روسیه زیردریایی بدون سرنشین غیرهسته ای می سازد

منابع روسی اعلام کردند این کشور در حال ساخت یک زیردریایی بدون سرنشین دور بُرد است که بدون استفاده از موتورهای هسته ای می تواند مسافت های طولانی را طی کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دفتر طراحی «لازوریت» روسیه اعلام کرد طراحی های لازم برای ساخت یک زیردریایی بدون سرنشین دور بُرد آغاز شده که در گذرگاه دریایی شمال روسیه به انجام ماموریت می پردازد و نام آن «سارما» است.

ایگور دینیسوف مدیر کل این دفتر، در گفت وگو با خبرگزاری نووستی روسیه گفت: این زیردریایی بدون سرنشین غیر هسته ای بوده و ساخت 3 نمونه نمایشی آن را آغاز شده و آزمایش آن در سال 2020 در دریای سیاه در مسیر سواستوپول – سوچی آغاز خواهد شد. بر اساس برنامه ریزی های ما، این نمونه های آزمایشی تا سال 2022 مسافتی 10 هزار کیلومتری را زیر یخ های اقیانوس منجمد شمالی طی خواهند کرد.

وی افزود: موتور غیرهسته ای استفاده شده در این زیردریایی از اکسیژن خارجی استفاده نمی کند و می تواند مسافت هایی را که زیردریایی های هسته ای می پیمایند طی کند؛ ولی ما تصمیم داریم یک زیردریایی بدون سرنشین و بدون موتور هسته ای طراحی کنیم تا هم ارزان تر بوده و هم از لحاظ زیست محیطی ایمن تر باشد.

بر اساس اظهارات دینیسوف هدف از ساخت این زیردریایی ها تضمین امنیت دریانوردی در گذرگاه دریایی شمالی بوده و همچنین ماموریت های دیگری مانند جمع آوری اطلاعات از اقیانوس منجمد شمالی را انجام خواهد دارد چرا که این اقیانوس از لحاظ احتمال وقوق زلزله در آن خطری برای دریانوردی محسوب می شود.

کد خبر: 975046

وب گردی

وب گردی