مقدسی: مهم ترین دلیل مهاجرت نخبگان مشکلات معیشتی و اقتصادی است

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز گفت: یکی از راهکارهای اصلی برای جذب نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آن ها این است که هم از نظر معیشتی و شرایط زندگی و هم از جهت تجهیزات و امکانات علمی، پژوهشی و آزمایشگاهی این افراد را تأمین کنیم.

دکترجلیل مقدسی رئیس دانشگاه صنعتی شیراز در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: یکی از راهکارهای اصلی برای جذب نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنها این است که هم از نظر معیشتی و شرایط زندگی و هم از جهت تجهیزات و امکانات علمی، پژوهشی و آزمایشگاهی این افراد را تامین کنیم.
او ادامه داد: اگر فضای علمی جامعه و دانشگاه ها مثبت باشد قطعا ذهنیت کسانی که قصد مهاجرت و بورسیه تحصیلی در دانشگاه های خارج از کشور را دارند نیز، تغییر می کند و باعث می شود انگیزه و تمایل بیشتری برای تحصیل در دانشگاه های داخلی و پیشرفت در فضای علمی کشور داشته باشند.
رئیس دانشگاه صنعتی شیراز افزود: در واقع مهم‌ترین دلیل مهاجرت و ادامه تحصیل دانشجویان به خارج از کشور سطح علمی دانشگاه ها نیست؛ بلکه مشکلات درآمدی، معیشتی و همچنین عدم حمایت مالی و معنوی کافی از افراد برتر علمی در مسیر علم آموزی و تحقیق و پژوهش است چون قطعا آن ها هم دوست دارند در کشور خود زندگی کنند و به تحصیلات و پژوهش ها در سرزمین مادری خود ادامه دهند.
مقدسی تصریح کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که افراد دانشگاهی معمولا به دنبال کارهای علمی و تحقیقاتی هستند و بیشتر به
پژوهش و علم آموزی علاقه دارند تا دخالت در مسائل مدیریتی و سیاسی خیلی از مواقع هم که به استادان دانشگاه معتبر پست مدیریتی داده می شود آن ها قبول نمی کنند چون تمایل دارند در همان حوزه تخصصی، علمی و آکادمیک خود فعالیت کنند وعقیده دارند مسئولیت های اجرایی تخصص و تجربه خاص خود را می خواهد.
او ادامه داد: در حال حاضر ما از دانشگاه صنعتی شیراز دانشجویی را بورسیه نمی کنیم. همچنین در حوزه مربوط به جذب هیات علمی تقاضاهای زیادی از داخل و خارج از کشور دریافت می شود؛ اما اصولا ما تلاش می کنیم با بررسی معیارهای برجسته در رزومه علمی، تحقیقاتی و پژوهشی این افراد بهترین متقاضیان را جذب می کنیم.
مقدسی در آخر به این نکته اشاره کرد: در دانشگاه صنعتی شیراز هم در راستای تحقق اهداف علمی کشور و پیشرفت دانشجویان سعی کردیم که دانشجویان و استادان را بیشتر از گذشته در کنفرانس های علمی داخلی و بین المللی مشارکت دهیم و حدالامکان تجهیزات آزمایشگاهی خود را گسترش دهیم، هر چند که موانع و کمبود زیادی در این عرصه وجود دارد؛ اما امیدواریم با یاری مسئولین مربوطه بسیاری از این مشکلات رفع شود.
انتهای پیام/
کد خبر: 974690

وب گردی

وب گردی