سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی سرآغاز توسعه خلاقیت و کارآفرینی است

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اگر در دانشگاه آزاد روش کسب و کارهای پایدار را به دانشجویان آموزش دهیم منجر به توسعه خلاقیت و کارآفرینی شده که خروجی‌اش نافع بوده و موثر برای فرد و جامعه است.

دکتر داوود ثمری مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به انتخاب اول داوطلبان تا سال 1404 گفت: تعیین استراتژی مشخص در سال 1404 برای دانشگاه آزاد توسط ریاست جدید دانشگاه نشان از توجه و برنامه ریزی صحیح ایشان در آینده دانشگاه است که این امر مورد توجه بسیاری از دانشجویان مطرح کشور قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از راه‌های تبدیل دانشگاه آزاد به انتخاب اول داوطلبان ورود به دانشگاه، ایجاد جذابیت در رشته‌های این دانشگاه، بازار کار و کار آفرینی است که برنامه‌‌های علمی در دانشگاه آزاد سبب تغییر در حوزه آموزش خواهد شد و رسیدن به این هدف نیازمند تغییر در حوزه آموزش و یادگیری، پژوهش و فناوری است که با برنامه ریزی‌های انجام شده در حوزه آموزش و یادگیری دانشگاه باید به دانشگاه کار آفرین برسیم.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه کار آفرین باید رشته‌ها‌‌ی تحصیلی را متناسب با نیازهای بازار کار و حل مسائل منطقه‌‌ای ایجاد کند. در حال حاضر بسیاری از رشته‌‌هایی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود کار آفرینی ندارد؛ بنابراین به وجود آوردن رشته‌های میان رشته‌ای اثرات مهمی در ایجاد کارآفرینی خواهد داشت که عاملی تاثیر‌گذار در انتخاب یک دانشگاه برای داوطلبان ورود به دانشگاه است.

ثمری تاکید کرد: در حوزه پژوهش و فناروری اگر پژوهش نافع نداشته باشیم و در این نظام به نوآوری‌های اجتماعی توجه نشود عملا کاری انجام نخواهد شد. اگر قرار است استارتاپی برگزار شود باید مشکلی از کشور را حل کند و پژوهش‌های ما باید تقاضا محور بوده تا براساس آن به سمت تولید فناوری که دیگر نیازی به بازار یابی محصولات هم نباشد حرکت کنیم.

وی متذکر شد: برای توسعه هر چه بهتر دانشگاه آزاد باید تحقیق و پژوهش را فقط مختص اعضای هیات علمی ندانیم و اگر قرار است اتفاقی در حل مسائل دانشگاه آزاد بیفتد باید برای توانمندی و پتانسیل دانشجویان ارشد و دکتری برنامه ریزی داشته باشیم و پژوهش‌ها و پایان نامه های این دانشجویان، نظام‌مند و متناسب با حل مسئله در دانشگاه باشد و دانشجویانی تربیت کنیم که حس پژوهشگری و خلاقیت را در آنها پرورش داده و نسبت به توانمند کردن آنها قدم برداریم.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر درصددیم تا با راه‌اندازی سراهای نوآوری و ایجاد مدرسه خلاقیت و شناسایی دانشجویان خلاق، ایجاد مرکز کسب و کار برای دانشجویان جهت ورود به بازار کار همچنین توسعه صنعتی که چگونه نتایج یافته‌های خود را بر مبنای آن به روز کنیم تا در نهایت بازاریابی داشته و به یک مدل خوبی برسیم.

وی یاد آورشد: سرای نوآوری شامل مراکز رشد و باشگاه پژوهشگران جوان و جذب نخبگان خواهد بود که متأثر از دانش بومی ما در نظام کسب و کار است و اگر روش کسب و کارهای پایدار را به دانشجویان خود آموزش دهیم منجر به انتخاب اول داوطلبان خواهد شد و دانشگاهی شکل می گیرد که خروجی‌اش نافع و موثر برای فرد و جامعه خواهد بود.

ثمری در پایان خاطر نشان کرد: بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد تا به امروز به لحاظ کیفی در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی در شرایطی عمل کرده‌اند که بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه ترجیح می دهند که به دانشگاه آزاد بیایند و خیلی از فارغ التحصیلان این دانشگاه در حال حاضر در دانشگاه‌های مطرح دنیا مشغول به تحصیل هستند. با ادامه این روند رو به رشد، دانشگاه آزاد اسلامی در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به انتخاب اول داوطلبان خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974579

وب گردی

وب گردی