مکانیسم مالی اتحادیه اروپا با ایران تا 13 آبان به صورت نمادین آماده می‌شود

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که مکانیسم مالی اتحادیه اروپا برای معاملات تجاری با ایران تا 13 آبان ماه به صورت نمادین آماده خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری رویترز به نقل از 3 منبع دیپلماتیک غربی گزارش داد که مکانیسم مالی اتحادیه اروپا برای معاملات تجاری با ایران تا 13 آبان ماه آماده خواهد شد.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از این 3 منبع دیپلماتیک گفته که آماده شدن این ساز و کار مالی تا 13 آبان به صورت نمادین است و تا اوایل سال 2019 عملیاتی نخواهد شد.

این سازو کار مالی ابتکار کشورهای اروپایی برای دور زدن تحریمهای آمریکا علیه ایران بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 است. آلمان، فرانسه و انگلیس به دلیل نارضایتی از خروج آمریکا از برجام این مکانسیم را به طرف ایرانی پیشنهاد داده بودند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا به رویترز گفت: «ما داریم تلاش میکنیم تا این ساز و کار مالی ویژه قبل از 4 نوامبر آماده شود و کاملا مطمئن هستیم که میتوانیم آن را انجام دهیم. این مکانیسم فورا عملیاتی نخواهد شد؛ مقداری زمان خواهد برد و ممکن است چند ماه به طول بینجامد.»

وی افزود: مقر فیزیکی دفتر این مکانیسم و دیگر مسائل فنی آن هنوز مشخص نشده و در حال کار روی آن هستیم.

یک دیپلمات دیگر در همین زمینه گفت: همه چیز فراهم است تا یک شروع نمادین داشته باشیم تا به تهران نشان دهیم که اتحادیه اروپا به وعده هایش وفادار است.

فدریکا موگرینی مسیئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این طرح را در ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل ملل در نیویورک اعلام کرده بود.

رویترز در ادامه افزود: کشورهای اتحادیه اروپا به همراه روسیه و چین امیدوار هستند که با تداوم تجارت با ایران علیرغم تحریمهای آمریکا، ایران را در توافق هسته‌ای 2015 نگه دارند.

یک دیپلمات غربی دیگر گفت: ما باید به ایران ثابت کنیم که در مواجهه با تحریمهای آمریکا ما در حال کار برای حفظ برجام هستیم تا آنها را در برجام نگه داریم.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت؛ دیپلماتهای اتحادیه اروپا میگویند که ساز و کار مالی ویژه برای حفظ همه تجارت و معاملات تجاری با ایران کافی نیست. هدف این است که ایران را متقاعد کنیم به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بماند.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران اخیرا در مصاحبه با یک رسانه روس اعلام کرد که اگر تهران امتیازات و منافع وعده داده شده پس از خروج آمریکا از برجام را دریافت نکند، دلیلی برای حفظ این معامله وجود نخواهد داشت. به اعتقاد وی، تحریم های آمریکا برای خاورمیانه مسأله ساز خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 974780

وب گردی

وب گردی