دانشگاه علوم پزشکی تهران درحوزه بین المللی چه جایگاهی دارد؟

براساس رتبه بندی موضوعی QS، دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه داروسازی و فارماکولوژی توانسته است رتبه 151-200 را کسب کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ اگر روزی از شما بپرسند بهترین دانشگاه جهان کدام است، چه پاسخی می دهید؟ چه معیاری را برای انتخاب بهترین‌ها در نظر می گیرید؟ البته که انتخاب دانشگاه‌های برتر جهان توسط من و شما امکان پذیر نیست و توسط سازمان‌ها و پایگاه‌های مختلف صورت می گیرد. با مطرح کردن این پرسش قصد داشتیم ذهن شما کمی به سمت معیارهای آموزشی دانشگاه‌ها حرکت کند.

احتمالا برخی از شما در پاسخ به سوال معیارهای بهترین دانشگاه جهان بگویید در این زمینه باید بارعلمی دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار داد، برخی هم ممکن است معتقد باشند دانشگاه‌هایی که دارای خروجی پژوهشی هستند،‌ در اولویت قرار دارند. به راستی در انتخاب برترین دانشگاه کدام معیارها را باید مد‌نظر قرار داد؟

برای بررسی دانشگاه‌ها،‌ رتبه بندی جهانی QS در نظر گرفته شده است که در آن بیش از 850 دانشگاه در نتایج این رتبه بندی ارزیابی می شوند. رتبه بندی QS یکی از معتبرترین و مهم ترین نظام های رتبه بندی دانشگاه های دنیا به شمار می‌رود که در آن از 6 شاخص اصلی شامل شهرت دانشگاه (40 درصد)، ارزیابی کارفرمایان (10 درصد)، نسبت عضو هیأت علمی به دانشجو (20 درصد)، استنادها به ازای اعضای هیأت علمی(20 درصد)، دانشجویان بین‌المللی (5 درصد) و هیأت علمی بین‌المللی (5 درصد) سنجیده می شود.

براساس رتبه بندی موضوعی QS، دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه داروسازی و فارماکولوژی توانسته است رتبه 151-200 را کسب کند.

براساس داده‌های پایگاه بین المللی topuniversities،‌ نمودار زیر بیانگر رتبه جهانی موضوعی QS در حوزه داروسازی و فارماکولوژی است:

رتبه جهانی موضوعی QS دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه داروسازی و فارماکولوژی طی سال های مختلف در جدول زیر آمده است:

سال 2015 2017 2018
رتبه 101-150 201-250 151-200

همان طور که از نمودار فوق مشخص است، رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه داروسازی و فارماکولوژی در سال 2015، 101-150 بوده است اما در سال 2017 میزان این رتبه کاهش پیدا کرده و به 201-250 رسیده است. اما در سال 2018 این رتبه افزایش پیدا کرد و به 151-200 رسید.

معیارهای رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل اعتبار علمی،‌اعتبار کارفرمایان، استناد بر اساس شاخص و استناد بر اساس مقاله است:

گفتنیست شاخص اچ ایندکس h-index شاخصی عددی است که بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نشان می دهد. این شاخص با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود. همان طور که از نمودار فوق مشخص است دانشگاه علوم پزشکی در رتبه بندی موضوعی QS در حوزه داروسازی و فارماکولوژی در استناد بر اساس شاخص اچ ایندکس دارای امتیاز 81.2 است.

انتهای پیام/

کد خبر: 974774

وب گردی

وب گردی