چرا چرخ‌های تکنولوژی نوین در صنعت خودرو قفل شده است؟

نداشتن استراتژی و آینده‌نگری یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در صنعت خودروسازی است که این نیز وابسته به عوامل متعددی از جمله دانش در این صنعت است. متاسفانه صنعت خودرو هیچ‌وقت دست کسی نبوده که بنگاه‌داری بداند و بتواند این صنعت را با آنچه در دنیا وجود دارد، مطابقت دهد.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، امروزه به‌کارگیری فن‌آوری های نوین در خودرو به یک ضرورت برای خودروسازان دنیا مبدل شده است. سخت گیرانه تر شدن الزامات قانونی از یکسو و افزایش سطح انتظارات مشتریان از سوی دیگر سبب شده است تا شرکت‏‌های خودروسازی برای کسب سهم بیشتر از بازار، برنامه‏‌ریزی‏‌های گسترده ای را برای توسعه و پیاده سازی فن‏‌آوری‏‌های پیشرفته انجام دهند.

صنعت خودورسازی ایران در تمام چند دهه گذشته بیشتر روی مونتاژکاری تمرکز کرده و کمتر شاهد نوآوری و اتفاق جدیدی در این صنعت بوده‌ است، به طوری‌که امروزه تکنولوژی فنی و ظاهری خودرو‌های داخلی به هیچ عنوان قابل قیاس با خودرو‌های خارجی نیستند و همین موضوع، تمایل مردم به خرید خودروی خارجی در سال‌های اخیر را بیشتر کرده است.

نداشتن استراتژی و آینده‌نگری یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در صنعت خودروسازی است که این نیز وابسته به عوامل متعددی از جمله دانش در این صنعت است. متاسفانه صنعت خودرو هیچ‌وقت دست کسی نبوده که بنگاه‌داری بداند و بتواند این صنعت را با آنچه در دنیا وجود دارد، مطابقت دهد. درحالی‌که ما باید خود را با دنیا پیوند دهیم و از انتقال تکنولوژی بهره‌مند شویم. اینکه بگوییم می‌خواهیم صددرصد روی پای خود بایستیم، چاره کار نیست و دردی دوا نمی‌شود.

علی شکوهی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: صنعت خودروسازی ما از ۵۰، ۶۰ سال پیش تا به امروز فقط روی مونتاژ تمرکز کرده و هیچگاه پلت‌فرم‌های جدیدی ارائه نداده است.

شکوهی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور با وجود قدمت بالا هنوز نتوانسته است به سمت تکنولوژی نوین حرکت کند، تصریح کرد: با وجود اینکه تولیداتی در این عرصه داریم، ولی مبدع تکنولوژی نبودیم و خودمان ملزم به استفاده از تکنولوژی نوین و به روز نکردیم که بتوانیم پلت فرم‌های جدید را تولید کنیم. عمده محصولاتی که به عنوان پلت فرم های داخلی طراحی می شود؛ الگو برداری از محصولات کشورهای خارجی است.

وی تاکید کرد: گرچه پلت‌فرم‌هایی به اسم خودروی ملی ارائه شده؛ اما همین‌ها هم با ترکیبی از محصولات انواع خودرو‌ها بوده و نمی‌توان نام آن را محصول ملی گذاشت. ما باید بپذیریم که دانش تولید خودرو را نداریم و باید از دانش روز دنیا و کشور‌های صاحب‌نام این صنعت کمک بگیریم. اتفاقی که متاسفانه در این صنعت نمی‌افتد و انتقال دانش صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس افزود: متاسفانه مشکل اصلی ما این است که خودمان خالق تکنولوژی و پلت فرم نیستیم و دنباله رو هستیم. ولی نمی‌خواهیم این واقعیت را بپذیریم. شرکت‌های خودرویی ما متاسفانه خودشان را به گونه‌ای نشان می دهند که انگار خودشان طراحی و تولید می کنند در حالیکه چنین نیست و لزومی ندارد که ما این کار را انجام دهیم.

شکوهی تاکید کرد: عدم ثبات قوانین و ریسک بالای سرمایه گذاری یکی از مشکلات کلیدی در صنعت خودروی کشور است، این در حالی‌است که در کشورهای دیگر این موضوع خیلی کمرنگ تر است. وقتی خودروسازی با کشور اروپایی کار می کند می داند که تا چند ساله آینده با چه سرمایه گذاری بالایی مواجه هستند و یا بازگشت سرمایه به چه صورت خواهد بود. همچنین میزان هزینه ها برای سرمایه گذاری مشخص است. ولی در ایران نهایتا تا یک هفته جلوتر ریسک را پیش بینی می‌شود بیشتر از آن واقعا امکان پذیر نیست و وارد کننده نمی تواند برنامه ریزی درستی روی منابع خود داشته باشد. در نتیجه تفاوت های اساسی صنعت خودرو ایران و جهان را در چند نکته می شود خلاصه کرد. ما بیشتر مونتاژ کار هستیم تا تولید کننده . همچنین عدم ثبات قوانین و ریسک بالای سرمایه گذاری و عدم شفافیت نیز از دیگر عواملی است که بازار داخلی و بین المللی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: وقتی در بخش توزیع و عرضه خودرو در بازار دچار چالش هستیم. به عنوان مثال اگر محصولات برقی یا های تک را در کشور عرضه کنیم؛ مشکل بزرگ ما در زنجیره تامین یرساخت محصولات است. ایستگاه‌های شارژ خودرو در دسترس همه نیست، باید صاحبان این نوع خودروها یکسری دستگاه‌های مبدل را در منازل خود نصب کنند. دولت و شهرداری اصولا سرمایه گذاری خاصی در این زمینه نمی کنند. ضمن اینکه هیچگونه معافیت و حمایت‌هایی برای کسانی که به محصولات های تک وارد شده‌اند حمایتی از طرف دولت نمی‌شود.

