علم و فرهنگ سبب آشتی ملت‌ها خواهد شد/ دانشگاه تربیت مدرس با دانشگاه های ژاپن تبادل علمی دارد

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: زمانی که میان نخبگان و جامعه علمی کشورهای مختلف به دور از هیاهوی خصمانه سیاسی ارتباطات گسترده‌ای در زمینه تبادلات علمی و فرهنگی به وجود آید، علم و فرهنگ سبب آشتی ملت‌ها خواهد شد.

دکتر محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأکید مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت ارتباط علمی با کشورها و توجه به شرق اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره تأکید داشتند که باید میزان رشد علمی در کشور افزایش پیدا کند؛ اما ایشان در دیدار اخیر با نخبگان اعلام کردند که نگاه ما نباید صرفا به کشورهای غربی باشد. به طور سنتی سال‌‌ها دانشگاه‌های ایران توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی داشتند و از الگوهای آنها استفاده می‌کردند که در بعضی موارد الگوهای خوب و موفقی بود.

احمدی ادامه داد: نقطه ثقل اقتصاد دنیا در حال جابه‌جایی است همچنین با توجه به اینکه کشورهای حوزه شرق و کشورهایی همچون ژاپن و چین شرایط مساعدی را در حوزه علم و دانش دنیا ایجاد کردند، همکاری بیشتر با این کشورها با توجه به نزدیکی فرهنگی با ایران، علاوه بر ایجاد یک فرصت خوب زمینه ساز دست یابی به اهداف بلند مدت در عرصه دیپلماسی بین المللی است.

وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس هم در حال حاضر با همکاری وزارت علوم، محوریت‌ تبادل علمی و فرهنگی در عرصه بین المللی را با دانشگاه‌های ژاپن آغاز کرده است و این یک فرصت مناسب برای ایران است که از نظر محتوایی و وجاهت بین المللی، زمینه ساز دیپلماسی علمی کشورمان در سطح جهانی است.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه خاطر نشان کرد: دیپلماسی علمی در سطح جهان منافع بسیاری دارد و سبب تبادل علم و فرهنگ میان ملل مختلف خواهد شد که زمینه ساز توسعه و بالندگی کشورهای جهان است. تبادلات علمی با دانشگاه‌های مختلف جهان و آشنایی نخبگان ایرانی با دیگر نخبگان دنیا، زمینه‌ساز معرفی دستاوردها و فرهنگ ایران به دیگر نقاط دنیاست که چنین مسیری آغاز معرفی صحیح ایران به دنیا بوده و زمینه ساز آشتی بین المللی در سطح جهان است که نخبگان و جامعه علمی کشورهای مختلف به دور از هیاهوی خصمانه سیاسی ارتباطات گسترده‌ای را در زمینه تبادلات علمی و فرهنگی داشته و در واقع علم و فرهنگ سبب آشتی ملت‌ها خواهد شد.

احمدی در پایان خاطر نشان کرد: در کنار تمام منافعی که این ارتباطات بین‌المللی برای کشورهای مختلف دارند، تهدیداتی هم وجود دارد چون متاسفانه همیشه در میان تمام اقشار، افرادی که به دنبال منافع دیگری غیر از علم و فرهنگ هستند به چشم می‌خورد. آنچه مسلم است، باید در این ارتباطات هوشمندانه عمل کرد و این مسئله خصوصا در ارتباط با دستاوردهای ملی و نقاط حساس مربوط به دستاوردهای علمی که مرتبط با امنیت ملی است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

گفتنی است حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار اخیر خود با نخبگان و استعدادهای برتر علمی با تأکید بر «ضرورت ارتباط علمی با کشورهایی که در مسیر رشد جهشی قرار دارند» اعلام کردند: اینگونه کشورها عمدتاً در آسیا هستند؛ بنابراین باید نگاهمان به شرق باشد نه به غرب، ضمن اینکه نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده ای ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975063

وب گردی

وب گردی