خروج آمریکا از معاهده INF به تشدید جنگ سرد می‌انجامد

سفیر ایران در لندن خروج آمریکا از معاهده INF (منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد) را منجر به تشدید جنگ سرد و بی‌ثباتی راهبردی جهانی خواند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «حمید بعید‌ی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن درباره خروج آمریکا از معاهده INF (منع موشک‌های هسته‌ای میان برد) در صفحه توئیترش نوشت: «معاهده INF بین آمریکا و روسیه با انهدام موشک‌های هسته‌ای میان برد 500 تا 5500 کیلومتر نقش مهمی را در جلوگیری از مسابقه تسلیحات هسته‌ای و تعادل امنیت جهانی ایفا کرده است.»

وی افزود: «خروج آمریکا از این معاهده و به کارگیری مجدد موشک‌های هسته‌ای به تشدید جنگ سرد و بی ثباتی راهبردی جهانی می‌انجامد.»

ترامپ شامگاه شنبه 28 مهر ماه روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند.

وی گفت: «ما طرفی هستیم که داخل توافق مانده‌ایم و آن را رعایت کرده‌ایم، ولی روسیه، متأسفانه، از آن پیروی نکرده است. بنابراین، ما این توافق را خاتمه خواهیم داد و از آن خارج می‌شویم.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «روسیه این توافق را نقض کرده است. آنها سال‌ها است که این توافق را نقض کرده است. نمی‌دانم رئیس‌جمهور اوباما چرا در این مورد مذاکره نکرد یا از این توافق خارج نشد. ما دیگر به آنها اجازه نخواهیم داد یک توافق هسته‌ای را نقض کنند و در شرایطی که ما اجازه کار تسلیحاتی نداریم آنها بروند و این کار را انجام دهند.»

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» IMF ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

این اعلام ترامپ واکنش‌های زیادی را از سوی مقامات مختلف جهان از جمله روسیه به همراه داشته است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیروز (یکشنبه) اقدام آمریکا را گامی بسیار خطرناک خواند و گفت: اگر آمریکا به خروج یکجانبه از توافق‌ها ادامه دهد، روسیه دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد که شامل اقدامات نظامی نیز می‌شود.

بامداد یکشنبه، وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا با این تصمیم رویای «دنیای تک‌قطبی» را در سر می‌پروراند.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز دیروز یکشنبه به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد واکنش نشان داد و از او خواست که پیامدهای چنین اقدامی را هم برای اروپا و هم برای اقدامات آتی در راستای خلع سلاح در نظر بگیرد.

وزارت خارجه چین هم امروز (دوشنبه) خروج آمریکا از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» را اقدامی اشتباه دانست.

«یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه ژاپن نیز گفت توکیو تصمیم آمریکا برای خروج از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه را دنبال می‌کند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه (دیروز) در گفت‌وگوبا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت حفظ معاهده هسته‌ای دوران جنگ سرد تاکید کرد. بر این اساس، ماکرون در گفت‌وگو باترامپ درباره اهمیت «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» بویژه در رابطه با امنیت اتحادیه اروپا، تاکید کرده است.

در این میان تنها کشوری که از این تصمیم آمریکا حمایت کرد، انگلیس بود. در همین خصوص «گاوین ویلیامسون» وزیر دفاع انگلیس، از خروج دولت آمریکا از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه حمایت کرد.

ویلیامسون افزود: روسیه باید به تعهداتش در این پیمان احترام بگذارد و در ادامه روسیه را متهم به نقض این توافق کرد و گفت: مسکو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به سخره گرفته است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق و رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۸۷ امضا شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 974494

وب گردی

وب گردی