سناریوی مشکوک اعتصابات غذایی در دانشگاه های کشور/ دانشجویان، مطالبات خود را از مسیر قانونی پیش ببرند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: داشتن امکانات آموزشی و رفاهی مناسب، حق مسلم جامعه دانشگاهی و دانشجویی کشور است؛ اما نباید اقدامی صورت گیرد تا فرصت طلبان در داخل و خارجِ کشور از این مسائل سوء استفاده کنند و از آن برای زیر سؤال بردن نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اعتراض صنفی و برخورداری از امکانات رفاهی حق مسلم دانشجویان است و همواره در این زمینه گلایه هایی از سوی این قشر فرهیخته شنیده می شود؛ اما افزایش قیمت ارز و مشکلات اقتصادی وارد بر جامعه دانشگاهی، شرایط را برای زندگی دانشجویان سخت‌تر کرده است و عدم تخصیص بودجه های کافی به دانشگاه ها، بر آموزش و به خصوص رفاه دانشجویان اثر فراوانی گذاشته است.
تجمع و اعتراض نسبت به شرایط بد خوابگاهی و کیفیت پایین غذایی امر تازه ای نیست و همواره دانشجویان طی سال تحصیلی به این موارد معترض هستند؛ اما گلایه های بیش از حدنسبت به امکانات ضعیف خوابگاهی و به خصوص کیفیت پایین غذاهای دانشجویی در اولین ماه سال تحصیلی کمی مشکوک به نظر می رسد موضوعی که ایسکانیوز در روزهای گذشته نسبت به آن هشدار داده بود و جامعه علمی و دانشجویی را نسبت به آن آگاه کرد.
اگر به اعتصابات غذایی هفته گذشته دقت کنیم، دانشجویان دانشگاه های صنعتی امیر کبیر، رازی کرمانشاه، علی آباد کتول، فردوسی مشهد و خیلی دیگر از دانشگاه ها نسبت به کیفیت پایین غذای دانشجویی آن هم در اولین ماه سال تحصیلی اعتراض و اعتصاب غذا کردند هم چنین در هفته جاری دانشجویان دانشگاه لرستان با انتشار عکسی از پیدا شدن عقرب در غذاهایشان خبر دادند؛ اما این تمام ماجرا نبود و پیدا شدن مشکوک و شاید عمدی حشرات در غذاهای دانشجویی روز گذشته 4 آبان ماه توسط دانشجویان امیرکبیر نیز خبری شد و سناریوی اعتراض به غذاهای دانشجویی را کامل تر کرد.
چیزی که مسلم است این اعتراضات طبیعی نیست و قطعا جریان هایی این تجمعات را جهت دهی و کنترل می کنند در چنین شرایطی که دانشگاه ها از کمک های دولتی به شرایط موجود اقتصادی ناامید شده اند؛ مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد نطارتی باید به موضوع اعتراضات صنفی و غذایی دانشجویان ورود کند تا با پایان دادن به این اعتصابات غذایی و رسیدگی به رفاه این قشر فرهیخته از وقوع اتفاقات بدتر جلوگیری کند.
در همین زمینه ولی الله نانوا کناری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت ‌و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: داشتن امکانات آموزشی و رفاهی مناسب حق مسلم جامعه دانشگاهی و دانشجویی کشور است اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که اقدامی صورت نگیرد تا فرصت طلبان در داخل و خارج از کشور از این مسائل سوء استفاده کنند و از آن برای زیر سوال بردن نظام جمهوری اسلامی ایران بهره ببرند.
او ادامه داد: اگر افراد در هر لباس و صنفی قصد لطمه زدن به منافع ملی کشور را داشته باشند باید با آن ها برخورد قاطع شود اما اعتراضاتی که به حق است و به قصد حل مشکلات جامعه انجام می شود باید مسیر درست و قانونی خود را طی کند تا نتیجه موثری داشته باشد.
نماینده مردم بابلسر افزود: جامعه علمی و دانشگاهی باید ابتدا دغدغه ها و مشکلات خود را با مسئولین مربوطه در میان بگذارند و در صورت جواب نگرفتن می توانند از راه قانونی و صحیح آن اعتراضات خود را بیان کنند تا تمامی مشکلات بررسی و رفع گردد.
نانوا کناری تصریح کرد: مسئولین هم باید به طور جدی مسائل و مشکلات دانشجویان را پیگیری و در راستای حل آن تلاش کنند تا زمینه سوء استفاده دشمنان فراهم نشود. مجلس شورای اسلامی هم همواره حامی جامعه علمی و دانشگاهی کشور بوده است و در شرایط مختلف با برگزاری جلسات و بیان راهکارهای مختلف در صدد حل مشکلات این صنف بوده است مانند موضوع داوطلبان علوم پزشکی که با جلسات مختلفی که داشته ایم تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شد و به زودی حل خواهد شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اشاره کرد: در خصوص اعتراضات اخیر صنفی و اعتصابات غذایی هم دانشجویان بدانند اگر این اعتراضات در محیط بسته تری بیان شود قطعا نتیجه بهتر و موثرتری خواهد داشت‌. همچنین باید مراتب قانونی آن را طی کنند و با نیروهای امنیتی همکاری لازم را داشته باشند تا فرصت سوء استفاده و دست درازی به دشمنان این آب و خاک داده نشود.
انتهای پیام/
کد خبر: 974896

وب گردی

وب گردی