نتایج جدید تحقیقات در مورد سرطان منتشر شد

محققان نقش جهش ژن ها در بیماری سرطان را مورد مطالعه قرار دادند که نتایج این پژوهش ها برای افرادی که در مورد تومور شناسی و بیماری های سرطانی در حال مطالعه هستند، مفید واقع خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بیماری سرطان حاصل از ایجاد جهش در یکی از ژن های DNA است و تا به حال، تحقیقات کمی در مورد چگونگی ساخت و انجام این جهش در بافت سالم در طول زمان انجام شده است. این در حالی است که مطالعه جدید، جزئیات تازه ای در این مورد بیان می کند.

با افزایش سن افراد، جهش هایی در DNA آن ها رخ خواهد داد؛ بنابراین می توان گفت که جهش در بافت سالم به عنوان جهشی طبیعی شناخته شده است.

از آنجایی که سرطان نتیجه انباشته شدن جهش های ژنتیکی است، یافتن این که چگونه در طول زمان جهش ها به هم می پییوندند، برای درک آغاز بیماری، امری حیاتی است.

محققان، از موسسه Wellcome Sanger و واحد سرطان MRC در دانشگاه کمبریج، بافت سالم مری 9 فرد بین سن 20 تا 75 سالگی را انتخاب و بررسی کردند. هیچکدام از این افراد سابقه سرطان مری یا سایر مسائل پزشکی در مورد این قسمت از بدن خود را نداشتند.

سپس آنها توالی کامل ژنوم را برای نشان دادن حضور سلول های جهش یافته در این نمونه های سالم انجام دادند.

نتایج تحقیقات نشان داد که افراد در 20 سالگی، صدها جهش در هر سلول خود دارند که با افزایش سن این عدد به 2000 افزایش می یابد. با این حال، محققان دریافتند که تنها تغییرات ژن های خاص، تاثیر قابل توجهی در بدن دارند.

در میانسالی، بیش از نیمی از سلول های یک مری سالم ممکن است جهش در ژن سرطان را داشته باشند.

دانشمندان به طور خاص یک ژن جهش یافته به نام TP53 را مورد بررسی قرار دادند. این ژن تقریبا در تمام سرطان های مری وجود دارد. آنها دریافتند که این ژن در 5 تا 10 درصد از سلول های طبیعی عود پیدا کرده است. محققان بر این باورند که سرطان ممکن است از این زیر مجموعه سلول ها، رشد کند.

ژن بعدی NOTCH1 بود که در بخش سلولی فاکتوری ضروری است. در سن متوسط، تقریبا نیمی از تمام سلول ها در این ژن جهش داشتند.

در واقع، جهش های NOTCH1 در بافت سالم شایع تر از بافت های سرطانی بود. این مسئله سوالات جدیدی در مورد نقش این ژن در سرطان به وجود آورد و برخلاف نظر مردمی، جهش های NOTCH1 ممکن است از سرطان محافظت کنند.

«جو فالر» یکی از محققان این طرح گفت: «ما سال ها ژنوم های سرطانی را دنبال کردیم و ژن هایی که معمولا در سراسر بیماران جهش یافته اند را مورد مطالعه قرار دادیم. فرض ما این بود که جهش های مشترک باعث ایجاد سرطان می شوند. با این حال، دریافتیم که ژن NOTCH1 که معمولا با سرطان مری ارتباط دارد، در سلول های طبیعی بیش از سلول های سرطانی جهش یافته است.»

این امر می تواند راه را برای محققانی که در زمینه تومور به مطالعه می پردازند، هموار کند. نتایج نشان می دهد که دانشمندان باید در مورد نقش برخی از ژن های سرطانی تجدید نظر کنند.

«اینیگو مارتینکورنا» از موسسه Wellcome Sanger نیز در این باره اظهار داشت: واقعیت این است که یک مری سالم به عنوان یک شبکه متراکم از سلول های جهش یافته است که جهش های ژن مربوط به سرطان را با خود همراه دارد. سوالات در مورد این که این جهش ها چگونه در پیری و سایر بیماری ها نقش دارند، راه های جدیدی را برای تحقیقات آینده باز خواهد کرد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 974350

وب گردی

وب گردی