واقعیت مجازی؛ تعریف زیست انسانی را تغییر می دهد

فناوری واقعیت مجازی انسان را از فضای اطراف خود جدا کرده و در دنیای جدیدی غرق می کند. این فناوری می تواند مفاهیمی همچون جامعه، طبقه اجتماعی و روابط انسانی را دستخوش تغییرات جدی کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، واقعیت مجازی به زودی زیست انسانی را دستخوش تغییرات بسیاری خواهد کرد و همچون شبکه های اجتماعی تغییرات بسیاری در ارتباطات انسانی، رفتارها و تاثیر و تاثر انسان و محیط پیرامونی خود خواهد کرد. به گزارش ایسکانیوز این فناوری؛ انسان را وارد زندگی جدیدی خواهد کرد که می تواند فرد را به کلی از فضای اطراف خود جدا کرده و در دنیای جدید غرق می کند. امکانی که با توسعه و پیشرفت آن امکان بازگشت فرد به دنیای واقعی و محیط پیرامونی خود را دشوارتر خواهد کرد و عملا انسان به زندگی جدید خود در واقعیت مجازی دلبسته خواهد شد.

واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به اختصار با حروف VR نمایش داده می‌شوند عبارت است از تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی. سال هاست که محققین به دنبال راهی برای ادغام کردن فضای مجازی و فضای واقعی هستند و قصد دارند تا زندگی را برای انسان ها آسان کرده در میان مشغله‌های فراوان کاری در جوامع امروزی ایجاد جذابیت کنند تا انسان را از روزمرگی نجات دهند.

تفاوت این طرح با دیدن فیلم سه بعدی در این است که مخاطب در واقعیت مجازی خود را در درون فضا احساس می‌کند و به عنوان یک کاراکتر در آن حضور دارد. هرچند که کاراکترها و فعالیت طراحی شده برای کاراکتر انسانی واقعیت مجازی تاثیری بر فضای آن ندارد؛ اما به زودی شاهد فعالیت و اثرگذاری آن در واقعیت مجازی خواهیم بود؛ برای تقریب به ذهن می توان بازی های رایانه ای مانند کانتر که فرد به عنوان اول شخص در آن حضور دارد را در نظر گرفت با این تفاوت که فرد درون بازی باشد و محیط پیرامون او محیط بازی باشد.

پدید آوردن چنین دنیایی برای مخاطب او را به کلی از دنیای پیرامونش جدا کرده و به کلی او را تسخیر می کند. فیلم «بازیکن شماره ۱ آماده» (Ready Player One) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و به واقعیت مجازی می پردازد. دنیایی که افراد جامعه با سطوح مختلف اجتماعی در آن حضور دارند و همه در حال بازی هستند و هرکدام شخصیت های جداگانه و متفاوتی از آنچه در دنیای واقعی دارا هستند را دارند. این فیلم بر پایه‌ رمانی از ارنست کلاین با بازی تای شریدان در نقش وید اوون واتس ساخته شده است که در آن بازیکن شماره یک انی به‌ دنبال شکار تخم‌مرغ هلیدی است. تخم‌مرغ هلیدی نام گنجی پنهان‌شده در دنیایی مجازی توسط سازنده بازی است. این رمان در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و داستان آن در سال ۲۰۴۵ اتفاق می‌افتد.

در این زمینه تحقیقات زیادی در قالب مقاله صورت گرفته است و هر کدام از این پژوهش ها به وجهی از این فناوری پرداخته اند. تجاری سازی این فناوری، تاثیر آن بر دنیای واقعی، جایگاه معماری در این دنیا، اصول و لوازم تکنولوژیک این فناوری، قواعد و تعاریف این فضا، طراحی و تولید لوازم این فضا، طراحی دنیای واقعیت مجازی و... جزو این دست از پژوهش‌ها هستند.

نریمان رضا زاده نیز در پایان نامه خود تحت عنوان «اصول کارگردانی جهان داستانی در واقعیت مجازی» به مبحث کارگردانی در این فضا و تفاوت آن با کارگردانی معمول در سینما پرداخته است. در حقیقت او در این رساله به تولید یک فیلم کوتاه در واقعیت مجازی پرداخته است. فیلمی که این بار مخاطب تنها تماشاگر آن نخواهد بود بلکه در میان آن حضور دارد و این امکان برای او فراهم است تا به هر گوشه از تصویر که می خواهد بنگرد. البته این حضور محدود است و نقطه اتکای تماشاگر ثابت است؛ اما این فیلم به وضوح نشان می دهد که در آینده ای نزدیک صنعت فیلم‌سازی دچار تحول اساسی خواهد شد.

رضا زاده در این پایان نامه عنوان کرده است: واقعیت مجازی؛ استفاده از زاویه دید روایی خلاق در روایت های مبتنی بر واقعیت مجازی، امکان حضور: قدم زدن و تعامل مخاطب را در جاهایی که از لحاظ فیزیکی ممکن نبوده را برای مخاطب فعال فراهم می کند. در قیاس باتجربه سینمای مرسوم که جهان داستانی از طریق نماهای متوالی، شکل گرفته و روایت شده است، روایت در واقعیت مجازی در محیط مجازی شکل می گیرد. یکی از مهم ترین مؤلفه های اصول کارگردانی در واقعیت مجازی مبحث هدایت مخاطب است، در واقعیت مجازی می توان با استفاده از مرکز توجه بصری/صوتی توجه مخاطب را به مختصات جغرافیایی معینی جلب کرد. در واقعیت مجازی برخی از اختیارات کارگردان به مخاطب فعال انتقال داده می شود که زاویه، ارتفاع و محل استقرار دوربین از این اختیارات است.

واقعیت مجازی به واسطه توسعه تکنولوژیک این امکان را برای مخاطب فراهم کرده است که به هر نقطه مدنظر خود نگاه کند و در نحوه تماشای جهان اختیاراتی داشته باشد.

حال باید به انتظار تدارک جامعه شناسان برای لوازمی که واقعیت مجازی در اختیار انسان قرار می دهد و پدیدار شدن اجتماع جدید انسانی، روابط میان آنها و از بین رفتن بسیاری از مفاهیم موجود در این حوزه نشست.

انتهای پیام/

کد خبر: 974588

وب گردی

وب گردی