دانشگاه هایی برای دانشجویان کم توان و معلول

«نیازهای خاص» عبارت ناکارآمدی برای افراد معلول است؛ چرا که نیازهای این افراد «خاص» نیستند، بلکه اساساً با بقیه یکسانند و فقط به «دسترسی» به کلاس درس و اطلاعاتِ لازم نیاز دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، قوانین توانبخشی در جهان می توانند نقطه عطفی باشند برای پی بردن به کمبودها و برآوردن نیازهای ضروری دانشجویان معلول که درصد انکارناپذیری از دانشجویان را که به دلیل معلولیت فیزیکی و ذهنی از تبعیض در محیط کار، همچنین برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی رنج می بردند، تشکیل می دهند. بر اساس این قانون، بسیاری از دانشکده ها در جهان شروع به اصلاح امکانات، برنامه ها و برنامه های آموزشی خود کردند تا روندی مناسب برای پذیرش دانشجویان کم توان با نیازهای خاص ایجاد کنند.

بر اساس اصلاح شرایط آموزشی سازگار با معلولیت، «نیازهای خاص» عبارت ناکارآمدی است چرا که نیازهای افراد معلول «خاص» نیستند، بلکه این افراد اساساً با بقیه یکسانند و فقط به «دسترسی» به کلاس درس و اطلاعاتِ لازم نیاز دارند؛ بنابراین مفاد و سبک آموزش باید به گونه ای اصلاح شود که این دسترسی را برای افراد معلول فراهم کند.

امروزه بسیاری از دانشجویان به این شاخص ها توجه ویژه ای دارند. نکاتی رایج مانند در مناسب ورود و خروج، مسیر حرکت مناسب برای افراد با ویلچر و بالابر مناسب برای ساختمان های چند طبقه. البته نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهند که حدود 86% دانشگاه ها خدماتی مناسب برای تحصیل افراد کم توان ارائه می دهند؛ اما تنها 24% از مدارس به معلولین خدمات ویژه ای ارائه می کنند.

درحالی که این مدارس و دانشگاه ها همچنان در کشورها کم تعداد هستند؛ اما اولویت آن ها فراهم کردن امکانات اجتماعی، فیزیکی و آموزشی برای افراد کم توان جسمی و ذهنی است. اکثر این دانشکده ها با کادر حرفه ای، دارای مراکزی هستند که تمرکز آن ها ارائه خدمات بیشتر به افراد کم توان است.

روش رتبه بندی این مراکز بر اساس ارائه خدمات و پشتیبانی محکم دانشجویان است؛ افرادی کم توان که در یادگیری محدودیتی ندارند.

دانشگاه میشیگان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی آمریکاست که در ایالت میشیگان و شهر « ان‌آربور » واقع شده‌ است. این مرکز ارائه خدمات خود به معلولین را در سال 1989، تنها 5 ماه بعد از تصویب قانون توانبخشی مصوبه 1973، شروع کرد. این خدمات شامل اقامت رایگان، امکانات مناسب بر اساس نوع و درجه معلولیت، همکاری های علمی، خدمات تبدیل گفتار به متن، آموزش زبان نوین و ... هستند.

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در مرکز شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. هدف این دانشگاه ارائه خدمات به منظور توانمندسازی افراد ناتوان برای توسعه استعداد بالقوه آن ها در یادگیری است. اولین اولویت این مجموعه استقلال است تا به افراد بیاموزد که باید در مسئله آموزش و فرهنگ اجتماعی به خودکفایی برسند. آموزش خصوصی، خلاصه برداری، امکانات ویژه برای برگزاری آزمون، استفاده از تکنولوژی برای کمک به افراد و تمرکز به رفع نیاز های خاص دانشجویان از امکانات این دانشگاه است.