این کارشناس افزود: متاسفانه به سبب دولتی بودن صنعت خودروسازی، شاهد عدم ثبات مدیریت و درپی آن، نگاه کوتاه مدت مدیران به مسیر پیش رویشان هستیم. با چنین شرایطی، کمتر مدیری برای کاری اصولی در این عرصه دل می‌سوزاند؛ زیرا می‌داند که رفتنی است و قرار نیست ماندگار باشد.

وی در ادامه به نکته مهم دیگری نیز اشاره کرده و گفت: یکی دیگر از اشکالات اساسی مدیریت در صنعت خودروسازی ایران، اصرار بر فعالیت یکسری مدیران خاص به‌طور اتوبوسی است که این موضوع ضربه سنگینی به صنعت خودروسازی وارد می‌کند. ما افراد توانمند بسیاری در داخل و خارج از کشور داریم که کنار گذاشته شده‌اند، درحالی که می‌توانیم از از این افراد و حتی کاربلدان دنیا استفاده کنیم و شرایط را بهبود بخشیم.

شکوهی در خصوص ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ به صنعت خودرو گفت: خیلی از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ وارد این صنعت شدند؛ ولی به دلیل عدم حمایت درست از طرف دولت فعالیت خودرو را تعطیل کرده‌اند و به خارج رفتند. مشکل بزرگی که در این زمینه وجود دارد عدم ثبات و ریسک بالای سرمایه گذاری است که باعث می شود استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان با انگیزه وارد این بخش نشوند.

امروزه بشر، به نقش پر اهمیت صنعت ساخت خودرو، در تمامی مراحل زندگی واقف شده و این صنعت تا جایی پیشرفت کرده است که دیگر به وسیله نقلیه نه تنها به عنوان ابزاری برای جابه جایی، بلکه فراخور سطح اجتماعی، به آن به عنوان یک عامل سازنده پرستیژ و یک اثر هنری نگاه می کنند.

نقش طراحی صنعتی به عنوان یک هنر خط دهنده به صنعت و پل ارتباط دهنده میان صنعت و هنر، از ابتدای انقلاب صنعتی تا به امروز، به صورت واضح و اثر گذاری در زندگی مدرن امروز نمایان است. و در این میان خودرو سازی، به عنوان یک صنعت مهم مادر و استراتژیک، در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، روز به روز در حال ارتقاء است و طراحان زیادی از سراسر دنیا، دیدگاه ها و نقطه نظرهای خاص خود را در فرم و زیبایی این محصول ارائه می کنند؛ تا جایی که شرکت های بزرگ خودرو ساز، برای نزدیک تر شدن به دیدگاه های افراد یک کشور و به دست آوردن بازارهای بالقوه و بالفعل جهان، اقدام به تأسیس دفاتر طراحی در جای جای جهان می کنند.

در صنعت خودرو سازی تمامی رشته های صنعتی و همچنین تعداد زیادی از رشته های هنری دخالت دارند، تا جایی که اهمیت خودرو سازی آن را تبدیل به یک صنعت استراتژیک و اثرگذار در اقتصاد و سطح رفاه یک کشور کرده است.

شرکت های خودروسازی دارای واحدهای آرندی و واحد طراحی محصول هستند؛ اما عموما به صورت حرفه ای ورود پیدا نکرده و بیشتر پروژه ها با تغییران مدیران تغییر می کند و اینگونه نیست که محصولی در ایران خودرو یا هر شرکت تولیدی زیرساخت درستی داشته باشد که زمان تغییر مدیران طرح ها تغییر نکند. این در حالی است که از لحاظ ایده پردازی مشکلی وجود ندارد و طراح های خلاق و جوان در این عرصه وجود دارند که متاسفانه به آنها توجهی نمی شود.

بنا به نظر کارشناسان، ایرادات اقتصادی و سرمایه گذاری نادرست در صنعت خودروسازی، نقش مهمی در عدم پیشرفت و رشد تکنولوژی ایفا کرده و تا زمانی که این نوع سرمایه گذاری اصلاح نشود، حرکت در مسیر درست امکان پذیر نیست.

شاید مشکلی که در این زمینه نقش اصلی را بازی می کند، عدم سرمایه‌گذاری بلند مدت در این زمینه است؛ زیرا همواره سودآوری زودبازده مورد توجه بوده است و برای رسیدن به این هدف نیز، مونتاژ به کار ویژه این شرکت ها بدل شده است. البته در این این خصوص بی‌ثباتی مدیریت و یا عدم وجدان کاری نیز وجود دارد، چرا که مدیران در دوره مدیریت خود بیشتر به فکر پاسخ به تقاضا و ارائه بیلان کاری هستند و به اهداف بلندمدت نمی اندیشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 974773

وب گردی

وب گردی