دانشگاه آزاد اسلامی در کنار زائران حسینی

موکب‌ها، امکانات و ساختمان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سه استان کرمانشاه، خوزستان و ایلام به منظور خدمت‌رسانی در مراسم پیاده روی اربعین در اختیار زائران حرم سیدالشهدا(ع) قرار گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، این روزها واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در نقاط مرزی غرب و جنوب کشور روزهای پرکار اما شیرینی را سپری می‌کنند؛ پرکار از این جهت که روزانه هزاران نفر از شهرهای دور و نزدیک به این استان‌های مرزی سفر می‌کنند تا به سیل مشتاقان زیارت حرم سیدالشهدا(ع) بپیوندند و شیرین از این جهت که آنها در ارائه خدمات به این زائران شرایط را تسهیل می‌کنند. سه استان کرمانشاه، خوزستان و ایلام این روزها درگیر موضوع عبور و مرور زائران اربعین هستند که برای این منظور موکب‌ها، امکانات و ساختمان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار زائران قرار گرفته است.

وسایل ایاب و ذهاب برای زائران

محمدرضا حبیبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه از تسهیلات ارائه‌شده به دانشجویان و البته کارمندان برای اربعین سخن گفت. به گفته حبیبی، این تسهیلات از وسایل ایاب و ذهاب برای انتقال به مرز گرفته تا ارائه وام از صندوق دانشگاه است. او گفت: «هرکدام از دانشجویان می‌توانند از صندوق دانشگاه وام دریافت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ادامه داد: «سقف وامی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده، دومیلیون تومان است. تسهیلاتی که برای اساتید و کارمندان در نظر گرفته‌ایم به‌صورت مرخصی آزاد و برخی بسته‌های تشویقی به‌صورت کارانه است.»

حبیبی گفت: «در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ستاد اربعین تشکیل شده است. یک‌سری امکانات ترابری نیز برای کارکنان، استادان و دانشجویان فراهم شده است. این امکانات و تسهیلات هم برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و هم برای دانشجویان سایر واحدها خواهد بود که به واحد ما مراجعه می‌کنند.»

وی ادامه داد: «کارمندان درصورت نیاز هم می توانند از وام‌های تخصیصی تا سقف پنج‌میلیون تومان بهره مند شوند.»

آن‌طور که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفته است بازپرداخت وام‌هایی که از صندوق دانشگاه پرداخت می‌شود، معمولا 36 ماهه است.

وی همچنین گفت: «واحد کرمانشاه معبر ورود به کشور عراق است، بنابراین به تمام مراکز و واحدها از درگاه استان کرمانشاه که کنگاور است تا اسلام‌آباد امکاناتی ارائه خواهیم داد. شرایط به این ترتیب است که هر واحد دانشگاهی هر مشکلی که داشته باشد چه در استان کرمانشاه و چه سایر واحدها (از نظر اسکان و...)، به آنها کمک خواهیم کرد.»

پارکینگ و میهمانسرای رایگان در اختیار زائران

محمد میرزایی‌حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام درباره فعالیت‌های این واحد برای زائران سیدالشهدا (ع) در ایام اربعین گفت: «میهمانسرا و استادسرای واحدهای ایلام، مهران و دهلران با ظرفیت حدود 260 نفر به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار همکارانی است که از دیگر واحدها به ایلام سفر کرده‌اند تا به کربلا برسند.»

وی افزود: «در چند نقطه از شهر مهران و ایلام موکب‌هایی را برپا کرده‌ایم که هر وعده حدود 900 پرس غذا پخت و توزیع می‌کنند. در کنار آنها فعالیت‌های فرهنگی ازجمله نمایشگاه عکس دوران دفاع مقدس و کتاب‌های آیینی نیز برپاست.»

حیدری در ادامه با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام مشتاقانه در این موکب‌ها خدمت می‌کنند، گفت: «100 دانشجو به صورت شبانه‌روزی در کنار کارمندان و اساتید دانشگاه، در این موکب‌ها به زائران خدماتی ازجمله واکس کفش، تعمیرات کیف و کوله، پخت غذا، راهنمایی‌های سفر و... ارائه می‌دهند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام ادامه داد: «تمام ظرفیت پارکینگ دانشگاه ایلام و مهران رایگان در اختیار زائران قرار داده شده است که روز گذشته تمام این ظرفیت تکمیل شد و باید فضاهای دیگر دانشگاه را نیز آماده کنیم تا زائرانی که با خودروی شخصی حضور پیدا کرده‌اند، بتوانند از آن استفاده کنند.»

وی افزود: «یک گروه مستندساز آلمانی در استان ایلام حاضر شده‌ که قرار است با آنها هماهنگ شویم و میزبانی آنها را برعهده بگیریم تا این حماسه عظیم به‌خوبی منعکس شود.

میرزایی حیدری در پایان گفت: «همچنین برای دانشجویانی که قصد زیارت حرم سیدالشهدا(ع) را داشتند، وام‌ها و تشویق‌هایی نیز در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن توسط معاونت فرهنگی ابلاغ و برخی هم توسط واحد ایلام تامین اعتبار شد.»

پخت روزانه 2000 غذای گرم

فرج‌الله براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان می‌گوید: «در ارتباط با اربعین امسال دانشگاه‌های استان خوزستان ازجمله شهید چمران اهواز، پیام‌نور و دانشگاه آزاد اسلامی به‌طور مشترک با برپایی موکب در نقاط مختلفی که محل عبور زائران امام‌حسین(ع) است، از آنها پذیرایی می‌کنند.»

وی ادامه داد: «البته دانشگاه آزاد اسلامی به این بسنده نکرده و در خرمشهر و چزابه موکب‌هایی برپا کرده که تمام امکانات رفاهی، خدماتی و تغذیه‌ای را شامل می‌شود و روزانه حدود 2هزاربسته غذای گرم توزیع می‌کند که نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است. از طرفی سال گذشته تمام دانشجویانی که از دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان به راهپیمایی اربعین اعزام شدند، حدود هزار و 800 نفر بودند اما امسال با ارائه تسهیلات و بخشنامه‌هایی ازجمله موجه‌ بودن غیبت دانشجویان، وام یک‌میلیون تومانی و استفاده از اتوبوس‌های رایگان واحد تا مرز، این تعداد به بیش از 6هزار دانشجو و کارمند رسیده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اهواز ادامه داد: «در آخرین بازدیدی که از موکب خرمشهر داشتیم، خوشبختانه افرادی که در آنجا اسکان داده شده بودند، رضایت کامل داشتند اما ما همچنان در حال آماده‌سازی امکانات و خدمات بهتر هستیم. 70 دانشجوی بسیج دانشگاه که بیشترین فعالیت‌های این موکب را برعهده گرفته‌اند، در آنجا به زائران خدمات ارائه می‌کنند که در کنار آنها اعضای هیات‌علمی و کارمندان نیز حضور دارند.»

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی نیز در این موکب صورت می‌گیرد، افزود: «در این موکب‌ها و در زمان نمازهای جماعت، از سخنرانان و مداحان دعوت شده است تا افراد حاضر در موکب‌ها را با حقایق اصلی حماسه عاشورا آشنا کنند و بسته‌های فرهنگی و سربندهایی نیز به زائران اهدا می‌شود.»

انتهای پیام /

کد خبر: 974711

وب گردی

وب گردی