روز شمار تشکیل دولت جدید در بغداد

ماراتن شش ماهه تشکیل دولت جدید عراق قرار است عصر امروز(24 اکتبر) با تشکیل جلسه پارلمان این کشور و دادن رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی «عادل عبدالمهدی» نامزد مکلف نخست وزیری پایان یابد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، فرآیند تشکیل دولت های عراق پس از سقوط صدام حسین همواره طولانی و طاقت فرسا بوده اند. این ماراتن نفس گیر با ترکیبی از چانه زنی های پیچیده، مطالبات متنوع و متضاد قومی و مذهبی، مداخله های منطقه ای و بین المللی .... همراه بوده است؛ بنابراین تشکیل فوری کابینه برای عراقی ها به عنوان یک رویا محسوب می شود. انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه نیز این رویای عراقی ها را برآورد نکرد اگرچه زمان تشکیل دولت جدید را تا حدودی کاهش داده است. در روز 22 اردیبهشت (12 مه) گروه های سیاسی عراقی برای کسب 329 کرسی مجلس این کشور وارد کارزار انتخاباتی شدند. این انتخابات به جهت نابودی داعش و بهبود وضعیت امنیتی، از اهمیت فوق العاده ای برای مردم این کشور برخوردار بود. برخلاف انتظارات اولیه، ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر» روحانی برجسته شیعی با کسب 54 کرسی بیشترین میزان آرا را به خود اختصاص داد. پس از آن ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» با کسب 49 کرسی، ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» با کسب 42 کرسی، ائتلاف «دولت قانون» به رهبری «نوری مالکی» 25 کرسی، حزب «دمکرات کردستان» به رهبری «مسعود بارزانی» با 25 کرسی، ائتلاف «الوطنیه» به رهبری «ایاد علاوی» با 21 کرسی، ائتلاف «بیت الحکمه» به رهبری «عمار حکیم» با 19 کرسی بیشترین آرا این انتخابات را به دست آوردند.

شروع فرآیند مذاکرات و چانه زنی ها
با اعلام نتایج انتخابات گروه سیاسی این کشور فرآیند پیچیده تعیین کابینه و تشکیل دولت جدید را آغاز کردند، در ابتدا قرار بود نامزد مورد حمایت ائتلاف السائرون پست نخست وزیری را تصاحب کند بعدها گزینه های مورد حمایت ائتلاف های دولت قانون و الفتح مورد توجه قرار گرفتند؛ اما در پایان سه شخصیت فرا حزبی و یا به نوعی تکنوکرات در رأس سه پست ریاست جمهوری، ریاست پارلمان و نخست وزیری این کشور قرار گرفتند. در اواسط ماه سپتامبر پس از کش و قوس های فراوان گروه های مختلف سنی عراق، «محمد الحلبوسی» 36 ساله را به عنوان نامزد مورد حمایت خود به پارلمان معرفی کردند. این کاندیدای جوان که تجربه نمایندگی ادوار سابق مجلس و استانداری «الانبار» را در کارنامه داشت در روز 15 ستامبر با اکثریت قاطع آرا به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شد. پس از انتخاب الحلبوسی، باید نامزد ریاست جمهوری عراق از کردهای این کشور انتخاب می شد. پس از چند هفته اختلاف و تضاد سیاسی برای تعیین نامزد ریاست جمهوری در میان گروه های کرد، در پایان دکتر «برهم احمد صالح» در روز 2 اکتبر به عنوان رئیس جمهور عراق انتخاب شد. برهم صالح به رغم عضویت در «اتحادیه میهنی کردستان» به عنوان یک شخصیت تکنوکرات و فراحزبی شناخته می شود.


عراق در انتظار جلسه امروز پارلمان
در همان روز 2 اکتبر و با توافق گروه های شیعی روی یک گزینه فراحزبی، برهم صالح، «عادل عبدالمهدی» را برای تشکیل کابینه جدید ملکف کرد. براساس قانون اساسی عراق، عبدالمهدی برای تشکیل کابینه یک ماه زمان در اختیار دارد و وی باید پیش از 2 نوامبر، کابینه خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس اعلام کند؛ اما براساس شواهد و قرائن، پیش از پایان این تاریخ، عبدالمهدی بخش اعظم نامزدهای کابینه خود را پس از گفت و گو با گروه های سیاسی مختلف تعیین کرده است. قرار است امروز(24 اکتبر) پارلمان این کشور برای رأی اعتماد به کابینه عبدالمهدی تشکیل جلسه دهد. اگرچه برخی از گزارش ها از احتمال عدم تشکیل این جلسه و یا عدم تکمیل کابینه در این جلسه از پارلمان خبر می دهند؛ اما در صورت رای اعتماد مجلس به گزینه های نخست وزیر مکلف، مارتن نفس گیر و طولانی مدت تشکیل دولت عراق پس از نزدیک به شش ماه پایان خواهد یافت.

کد خبر: 974738

وب گردی

وب گردی