تاکید بر نقش تخصصی دانشگاهیان در همایش بزرگ اربعین

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر نقش‌آفرینی تخصصی دانشگاهیان در همایش بزرگ اربعین تاکید کرد و گفت: اربعین رسانه‌ فرهنگ و واقعه عاشورا است و دانشگاهیان علاوه بر شورآفرینی برای اربعین در زمینه شعور آفرینی، رسالت و ماموریت مهم تری بر دوش دارند وانتظار از دانشگاه نیز همین است.

به گزارش ایسکانیوز از دانشگاه ایلام، دکتر غلامرضا غفاری در نشست ستاد اربعین دانشگاهیان استان ایلام، با قدردانی از تلاش‌های دانشگاهیان دو استان ایلام و خوزستان در پیاده‌روی اربعین، اظهار داشت: این نقش‌آفرینی شایسته برای آموزش عالی کشور مایه مباهات است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه اگر این پیاده‌روی اربعین نبود چیزی از فرهنگ عاشورا نمی‌ماند، گفت: در تلاطمات دنیای جدید نقش، اهمیت و ضرورت راه پیمایی اربعین مشخص تر می‌شود و این همایش بزرگ ویژگی‌ها، ظرافت‌ها و در نتیجه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی دارد که هر چه جلوتر می‌رویم ابعاد و زوایای آن بیشتر می‌شود.

دکتر غفاری بر نقش‌آفرینی تخصصی دانشگاهیان در همایش بزرگ اربعین تاکید کرد و گفت: پیاده‌روی اربعین می‌تواند از ابعاد مختلف مورد شناخت و پژوهش قرار گیرد و اهمیت موضوع تا جایی است که اولین پیمایش این حرکت توسط دانشگاه MIT انجام گرفت و منتشر شد و این کار را نیز به صورت مستمر ادامه داد.

وی تصریح کرد: این موضوع نیز با تمام مولفه‌های عاشورا در دستور کار قرار گرفته تا در مقام شناخت درس‌های عاشورا و اربعین بیش از پیش وارد سبک زندگی ما شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با استقبال از پیشنهاد رئیس دانشگاه ایلام برای تشکیل اردوگاه فرهنگی اربعین گفت: این بلندنظری و نگاه فرااستانی و فراملی دانشگاه ایلام که تنها مربوط به ایلام و حتی ایران نیست و این دستاورد مهم اربعین برای دانشگاه‌های ما است.

دکترغفاری با بیان اینکه در بخش مطالعاتی و شناختی اربعین کارهایی در ابعاد مختلف شروع شده و هر همایش و فعالیت، سطحی از این واقعیت بزرگ را بیان می‌کند و مورد توجه قرار می‌دهد، تصریح کرد: تاکید ما این است که بار اصلی این نشست باید بر عهده دانشگاه‌های ایلام و شهید چمران باشد و چون به لحاظ میدانی اطلاعات بیشتری در اختیار دارند و از نیروهای متخصص برخوردار هستند، باید بخشی از این کار در اختیار این دانشگاه‌ها باشد.

وی بر هم‌افزایی دانشگاه‌های داخل کشور و مطالعات بین‌فرهنگی و بین‌المللی توسط نسل دانشگاهی جوان تاکید کردو گفت: نقش‌آفرینی انجمن‌های علمی و دانشجویی در همایش اربعین با توجه به تجربه علمی و مهارتی، هم مجموعه‌ها را توانمندتر می‌کند و هم حس تعلق و خودباوری و توجه به هویت ملی و دینی را تقویت می‌کند.

در این نشست روسای دانشگاه‌های استان ایلام گزارشی از فعالیت‌های انجام شده را ارائه و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

در پایان این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و مدیرکل فرهنگی این وزارتخانه و اعضای ستاد اربعین دانشگاهیان استان ابلام از موکب‌های دانشگاهیان این استان بازدید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 974948

وب گردی

وب گردی