معتمدی: باید نگاه علمی به کشورهای شرقی را در برنامه های خود لحاظ کنیم

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در کشورهای شرقی و آسیایی، آفریقایی و نقاط دیگری غیر از اروپا و آمریکا، دانشگاه ها و مراکز علمی بسیار خوبی وجود دارد که از رتبه های بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. ما باید نگاه علمی به کشورهای شرقی را در برنامه های خود در نظر بگیریم و از این دانشگاه‌ها و مراکز استفاده کنیم.

دکتر سید احمد معتمدی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تأکید مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت ارتباط علمی با کشورها و توجه به شرق اظهار داشت: بحث های علمی همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است. سخنان مقام معظم رهبری در راستای اینکه باید به شرق توجه بیشتری داشته باشیم کاملا صحیح است، نگاه ما نباید صرفا به غرب باشد. البته معنای حرف مقام معظم رهبری این نیست که اگر دانشی در کشوری مثل آلمان یا فرانسه وجود دارد و در نقطه دیگری از دنیا نیست، آن را دنبال نکنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانات خود بر امور مرتبط با دانشگاهیان توجه ویژه ای داشته و همواره بر رشد علمی کشور تأکید کرده اند. برخی افراد معتقدند رشد علمی معمولا در کشورهای غربی اتفاق می دهد، مقام معظم رهبری همواره تأکید داشتند که باید میزان رشد علمی در کشور افزایش پیدا کند،‌اما ایشان در دیدار اخیر با نخبگان اعلام کردند که نگاه ما نباید صرفا به کشورهای غربی باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: در کشورهای آسیایی یا آفریقایی و نقاط دیگری غیر از اروپا و آمریکا، دانشگاه ها و مراکز علمی بسیار خوبی وجود دارد که از رتبه های بسیار بالایی برخوردار هستند. ما باید نگاه علمی به کشورهای شرقی را در برنامه های خود در نظر بگیریم و از این دانشگاه و مراکز استفاده کنیم. در همین راستا دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی سال های گذشته، با دانشگاه های خوبی از جمله سنگاپور، چین، کره جنوبی و ژاپن همکاری داشته است.

معتمدی در پایان خاطرنشان کرد: این کشورهای آسیایی، دانشگاه هایی دارند که از جمله دانشگاه های برتر جهان به شمار می روند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر با این دانشگاه‌ها، تفاهم نامه های مختلفی را امضا کرده است و همکاری مناسبی میان آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین فرمایش مقام معظم رهبری کاملا درست است که ما نباید نگاهی صرف به غرب داشته باشیم ولی بدان معنا هم نیست که ارتباط علمی خود را با غرب کاملا قطع کنیم.

گفتنی است حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار اخیر خود با نخبگان و استعدادهای برتر علمی با تأکید بر «ضرورت ارتباط علمی با کشورهایی که در مسیر رشد جهشی قرار دارند» اعلام کردند: اینگونه کشورها عمدتاً در آسیا هستند؛ بنابراین باید نگاهمان به شرق باشد نه به غرب، ضمن اینکه نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده ای ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974963

وب گردی

وب گردی