دانشگاه Northeastern که معروف به ارائه خدمات آموزشی با استاندارد بالاست، در ایالت ماساچوست واقع شده است. مرکز ارائه خدمات به دانشجویان ناتوان این دانشگاه در طول هفته در دسترس است و تنها با یک بار ثبت نام، خدمات به طور رایگان ارائه می شوند. برگزاری 5 جلسه آموزش خصوصی برای کمک به درک دانشجویان در مورد برنامه کلی آموزشی، دسترسی آسان خدمات در محیط دانشگاه و فراهم کردن امکانات فناوری و خلاقانه، نمونه هایی از خدمات ارائه شده در این دانشگاه هستند.

دانشگاه هاروارد نیز خدماتی برای اشخاص کم توان ارائه می کند. این خدمات شامل پارکینگ و حمل و نقل است که هدف آن دسترسی آسان دانشجویان به برنامه ها، خدمات و فعالیت های دانشگاه است. مسکن از دیگر امکاناتی است که دانشگاه متعهد شده تا آن را برای دانشجویان خود در محل سکونتی که قابل دسترسی باشد، تأمین کند.

متصدیان هماهنگی خدمات، برای تمام دانشجویان، اعضای هیات علمی، کارمندان و میهمانانِ ناشنوا و کم شنوای دانشگاه خدمات لازم را هماهنگ می کنند. این خدمات شامل ترجمه مکالمات انگلیسی و امریکایی به زبان اشاره، زیرنویس و غیره است.

مرکز خدمات ناتوانی دانشگاه با همکاری دفتر برنامه ریزی یک نقشه دسترسی آنلاین ایجاد کرده اند؛ زیرا دانشگاه هاروارد محوطه بزرگی دارد که جهت‌یابی آن می تواند چالش برانگیز باشد. این نقشه دائما مورد بازبینی قرار می گیرد تا بروز نگه داشته شود. با استفاده از این نقشه می توان اطلاعات مفیدی راجع به معابر در دسترس و ورودی های ساختمان ها و... به دست آورد.

دانشگاه استنفورد نیز خدمات متنوعی از جمله دسترسی ارتباطات از راه دور را ارائه می کند. دستگاه تله تایپ (TTY) سازمانی برای ناشنوایان، در برخی از دفاتر دانشگاه به ناشنوایان کمک می کند که با نوشتن، پیام خود را از طریق تلفن مخابره کنند.

دانشگاه همچنین تجهیزات تفریحی سازگار با معلولیت، مانند دوچرخه هایی که ساختار تکیه گاهشان به گونه ای اصلاح شده که کاربری‌اش توسط افراد معلول ساده باشد، فراهم کرده است.

به کارگیری مترجمان زبان اشاره، ابزار کمکی شنوایی، چاپ محتوای مطالب با فونت درشت یا به خط بریل از جمله تسهیلات و خدمات جهت برنامه ریزی مناسب برای رویدادهای مهم است.

راهنمای دسترسی محوطه دانشگاه شامل اطلاعات دسترسی به ساختمان های دانشگاه برای فرد معلول است، مانند نزدیک ترین پارکینگ معلولین، مسیرها، ورودی های قابل دسترس، پروژه های درحال ساخت و ساز درون دانشگاه (که ممکن است تردد افراد معلول را با مشکل مواجه سازد) آسانسورها و توالت ها و همچنین لینک هایی که جهت دسترسی به توضیحات متنی و نقشه های قابل دانلود وجود دارند.

در حال حاضر در کشورهای پیشرفته افرادی با معلولیت‌های متفاوت مانند نابینایی، ناشنوایی و ناتوانی های جسمی - حرکتی در یک کلاس می‌نشینند و به هرکدام از آنها متناسب با نوع معلولیتشان، آموزش هایی داده می شود. اگرچه همه‌ مشکلات دانشجویان معلول، محدود به فضاسازی برای تردد در دانشگاه‌ها نمی‌شود؛ اما مطمئنا بخش زیادی از دغدغه‌ این قشر را برای تحصیل علم رفع می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 974438

وب گردی

وب گردی