طراحی الگوی پیاده‌راه مسیل زرگنده با استفاده از شاخص‌های زیبایی‌شناسی شهری

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، الگوی طراحی پیاده‌راه مسیل زرگنده تهران با استفاده از زیبایی‌شناسی شهری را در قالب پایان‌نامه ارائه داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، مریم عرفانی درباره این تحقیق گفت: توجه بیش از حد به خیابان برای خودرو، مسائلی از جمله آلودگی‌های بصری را ایجاد کرده است. مسیرهای پیاده در شهر تهران از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و کمتر به ارتقای کیفی پیاده‌راه‌های شهری توجه شده تا جایی که اصول پیاده‌مداری و شهرسازی عملاً در شهر تهران از بین رفته است.

وی افزود: نادیده گرفتن عناصر طبیعی از جمله عنصر آب از یک سو و طراحی شهری ابزارگونه از سوی دیگر باعث شده است که زیبایی‌های محیط به مرور زمان از بین برود.

پدیدآورنده پایان‌نامه «طراحی پیاده‌راه مسیل زرگنده با استفاده از شاخص‌های رویکرد زیبایی‌شناسی شهری» به راهنمایی دکتر محمد نقی‌زاده، خاطرنشان کرد: در این تحقیق، طراحی پیاده‌راه مسیل زرگنده با استفاده از شاخص‌های رویکرد زیبایی‌شناسی شهری مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق می‌تواند مورد استفاده برنامه-ریزان، طراحان، مدیران شهری و نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه شهری، بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری، شهرداری‌ها و دیگر نهادها قرار گیرد.

پیاده‌راه مسیل واقع در منطقه ۲ تهران، محله زرگنده، حد فاصل خیابان خاقانی از شمال و خیابان امام‌زاده از جنوب است. دلیل انتخاب این محدوده، حضور جمعیت‌های متمرکز در این محل که شامل دانشگاه آزاد اسلامی، امامزاده اسمعیل و تره‌بار و همچنین اهالی زرگنده می‌شود، بوده است.

این محقق دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: با توجه به تجارب جهانی و داخلی و جمع‌بندی مبانی نظری، می‌توان معیارهای زیبایی‌شناسی صوری، نمادین و حسی را در این طراحی لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه برای طراحی اصولی و عملکردی تحت رویکرد زیبایی‌شناسی لازم است در ابتدا آسیب‌ها برطرف شود تا زیبایی بتواند خود را نشان دهد، افزود: از جمله این آسیب‌ها می‌توان به آسیب‌های کالبدی، فعالیتی، معنایی، زیست بوم، منظر، کارکردی، دسترسی و اجتماعی نام برد.

به گفته عرفانی، در این تحقیق از نرم‌افزار رویت و تیردی مکس استفاده شده و آزمودن مفاهیم نظری در موقعیت‌های واقعی و حل مشکلات ملموس صورت گرفته است؛ بنابراین طراحی بر اساس زیبایی‌شناسی صوری و نمادین جهت ارتقای کیفیت پیاده راه مسیر زرگنده انجام شده است.

کد خبر: 974687

وب گردی

وب گردی