خوشحالم که خانواده های  ایرانی ها هنوز از سالمندان  نگهداری می کنند

مدیر اجرایی انجمن بین المللی کمک رسان سالمندی (سازمان مردم نهاد جهانی) گفت: جای خوشحالی است که دولت جمهوری اسلامی ایران به مساله سالمندان و اهمیت پیرشدن جامعه توجه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، «جاستین دربی شایر» روز پنجشنبه در حاشیه برنامه بازدید از فرهنگسرای امید تهران با بیان اینکه دولت ها در جهان باید صدای سالمندان را بشنوند و آنان را در سیاستگذاری برای این قشر دخیل کنند تاکید کرد: وضعیت جمعیت در همه کشورهای جهان در حال تحول است و رو به پیری می رود که چالش های جدیدی برای دولت ها ایجاد خواهد کرد.
وی تاکید کرد: در خصوص وضعیت سالمندان در ایران خوشحالم که می بینم هنوز مثل گذشته خانواده ها سالمندان را نگهداری می کنند و کمابیش این سنت باقی مانده است.
به گزارش ایرنا 60 نفر از اعضای انجمن بین المللی کمک رسان سالمندی (helpage) از 30 کشور آسیایی، اروپایی و آمریکایی امروز از بخش های مختلف فرهنگسرای امید تهران واقع در خیابان 17 شهریور که اصلی ترین مرکز توانمندسازی فرهنگی سالمندان شهرداری تهران محسوب می شود بازدید کردند.
مدیر اجرایی انجمن بین المللی کمک رسان سالمندی با بیان اینکه دولت ها باید خود را برای مواجهه با پیری جامعه آماده کنند، گفت: ایده هایی برای مواجهه با این چالش دارم اما همکاری دولت ها ضرورت دارد.
وی گفت: در این شرایط باید یک همکاری بین بخشی در میان حوزه های مختلف دولتی شکل بگیرد و در نتیجه یک کارگروه ویژه برای پیرشدن جامعه راه اندازی شود.
دربی شایر گفت: پیشنهاد دیگر آن است که مسئولان دولتی سخنان سالمندان را بشنوند به این معنا فرصت دهند این قشر از جامعه صدای خود را به گوش آنان برسانند و اگر می خواهند سیاستی برای آنان تدوین کنند از آنان مشورت بگیرند.
وی ادامه داد: پیشنهاد سوم توجه ویژه به بانوان سالمند است زیرا برپایه آمارها زنان بیش از مردان عمر می کنند و از همین رو بیشتر در جامعه حضور دارند.
مدیر اجرایی انجمن بین المللی کمک رسان سالمندی گفت: قشر سالمند صاحب تجربه های بسیاری است که طی سال ها به دست آمده و حیف است از تجربه آنان برای جامعه بهره مند نشویم.
وی تاکید کرد: اگر بنا باشد در حوزه سالمندی بیشتر کار کنیم، باید عمل را از اکنون آغاز شود که بتواند نتایج دموکراتیک برای کشور و فرهنگ ایران داشته باشد.
به گزارش ایرنا «همایش منطقه ای آسیا- اقیانوسیه؛ نقش خانواده، اجتماع و دولت در جوامع رو به سالمندی» که یکم آبان ماه آغاز شده بود، عصر چهارشنبه در هتل استقلال تهران به کار خود پایان داد.
در این همایش 120 کارشناس از 25 کشور آسیا و اقیانوسیه با هدف بررسی چالش ها، مشکلات و دستاورد کشورهای مختلف در حوزه سالمندی گرد هم آمده بودند.
پس از این همایش، این افراد از کشورهایی همچون انگلیس، آلمان، آمریکا، ژاپن، اتریش، چین، بلژیک، آرژانتین، مالدیو، اندونزی، تایلند، بنگلادش، هندوستان، کلمبیا، کامبوج، ویتنام، کره جنوبی، استرالیا، پاکستان، نپال، فیلیپین، سریلانکا، ایرلند، مغولستان، میانمار، پاکستان و سنگاپور در برنامه بازدید از فرهنگسرای امید حضور داشتند.
در معرفی انجمن بین المللی کمک رسان سالمندی به عنوان سازمان مردم نهاد مستقل جهانی آمده است: پنج سازمان در کانادا، کلمبیا، کنیا، هند و انگلیس سال 1983 برای ایجاد شبکه ای قوی برای حمایت از افراد مسن در سراسر جهان گرد هم آمدند و این سازمان را تاسیس کردند که اکنون بیش از 130 نمایندگی در 80 کشور دارد.
انتهای پیام/

کد خبر: 974855

وب گردی

وب گردی