باید از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرد

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، گفت: دوران گذار ایران از  اقتصاد سنتی  فرارسیده است و اکنون وارد مسیری شده ایم که نوآوری‌ها و فناوری ها فراتر از کارکردهای سنتی هر روز قابلیت های جدیدی را فرا روی زندگی ما قرار می‌دهند.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در آیین امضای تفاهم‌نامه 3جانبه همکاری حمایت از استارتاپ‌ها و مرکز نوآوری هوشمند تهران، با اشاره به حرکت شهرداری تهران به سوی استفاده از فناوری‌های هوشمند و حل مشکلات شهری با تکیه به کسب و کارهای استارتاپی گفت: تفاهم نامه همکاری و گسترش تعامل میان شهرداری و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و مراکز تولید نوآوری و دانشگاه برجسته‌ای مانند دانشگاه صنعتی شریف، علاوه بر این که بهبود خدمت رسانی به شهر و مردم را در پی دارد بستری برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی مبتنی بر نوآوری جوانان تحصیلکرده و خلاق و ارزش آفرینی واشتغالزایی را به دنبال خواهد داشت.

نماینده معاونت علمی در تفاهم نامه مشترک با شهرداری تهران در ادامه افزود: این تفاهم نامه همکاری، شهرداری منطقه 9 ، دانشگاه صنعتی شریف و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران مسیری را فراهم می کند تا با استفاده از ظرفیت نخبگان، استعدادهای برتر و کارآفرینان خلاق، ساکنان شهر تهران تأثیر و لذت بهره مندی از فناوری‌های نوین و نوآوری کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی را در زندگی شهری لمس کنند.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دوران گذار ایران از اقتصاد سنتی فرارسیده است و اکنون وارد مسیری شده ایم که نوآوری‌ها و فناوری ها فراتر از کارکردهای سنتی هر روز قابلیت های جدیدی را فرا روی زندگی ما قرار می‌دهند و لاجرم ناچار به بهره‌مندی از این فناوری ها و ورود به مسیری جدید در کارآفرینی از زندگی روزمره هستیم.

کرمی، شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری، وی سی ها، شتابدهنده ها و همچنین صنایع خلاق را جزو مهم‌ترین کلیدواژه های پربسامد در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، برای حمایت از گذار ایران از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و افزود: معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با به مرحله عمل رساندن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست بوم استارتاپی کشور، گامی بزرگ در حمایت از توسعه زیست‌بوم کارآفرینی فناورانه پیمود و اکنون بیش از 3600 شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارت آپ، نقشی کلیدی در گذار ایران از اقتصاد منبع‌محور به اقتصادی پویا و خلاق و دانش پایه ایفا می‌کند.

وی افزود: استارتاپ‌ها به عنوان شرکت‌هایی که خلاقیت و نوآوری جوانان دانش‌آموخته مهم‌ترین سرمایه شان به شمار می‌رود، از دل دانشگاه‌ها بیرون می‌آید و اکنون با تغییر فرهنگ کارآفرینی و استقبال از این رویکرد کارآفرینی، مسیر نزدیک شدن یافته‌های دانشگاهی و علمی به دستاوردهای صنعت، فرهنگ و اجتماع را هموار می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت حمایت از محیط مساعد کارآفرینی کسب و کارهای نوآور و نوپا عنوان کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت احراز معیارهای لازم، از بندهای حمایتی قانون حمایت از شرکت‌های داشن‌بنیان بهره‌مند می‌شوند، اما در این میان شرکت‌هایی هستند که علیرغم دارا بودن خلاقیت و نوآوری، از سطوح بالای فناوری لازم برای دانش‌بنیان شدن برخوردار نیستند یا در حوزه‌های علوم انسانی و فناوری‌های نرم فعالیت می‌کنند، بر همین اساس معاونت علمی و فناوری از سال گذشته مسیر جدیدی را برای توسعه زیست‌بوم مساعد فعالیت این دست کسب و کارها در قالب برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق فراهم کرده است.

در ادامه این نشست سید علی مفاخریان شهردار منطقه 9 تهران، با اشاره به استقبال شهرداری تهران از توسعه کسب و کارهای نوآور در این منطقه از پایتخت، افزود: این مرکز به عنوان نخستین اثر توسعه فناوری های هوشمند در تهران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی می شود و بستری را فراهم می‌کند تا خدمات هوشمند به ساکنان پایتخت به خصوص غرب تهران فراهم شود.

