طراحی‌های شبکه برق باید بر اساس اقلیم جدید صورت بگیرد

بیست و هشتمین جلسه کارگروه «بهینه سازی طراحی خطوط و بررسی حریم ها» با حضور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در شرکت برق منطقه ای گیلان برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در کارگروه «بهینه سازی طراحی خطوط و بررسی حریم‌ها» گفت: در سال آینده با کمبود تولید نیروی برق در کشور روبه رو خواهیم بود که بخشی از این کمبود، با احداث نیروگاههای جدید حرارتی و تجدید پذیر و بخش دیگری از آن باید از طریق مدیریت بهینه مصرف انرژی برق تأمین شود.
وی افزود: به‌طور حتم این کمبود تولید نیروی برق تأمین می‌شود، اما نکته مهم این است که بخش انتقال هم باید به خوبی انجام وظیفه نماید به نحوی که در هیچ منطقه‌ای ما شاهد محدودیت انتقال برای تأمین برق نباشیم. همچنین در بخش تولید، نیروگاه‌های جدیدی که وارد مدار می‌شوند، به لحاظ اتصال به شبکه، هیچگونه مشکلی را نباید داشته باشند. باید پیش‌بینی‌های لازم در این بخش انجام گیرد تا چنانچه شرایط فوق العاده ای برای شبکه به وجود آمد بتوانیم با بکارگیری کامل ظرفیت‌های موجود در حوزه بهره برداری شبکه، پایداری و امنیت شبکه را تضمین کنیم.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به پدیده تغییر اقلیم، گفت: از تهدیدات جدی که در سالهای اخیر با آن مواجه بودیم، بحث پدیده‌های مرتبط با تغییر اقلیم است که نمونه‌های بارز آن، ریزگردها، طوفان، سیل، گرد و غبار و بارش برف‌های سنگین می باشدکه تاب آوری شبکه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع ما وارد یک اقلیم جدید شده‌ایم و در این شرایط باید طراحی‌های خود را متناسب با اقلیم جدید انجام بدهیم تا شبکه ما از پایداری و امنیت کافی برخوردار باشد.
رجبی مشهدی مبحث حریم را از دیگر مباحث مهم صنعت برق کشور عنوان کرد و اضافه کرد: از مباحث مهم در کلان شهرها و در سایر نقاط، مبحث حریم است و در این حوزه باید به دنبال روش‌هایی در طراحی‌های خود باشیم که ضمن اینکه از تاب آوری لازم برخوردارند، به لحاظ احجام و فضایی که اشغال می‌کنند نیز مطلوب و بهینه باشند و به عبارتی طرح‌های ما به کمترین فضا برای اجرا نیاز داشته باشند.
وی افزود: هزینه‌های سرمایه گذاری بخش انتقال واقعاً سنگین است و ما ضمن اینکه باید به سمت بهره‌وری شبکه موجود حرکت کنیم، باید در سرمایه گذاریهای جدید هم به دنبال کاهش هزینه‌ها و هم به دنبال روش‌های جدید تأمین منابع مالی باشیم.
گفتنی است که معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر از فونداسیون خط چهار مداره رشت- انزلی – پره سر، محل احداث بزرگ‌ترین پست 230 کیلوولت شرکت برق گیلان در روستای پس ویشه و پست 63.20 کیلوولت توحید گلسار بازدید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975000

وب گردی

وب گردی