی» امام جماعت «مسجد الراجحی» و یکی از پسران وی کرد. المحیسنی یکی از چهره های شناخته شده و منتقد سیاست های سرکوب گرایانه بن سلمان محسوب می شد. در همین دوران مقامات امنیتی عربستان 5 تن از فعالان حقوق بشر این کشور از جمله سه زن را دستگیر و روانه زندان کردند. نام دستگیر شدگان «محمد الربیعه»، «ابراهیم المدیمیغ» ، «لجین الهذلول»، «عزیزه الیوسف» و «ایمان النفجان» اعلام شد. زنانی که بازداشت شده بودند، پیشتر با برپایی کمپین هایی خواستار اعطای حق رانندگی به زنان شده بودند. در اواخر تابستان نیز سریال سرکوب مخالفان با شدت هرچه تمام پیگیری شد و «سلمان العوده»، «عوض القرنی» و «علی العمری» از جمله روحانیون و روشنفکرانی بودند که به دستور مقامات ارشد عربستان دستگیر شدند. در همین ارتباط سایت «میدل ایست مانیتور» اعلام کرد: مقام های آل سعود محاکمه‌ مخفیانه مخالفان خود از جمله روحانیان، اصحاب رسانه‌، فرهیختگان و فعالان اجتماعی را آغاز کرده‌اند. گروه موسوم به «حمایت از زندانیان» فعال در شبکه‌‌های اجتماعی در حساب توئیتری خود با هشدار در این زمینه اعلام کرد: «اطمینان داریم که مقام‌های سعودی دادگاه‌های مخفی را برای تعدادی از بازداشت شدگان ماه سپتامبر شروع کرده‌اند». بر اساس این گزارش، فعالان حقوق بشری گفته‌اند بیم آن‌را دارند که رژیم آل سعود زندانیان را تحت «قانون تروریسم» محکوم کرده و آن‌ها را به شرایط زندان طولانی مدت محکوم کند.

از اقرار ولیعهد تا مخالفت با هرگونه انتقاد
عربستان از سال گذشته تاکنون به بزرگترین زندان مخالفان و منتقدان سیاسی تبدیل شده است . در همین ارتباط محمد بن سلمان در جدیدترین مصاحبه خود با «بلومبرگ» اعلام کرد: عربستان 1500 زندانی سیاسی دارد. کارشناسان مسائل عربستان براین باور هستند زمانی که ولیعهد خبر وجود 1500 زندان سیاسی را منتشر می کند این به معنی وجود چند هزار زندانی در این کشور است. این موج از بازداشت ها با سرکوب هرچه شدید شاهزادگان مخالف همزمان شده است. «احمد بن عبدالعزیز» عموی محمد بن سلمان و بردار ملک سلمان مدتی پیش به خاطر یک اظهار نظر کوچک درمورد جنگ یمن مورد غضب ولیعهد قرار گرفت. احمد بن عبدالعزیز اعلام کرده بود: «جنگ یمن هیچ ارتباطی با خاندان آل سعود ندارد و این جنگ، جنگ ملک سلمان و فرزندش با ملت یمن است». بلافاصله پس از این پیام وی از بازگشت به عربستان منصرف شد زیرا بیم این وجود داشت درصورتی که به عربستان بازگردد مورد خشم و خشونت دولت قرار خواهد گرفت. به رغم عدم بازگشت وی به عربستان اکنون و بنابر برخی از گزارش ها چهار پسر احمد بن عبدالعزیز توسط سرویس های امنیتی بازداشت شده و در حبس خانگی به سر می برند.

حذف خاشقجی بخشی از پروژه بزرگ کارگردان :

در روز 2 اکتبر روزنامه نگار منتقد و شناخته شده سعودی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. سعودی ها در ابتدا خبر خروج وی از کنسولگری را پخش کردند اما با ادامه بحران و بین المللی شدن پرونده خاشقجی عربستان پس از هجده روز به قتل وی در ساختمان کنسولگری سعودی اعتراف کرد. از همان ابتدا بسیاری انگشت اتهام را به سوی محمد بن سلمان نشانه رفتند و وی را متهم به صدور فرمان قتل خاشقجی کردند. با نگاهی به پرونده بن سلمان از سال 2015 و سرکوب سازمان یافته مخالفان از خرداد ماه سال 1396 می توان به این نتیجه رسید حذف خاشقجی بخش دیگری از سریال طولانی، کارگردان سرکوب محمد بن سلمان است. سریالی که احتمالا در آینده نیز ادامه خواهد داشت و قتل و نابودی خاشقجی تنها بخش کوچک و قسمتی از این سریال است. سریالی که احتمالا تا تثبیت موقعیت بن سلمان و پادشاه شدن وی ادامه خواهد داشت و هر بار چه در داخل عربستان و چه در خارج از این کشور، شاهد سکانس های جدیدی از آن خواهیم بود.

کد خبر: 974314

وب گردی

وب گردی