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به حرکت تهران به سوی مساعدسازی بستر مساعد نقش‌آفرینی استارتاپ‌ها گفت: آن‌چه که در اقتصادهای موفق و نوظهور توانسته است موجبات رشد و پویایی را فراهم بیاورد، شرکت‌های متوسط و دانش بنیان بوده و با توجه به ظرفیت های بالقوه‌ای که در شهر تهران وجود دارد، می‌توانیم این بستر را برای کسب و کارهای نوآور در داخل پایتخت فراهم کنیم.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، با اشاره به ظرفیت فضاهای بزرگ بدون استفاده شهر تهران برای رونق صدها کسب و کار نوآور گفت: رونق اقتصادی در گرو رونق شهری است و این آمادگی از سوی شهرداری و شورای شهر وجود دارد که با در اختیار قرار دادن فضاهای شهری به کسب و کارهای دانش بنیان و نوآور، ظرفیت شهر در خدمت توسعه اقتصادی و بهبود کیفت خدمات قرار گیرد

مجید دهبیدی پور رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز با بیان اینکه به طور همزمان سه هدف برای این مرکز دنبال می‌شود اظهار کرد: در گام نخست بهتر است ده‌ها فناوری‌ و طرح‌های دانشگاهی در اختیار شهر و شهروندان قرار بگیرد و شرکت‌های نوپا محصولات و خدمات خود را در خدمت حل مشکلات شهری به کار ببندند.

دهبیدی پور، دومین هدف را ایجاد زمینه توسعه اشتغال و کارآفرینی عنوان کرد و گفت: دانشگاه ایجاد ارزش افزوده و اشتغال برای جوانان خلاق را از مسیر ظرفیت‌هایی که در شهر تهران وجود دارد در اولویت قرار داده است.

وی افزود: در تلاش هستیم تا این اقدام به عنوان الگویی برای سایر مناطق تعریف شود چرا که در کشور ما بیش از هر زمان دیگری اینطور برای موفقیت توسعه محوری در شهر معرفی شود.

محمدرضا موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتیشریف، در این نشست با اشاره به ضرورت تعامل دانشگاه های زنجیره کارآفرینی و نوآوری ابراز امیدواری کرد در میان دانشگاه صنعتی شریف و شهرداری منطقه ۹ تهران با محوریت نوآوری و کارآفرینی زمینه ایجاد یک الگوی پایدار در راستای ارتقای زندگی شهری را فراهم کند.

محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به استفاده روزافزون شهروندان تهرانی از فناوری‌های نوین، اظهار کرد: این تعامل برای نخستین بار بین یک مجموعه دانشگاهی و شهرداری اتفاق می افتد و شهرداری تهران برای بهبود فضای کسب و کار فناور و حل مشکلات شهری در این راستا گام برداشته است.

آغاز همکاری فناورانه شهرداری منطقه 9 و دانشگاه صنعتی شریف

در این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه مشترک جهت ایجاد و راه اندازی و توسعه اکوسیستم نوآوری شهری در راستای برنامه تهران هوشمند توسط محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، مفاخریان شهردار منطقه 9 و دهبیدی پور رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف منعقد شد.

مرکز توسعه فناوری های هوشمند شهری و حمایت از پژوهشگران و واحدهای فناور فعال در حوزه شهری . ارزیابی، جهت دهی و رصد واحد های فناور مستقر یکی از محورهای این تفاهم‌نامه همکاری است.

همچنین ارائه چالشهای اساسی حوزه مدیریت شهری برای حل مساله، تدوین مدل توانمند سازی و تامین منابع انسانی نخبه با استفاده از ظرفیت های مشترک به کمک نوآوری های دانشگاه صنعتی شریف در اولویت‌های این تفاهم‌نامه سه جانبه قرار دارد.

همچنین کمیته راهبری متشکل از نمایندگان منتخب طرفهای تفاهم نامه تشکیل و هر سه ماه یکبار گزارشی از روند اجرای تفاهم نامه را تهیه و به مدیران معرفی شده ارائه خواهند کرد.

گفتنی است پیش از این و در مهرماه سال جاری، تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در شهرداری تهران با هدف استقرار شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در فضاهای متروکه و اماکن داخل شهر تهران به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و افشانی شهردار تهران رسید

نشست امضای تفاهم نامه همکاری مرکز نوآوری خدمات شهری، با حضور سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه 9 تهران، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران، مجید دهبیدی پور رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، محمدرضا موحدی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، حمیدرضا ربیعی رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از مدیران و معاونان شهرداری تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974722

وب گردی

وب گردی