طهرانچی: دانشگاه استاد فرشچیان در حقیقت نوآوری در سیستم آموزشی است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه استاد فرشچیان در حقیقت نوآوری در سیستم آموزشی است. تاکنون ما در علم، نوآوری داشتیم حال باید در سیستم آموزشی نوآوری ایجاد کنیم.

دکتر محمد مهدی طهرانچی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره احیای نظام استاد-شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: ما قبل از این که دانشگاه را از غرب بیاوریم، چیزی که با آن مواجه بودیم، نظام استاد-شاگردی بود. خود ما هم به عنوان یک نهاد علم، سنت هایی را داشتیم و بعد از این که دانشگاه را آوردیم، به بعضی از آن سنت ها بی توجهی کردیم.

وی ادامه داد: یکی از آن سنت ها که احیاگر تمدن دوره اسلامی ماست، نظام استاد-شاگردی است. نظام استاد-شاگردی فقط در تعاملات علمی نیست بلکه در تعاملات شخصیتی و بارور کردن شخصیت شاگرد و استاد نیز تلاش می کند. در این نظام برای این که شما به شاگرد خود هویت ببخشی، باید پاره ای از وجود خود را بدهی و دست او را بگیری و بالا بکشی.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: برای تبیین این موضوع که پاره ای از وجود خودت را بدهی، حضرت امام (ره) در مورد شهید مطهری، جمله ای به کار بردند و گفتند: «مطهری پاره تن من بود»؛ یعنی در استاد و شاگردی، رابطه چنان قوی است که شاگرد جزئی از تنِ استاد می شود. این می تواند شخصیت هایی را به وجود بیاورد که این شخصیت ها علم را جلو ببرند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: این حلقه، حلقه گمشده سوغاتِ غرب برای ما بوده است. ما الان به یک خودباوری رسیده ایم که می توانیم باشیم و نوآوری داشته باشیم که این نوآوری نه فقط در علم بلکه در سیستم های علمی هم می تواند وجود داشته باشد.

وی افزود: دانشگاه استاد فرشچیان در حقیقت نوآوری در سیستم آموزشی است. تاکنون ما در علم نوآوری داشتیم حال باید در سیستم آموزشی نوآوری ایجاد کنیم. در حقیقت هر لحظه باید در حال «شدن» باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974552

وب گردی

وب گردی